11.10.2006

Reitti 2000
Ulkoilureitti Helsingin, Espoon, Vantaan ja Vihdin alueilla.

Reitti 2000 on miellyttävä vaellusreitti kulkea oman ajan ja halun mukaisissa osissa.

Reitti tuntuu merkintätavan perusteella olevan tarkoitettu kuljettavaksi vastapäivään, eli tässä esitetyllä tavalla. Kuljettaessa toisinpäin on syytä olla paikoittain sangen tarkkana!

Bussien aikatauluista saa parhaan information YTV:n nettisivuilta. . Alkusivulta voi valita joko "aikataulut" (esille tulevasta luettelosta valitaan haluttu linja, sitä klikkaamalla kyseisen linjan aikataulu), tai "reittiopas" (tämän avulla saa ilmoitettuun aikaan lasketun opastuksen kotiovelta määräpaikkaan kulkuneuvovaihdoin)

Lenkkareilla pärjää hyvin lähes kaikilla reiteillä, joskin vaelluskenkä on varsinkin vetisellä säällä muutamilla poluilla turvallisempi ja mukavampi.

1.   Laakso -Hämeenlinnanväylä
Hyvin merkitty reittiosuus läpi Keskuspuiston, mutta olisi hyvä, jos reittiviitta olisi heti Auroran infokioskin takana parin Keskuspuiston viitan kanssa, ja sen jälkeen mäen päällä osoittamassa alkutauluja. Taulujen jälkeen olisi oltava heti ensimmäisessä risteyksessä oikealle lähtevän tien sivussa selvä merkki - nyt se on pienessä lepässä , jota ei tahdo huomata. Paikassa ovat monet ensin kävelleet suoraan ja sitten alkaneet etsiä!

Reittiosuuden pituus hiukan alle 10 km, ajallisesti rauhallista kävelyä 2 - 2,5 tuntia. Paloheinästä bussiyhteys Kaivokadulle.(bussi 66 A / Kuusniementie).

Reittiosuutta voi lisätä vajaan 5 km:n verran jatkamalla ensin kaksi kilometriä eteenpäin Pitkäkosken ulkoilumajalle ja siitä ensin autoliikenneteitä jonkin matkaa ja sen jälkeen kaunista Vantaanjoen törmää seuraillen Hämeenlinnanväylän (E12, vt.3) ali. Lähellä oleva bussipysäkki on Kappatie ja bussit ovat esim. Elielinaukiolta lähtevät 452, 453 ja 472.
Toisaalta matkaa voi lyhentää vajaat kolme kilometriä seuraamalla Metsälän tien ylityksen jälkeen suuntaviittoja Pirkkolan liikuntahallille, jossa voi halutessa vaikka saunoa ja uida. Täältä pääsee busseilla 63 (Pirkkolan urheilupuisto) ja 472 (Pirkkolantie) Helsinkiin.

2.   Hämeenlinnanväylä - Serena
Erittäin selkeästi merkitty reittiosuus johdattelee aluksi vajaat viitisen kilometriä pitkin Myyrmäen, Martinlaakson Variston ja Hämeenkylän lähiöiden kävely-/pyöräteitä Petikon ulkoilualueen parkkipaikalle. Parinsadan metrin päässä on Tiilitien pysäkki, josta ainakin bussit 360 ja 362 liikennöivät Helsinkiin.
Reitti seuraa nyt Petikon ulkoilureittiä parisen kilometriä. Merkintä on edelleen kulkemista ajatellen riittävä, joskin muutamin paikoin pitkin välimatkoin. Ulkoilureitiltä eroamisen jälkeen tulee aikanaan seuraava risteys, jossa reitti kääntyy oikealle, toisen tien johtaessa viistoon vasemmalle ilmeisesti "jätevuoren" suuntaan. Oikean reitin merkintä on turhan pitkällä, näkyen vasta hetken kulkemisen ja tutkiskelun jälkeen. Matkaa Serenaan on vielä reilut neljä kilometriä. (Petikko - Serena = 8 km).
Viimeisten kilometrien reittipohja oli ilmeisesti latupohjaksi myllerretty ja märän saven vuoksi erittäin ikäväkulkuista, kuivan pohjan tullessa esille vasta puolisen kilometriä ennen Serenaa. Bussiyhteyksiä Helsinkiin: 339KT ja vaihdoin 346+21.

