Arno Forsius

24 teesiä painon hallinnasta

Esimerkkiluvut soveltuvat terveeseen, noin 70-kiloiseen, kevyttä työtä tekevään ihmiseen, jonka liikkuminen ei ole kovin runsasta. Painolla tarkoitetaan normaalia kudospainoa, jossa ei ole mukana turvotusta, muuta ylimääräistä nestekuormaa tai päivän aterioita.

Teesit

1. Ihminen tarvitsee ravintoa kasvamista ja elämistä varten. Ravinnon tulee sisältää hiilihydraatteja (viljatuotteita), valkuaista ja rasvaa sekä kuituaineita, vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita. Pitkäaikaisen tai nopean painon pudottamisen aikana on hyvä nauttia 1 monivitamiinitabletti päivässä.

2. Ihmisen normaalin painon yläraja on aikuisilla eräin harvoin poikkeuksin niin monta kiloa kuin hänen pituutensa on senteissä yli metrin (siis esim. 170 cm pitkällä 70 kg) ja alaraja 10 % sitä vähemmän (esimerkissä 170 cm pitkällä 7 kg vähemmän eli 63 kg).

3. Säännöllinen elämänjärjestys on paras pohja hyvälle ravitsemukselle.

4. Ihmisellä paino nousee vain, jos syödyn ravinnon energiamäärä on päivittäistä kulutusta suurempi.

5. Jos ihminen on täysin ilman ravintoa, hänen painonsa putoaa noin 0,5 kg päivässä, siis noin 3,5 kg viikossa.

6. Jos haluaa pudottaa painoaan, on vähennettävä päivittäisen ravinnon kokonaismäärää, ei vain jonkin ruokalajin määrää.

7. Terveen ihmisen on parasta vähentää tasaisesti kaikesta syömisestään. Jos syö erityisen runsaasti jotakin ravintolajia, esim. hiilihydraatteja tai rasvaa, on järkevää vähentää sitä enemmän kuin muita ravintolajeja. (Katso esimerkkiä alla, kohta A.)

8. Kokemus osoittaa, että ihminen syö enemmän tunteella kuin järjellä. Nälän tunne on usein vain ruoan halua.

9. Painon pudottamiseen tarvitaan vaaka, harkintaa ja rehellisyyttä itseä kohtaan.

10. Kun haluatte pudottaa painoanne, punnitkaa itsenne joka aamu samoissa oloissa, ilman vaatteita ja WC:ssä käynnin jälkeen. Ostakaa niin hyvä vaaka, että voitte luottaa sen näyttöön.

11. Jos aiotte vakavassa mielessä pudottaa painoanne, luottakaa ainoastaan vaakaan, ei siihen miltä tuntuu, miltä peilissä näytätte tai mitä ihmiset teistä sanovat.

12. Jos ihmisellä on toistuvaa tai jatkuvaa painonnousua, hänen on painon pudottamisen jälkeen seurattava sitä jatkuvasti.

13. Ravinnon kulutus satunnaisessa liikunnassa on suhteellisen vähäistä, minkä vuoksi painon pudottaminen liikuntaa lisäämällä ilman ravinnon vähentämistä onnistuu huonosti. (Tunti kävelyä kuluttaa noin 240 kcal eli noin 1000 kj, ja se tulee takaisin yhdessä viinerissä.)

14. Ylipainoisilla sanotaan olevan taipumusta lihota, mutta yleensä kysymyksessä on taipumus syödä liikaa.

15. Jos paino ei laske, vaikka ihminen vähentää ravinnon määrää, on kysymyksessä itsensä pettäminen ravinnon määrien laskussa.

16. Ihmisen, joka ei pysty hallitsemaan syömistään, ei tulisi pitää kotona varastossa sellaisia ruokia, jotka johtavat toistuvasti vastustamattomaan herkutteluun.

17. Jos haluaa hallita painoaan, on ensimmäiseksi luovuttava alkoholipitoisista juomista, makeista kahvileivistä, makeisista ja leivästä aterian yhteydessä. Alkoholin käyttö heikentää myös suunnitellun painon pudottamisen toteuttamista.

18. Painon pudottamisen tavoitteena voi olla normaalipainon yläraja. Runsaasti ylipainoisen ei ole syytä ottaa alussa liian suurta ja nopeaa tavoitetta, hänen on parempi pyrkiä siihen vaiheittain.

19. Kokemuksen mukaan painonpudottamisen pikamenetelmät johtavat painon nousuun entiselleen viimeistään kahden vuoden kuluessa. Painonhallinta onnistuu vain pitkäjänteisellä, usein elämänikäisellä toiminnalla.

20. Pieniä lapsia hoitavat naiset, älkää syökö lapsilta yli jääviä ruokapaloja! Ruokaa valmistavat ihmiset, älkää syökö suuria maistiaispaloja eikä yli jääviä tähteitä!

21. Runsas suolaisen ruoan syöminen voi tilapäisesti nostaa aamupainoa 0,5-1 kg, vaikka lihomista ei ole tapahtunut. Ylimääräisen suolan aiheuttama painonnousu häviää päivässä.

22. Psyyken lääkkeet eivät lihota, mutta ne voivat lisätä ruokahalua ja vähentää syömisen kontrollia.

23. Tupakointi ei laihduta, mutta se voi korvata ylipainoon johtavia suupaloja. Ylipainoiset, jotka tupakoivat jatkuvasti, eivät vakuuta tupakan laihduttavista ominaisuuksista.

24. Tupakka on huono ja epäterveellinen yritys pitää painoaan kurissa.

Esimerkki:

A. Jos syö päivässä ylimääräisesti ruokalusikallisen (10 g) tavallista ravintorasvaa (80 % rasvaa), se lisää painoa 10 g päivässä, 70 g viikossa, 300 g kuukaudessa ja 3,6 kg vuodessa. Jos vastaavasti vähentää 10 g tavallista ravintorasvaa (80 % rasvaa) päivittäisestä ravintomäärästä (eikä korvaa sitä millään muulla ravinnolla), paino laskee 3,6 kg vuodessa.

Katso myös kirjoitusta "Mässäilystä kohden painon hallintaa" ja runoa "Laihdutushuolia"

Kirjoitus on valmistunut syyskuussa 2003.

TAKAISIN LÄÄKETIEDETTÄ HAKEMISTOON