3.   Serena - Rinnekoti
Merkintä on turhan säästeliästä, erittäinkin risteyskohdat voisivat olla (uskonvahvistuksen vuoksi) merkityt.
Serenan kylpylän pysäköintialue on laaja, reittimerkinnät loppuvat alueen rajoilla. Reitti Serenasta Luukkaan ulkoilualueelle on lähinnä jalankulku-/ pyörätietä ja asfaltoitua rauhallista autotietä.
Varsinainen miellyttävä ulkoilu- /metsätie alkaa Luukkaan ulkoilualueelta ja muuttuu vasta vajaa kaksi kilometriä ennen Rinnekodin bussin 345 päätepysäkkiä asfaltoiduksi autotieksi.
Parhain reittiosuus on siis välillä Luukkaan ulkoilualue - Rinnekoti. Bussipysäkki Luukki (ainakin bussit 345, 346) on Vihdintiellä tienvierustan pysäköintipaikan lähellä. Parin sadan metrin päässä pysäköintialueen takana jatkuu Reitti 2000.

4.  Rinnekoti -Salmi
Rinnekodin bussin päätepysäkillä ohjaa viitta asfalttitietä alaspäin ja edelleen isompaa asfalttitietä vasemmalla. Kaikkiaan ehkä kilometrin verran, kunnes viitta näyttää metsäpolulle. Noin vajaan viidenkymmenen metrin päässä on polkujen risteys. Toivottavasti siihen on saatu merkkinauhat heti vasemmalle johtavalle polulle, joka on se oikea.
Reitti johtaa Rinnekodin ulkoilualueella Majalammen eteläpäähän ja siitä eteenpäin reitin ehkä "erämaisinta" osaa erinomaisesti viitotettuna metsäpolkuna Kuikunlammen kaavoitusalueelle Lääninvallinraitin ja jonkin minulle tuntemattomaksi jääneen tien risteykseen. (Tälle pätkälle ei toivoisi maastopyöräilijöitä rikkomaan kaunista ja haurasta metsäpolkua!!)
Risteykseen tulee ilmeisesti vielä reittiviitta, joka uuden reittauksen johdosta ei vielä ollut oikealla paikallaan vaan (vanhalla paikallaan) seuraavassa, eli Myllymajalammen risteyksessä.
Reittipolun yhdyttyä em. tiehen, on kiireisillä jälleen mahdollisuus kääntyä patikoimaan sitä pari kilometriä vasemmalle ja päätyä Vihdintielle ja bussipysäkille Saarijärven keskikohdilla (ainakin bussi 346).
Eteenpäin haluavat näkevät oikealla yhden vähistä merkkinauhoista, sillä teillä on sitä taas säästetty, eikä ole haluttu antaa vaeltajalle silloin tällöin "uskonvahvistusta". Merkinnät ovat kyllä kaikki (lähes) loogisesti oikeilla paikoillaan, ja niitä tarkkaan seuratessa (ja uskoessa niiden ilmestymiseen oikealla paikallaan) löytää itsensä vähemmän kauniiden metsäteiden ja kaavoitusmaisemia halkovien sorateiden kautta kauniille Saarisuon tielle ja sen vielä idyllisemmälle metsätiejatkolle.
Sitten onkin edessä Vihdintie (Vanha Porintie) ja sen toisella puolella Yli-Ruskon tie, jota pitkin reitti johtaa reippaan kilometrin päässä olevalle Salmen ulkoilumajalle. Merkintä loppuu tien johtaessa peltoaukiolle, josta rakennukset jo näkyvät. Risteyksessä jatka matkaa suoraan, niin saavut infotaululle, jossa on nauhamerkki, mutta kaikkien viittojen seassa ei ole "Reitti 2000" -viittaa osoittamassa, mistä reitti jatkuu, joten katsele tarkkaan alueen reunoja!
Päärakennuksen päädyssä ovat erinomaiset sosiaalitilat suihkuineen käytettävissä ja naapurirakennuksessa on kahvila/ravintola.
Yli-Ruskon tien ja Vihdintien risteyksessä ovat molemmin puolin linja-autojen pysäkit (Helsingistä tullen pysäkin "Sälli" jälkeinen nimetön pysäkki), jos haluaa lähteä ennen Salmea kotiin "Maaseutu-busseja" kulkee päivällä arkisin siinä tunnin välein, mutta sunnuntai- ja pyhäpäivisin sangen harvoin, joten kannatta tarkistaa kulkuvuorot www.matkahuolto.fi/ Paras hakusana tuntuu olevan "Otalampi (Vihti)". Salmen ulkoilualueen lähin pysäkki lienee "Salmi", joka myös on sellaisen kilometrin matkan päässä.

5.   Salmi - Solvalla
Reitti seurailee autotietä (jostain syystä reitti on ulkoilualueilla viety maanteille) muutaman kilometrin johtaen samalla reitin parhaimpien taukopaikkojen kautta Iso-Parikasjärven luota alkavalle kauniille metsätielle. Reittimerkintöjä on koko matkalla erittäin vähän, mutta kylläkin suunnan vuoksi oikeilla paikoilla.
Pidä varasi Kattilaan johtavan polun risteyksessä sillä merkintää on jatkettu polkua pitkin 600 metrin päässä olevalle taukopaikalle! Oikea reitti jatkuu metsätietä pitkin (tarkkaan katsoen näkyy reittimerkki kauempana). Metsätie loppuu puomiin ja parkkipaikkaan Kattilaan johtavan tien varressa.
Tässä on mahdollisuus mennä varttitunti kävellen soratietä Haukkalammentien risteykseen, Nuuksionpäähän, tai metsäpolkua (osin pitkin pitkospuita rehevässä purolaaksossa) Haukkalammelle ja sen jälkeen edellisen kaltaista soratietä samaan risteykseen. Bussi 85 liikennöi täältä Espoon keskustaan, josta esim. bussit 154 ja 156 sekä junat Helsinkiin.
Jos mielessä ei ole jatkaa matkaa Pirttimäkeen asti, on tässä oikea paikka lopettaa vaellus, sillä edessä oleva asfalttitie Solvallaan on kaikkea muuta kuin miellyttävä pakkopulla.

6.   Solvalla - Pirttimäki
Miellyttävä hyviä ulkoiluteitä seuraileva osuus. Sopii hyvin perheliikuntaan vaikka lastenrattaiden kanssa. Solvallan bussipysäkin tienoilta nousee tie ylös urheilukentälle, ja kulmassa on Reitti 2000 -viitta. Kentälle saavuttua saakin sitten katsella jatkoa; viitta kyllä löytyy nopeasti ulkoilureitin alussa.
Siihen se merkintä sitten loppuukin: saa ilmeisesti itse päättää, kumpaan suuntaan rengasreittiä lähtee etenemään. Karttaan on merkitty hiihtosuunnan mukainen osuus, mutta koko matkalla ei ole sitten olekaan yhtään reittimerkintää, ennen kuin oikealla paikallaan, Reitti 2000:n erotessa rengasreitistä    - saisi kuitenkin muutama olla!
Merkinnät ovat koko matkan osin puutteelliset ja kaipaisivat selventävää lisäystä etenkin risteyksissä.
Pirttimäkeen liikennöi bussi 86 Espoon keskustasta.

7.  Pirttimäki - Luukkaan ulkoilualue
Reitti 2000:n ehdottomasti heikoin merkkaus, tai paremminkin olematon. Seutua tuntemattomalle punaoranssit hiihtoreitin merkit ovat todella tarpeelliset.
Reitin alku Pirttimäessä on normaali ja korrekti, mutta kohta loppuvat sinivalkoiset merkit ja ensimmäiselle tielle saavuttua, saakin arvuutella, mennäkö suoraan vai tietä jompaankumpaan suuntaan, semminkin kun vastapäätä jatkuvalla polullakaan ei näy edes sitä punaoranssista merkkiä. Merkin kyllä sitten kohta näkee uskonvahvistuksena, kun jatkaa polkua eteenpäin.
Seuraavan kerran polku loppuu puomiin ja tiehen. Pari metriä ennen risteystä on Reitti 2000 -viitta osoittamassa suoraan eteenpäin. Siellä on kuitenkin metsä vastassa. Tiellä ei näy kummassakaan suunnassa mitään merkkejä. Miksiköhän viitta ei ole vähän lähempänä risteystä ja osoittamassa oikealle, jonne kääntyminen pitää reitillä. Näin tehtyäsi tulee kohta näkyviin myös tuttu punaoranssi nauha uskonvahvistukseksi.
Hyväkuntoinen ulkoilu-ura tuo aikanaan pienen Igelträskin rantaan (sitä ennen taisi olla yksi sinivalkoinen reittimerkkikin uran reunassa!), jossa tulee seurata ulkoilu-uraa oikealle ylös, vaikkei merkkejä olekaan näkyvissä, eikä muistella vanhaa reittausta (vaikka ainoa näkyvissä oleva merkki on lammen rannassa!) Punaoranssi merkki tulee kohta reitillä näkyviin vahvistamaan uskoa.
Seuraavissa risteyksissä ovat myös Reitti 2000:n viitat osoittamassa oikean kulkusuunnan. Igelträskistä Luukkiin merkkaus onkin normaalia hillityn säästäväistä. Luukin alueella tosin ihmetyttää, miksi reitti on merkitty maantielle, vaikka sen yhtä helposti voisi johtaa liikuntauria myöten.

Luukissa on hyvä retkeilijän taukotupa käytettävissä, ja liikenne sujuu Vihdintien pysäkeiltä molempiin suuntiin ainakin busseilla 345 ja 346.
Reitti 2000 jatkuu Luukista Helsinkiin samoin kuin alkuosa Helsingistä Luukkiin.

Oletko vaelluksellasi huomannut reittimerkkien sijoittelussa eroja tekstiin?
Ole ystävällinen ja lähetä korjaus alla olevalla sähköpostilähetteellä!