Autosuunnistuksen NEZ 2009

Viimeiset muutokset 2009-05-24 klo 1:55 EET


Tuttuja nimiä ja yllätyksiä NEZ-sarjan avauksessa

2009-05-24 NEZ-sarjan avausosakilpailun voittajat ovat viimein selvillä. Kaikkiaan kymmenkunta protestia tehtiin ja tuomaristo joutui tekemään töitä koko rahan edestä selvitellessään kumpi oli tehnyt virheitä, järjestäjä vai kilpailija. Reitillä vietettiin aikaa keskimäärin kuusi tuntia, tuloslaskenta vei lähes toisen mokoman.

Paikallisten luokkaa ei voittanut Söndergaardin veljespari vaan Borge Holm-Jörn Mörup. Söndergaardit tulivat toiseksi ja pronssilta löytyy Erik Rasmussen - John Michelsen.

Ulkomaalaisten luokan ykköseksi kurvaili viime vuoden tapaan Kenneth Lannermo - Ulf Andersson. Kakkospaikalle vaivaisen yhdeksän pistettä voittajalle jääneenä kiilasi Erkki Sinisalo - Jukka Lahtinen. Tomi Viitala - Juha Heikkilä sijoittui kisassa kolmanneksi. Maajoukkuekisaa ajatellen suhteellisen mukavasti toiseksi paras ruotsalaispari oli vasta kahdeksas. Muut suomalaissijoitukset olivat

Juniori-cupissa kolmesta kisaan lähteneestä kaksi parasta olivat cup-sarjaan lähteneet suomalaisparit. Beginners cup -kisan voitti Tuokko-Jalonen ja hopealle kurvaili Saarenvalta-Mattila.


Kisan kolme parasta ulkomaalaisten luokassa: Pätkä ja Jukka, Kenneth ja Ulf, Tomi ja Juha


Kisa-aamun ja aamupäivän fiiliksiä

2009-05-23

Hyvin nukutun yön jälkeen aamupalalle ja auton kimppuun. Sää on edelleen epävakainen, tuulee kovaa ja pilvet myllertävät taivaan sineä harmaaksi.

Lämppäriongelma oli kuin olikin sähköistä johtuva: yksi katkaisimeen menevistä johdoista oli irti juotoksesta. Nippusiteellä oli nopeasti korjattu. Rengasongelma sitten olikin vaikeampi tapaus. Yön aikana oli tullut lappu huoneemme oveen: Rengasliike lähtöpaikan lähellä on auki lauantaina. Siispä sinne, matkaa on vain kymmenen kilometriä. Teollisuusalueen keskellä oleva lähtöpaikka, Ivecon huoltohalli, löytyi helposti ja sitten kuikuilemaan josko luvattua "Hjulcenteriä" löytyisi jostain. Kiersimme aluetta kuin kissa kuumaa puuroa mutta emme löytäneet luvattua rengaskauppaa. Citroen-autoliikkeen kulmalla oli misukkaäijä, joten sinne kyselemään. "I'm very sorry" tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä. Ei meillä ole rengashommia lauantaisin mutta auton voisimme kyllä myydä. Euromaster löytyi pienen tovin kuluttua. Ei auki lauantaisin. Ja NDI (Nordisk Däk Import): sama juttu. Shellin baariin, ei tietoa. Eiköhän me jätetä tämä tällä kertaa tuumailtiin ja palattiin takaisin kämpille. Ohjaajakokous alkaa klo 12:00 ja sen jälkeen on NEZ-työryhmän kokous. Kisaan lähtö on klo 15 jälkeen ja kahdeksan tuntia on maksimiaika. Eilen leikimme monessa kohtaa nolla-autoa, tänään saamme kulkea lähes purkuautona.

Ja sitten tuli iloinen uutinen: Harald Söndergaard oli onnistunut saamaan Nästvedistä jonkun rengaskorjaamon auki ja Rofa sai kuin saikin renkaan korjattua.

Perjantain tuloksia hätäisesti kuvattuna, kai noista jotain selvää saa...





Aurinko paistaa ja sinistä taivastakin on näkyvissä. Teemme juuri lähtöä lähtöpaikalle ja palaan asiaan n. 5...6 tunnin päästä.


Reitiltä palattu

2009-05-22

No niin, urakka suoritettu. Meillä oli "vaivaiset" 37 km suunnistusta pitkällä radalla 66. Reipas kaksi tuntia saatiin kulumaan reitillä ja saldona oli alustavan tarkistuksen mukaan 5 puuttuvaa ja sama määrä ylimääräisiä. Aikaa kului kolme varttia enemmän kuin oli ihanneaika. Tulimme kuitenkin ihan ensimmäisenä tuloslaskentapaikalle.

Koska olimme pitkään ainoat kilpailijat maalissa tohdin kysäistä järjestäjältä josko he voisivat neuvoa missä tein virheitä ja miksi. Kävi ilmi, että yksi puuttuvista on jäänyt kirjoittamatta (otin muuten kuvankin kyseisestä asemasta kun oli reitillä aikaa). Yhdestä puuttuvasta järjestäjä kertoi sen olevan ehkä väärässä paikassa ja lupasivat tarkistaa. Muut olivat omia töppöjä.

Perjantaiharjoitukseksi kokemamme reitti oli aivan tarpeeksi vaativa ja pitkä, lauantaina on sitten uudet kuviot. Pientä laittoa olisi taas, sisäpuhaltimesta on "täysillä" asento hyytynyt (oli kiva kun ajettiin osa kisasta vesisateessa huuruisessa autossa) ja maaliin päästyämme totesimme yhden renkaan tyhjäksi. Mutta ainakin nyt on aikaa ottaa kunnon unoset.


Restartissa odottelemassa omaa lähtöaikaa. Ajalla ei Tanskassa ole mitään merkitystä joten kaikki mittarit mittaavat vain matkaa.


Kontroll X joka kortistamme puuttui. Kuka käski kikkailla kameran kanssa?


Kisapaprut reitiltä palattua.


Dollarihymy maalissa. Kuskinpuoleinen eturengas todettiin vuotavaksi.


Lähtöviivalla

2009-05-22

Perjantain lämmittelyajon kilpailukeskus on majapaikallamme Herlufmagle-hallenissa. Keli on todella tuulinen ja pimeitä pilviä kiertelee taivaalla - itse asiassa juuri alkoi sade. Helatorstain kisaa kehuvat kovasti leppoisaksi mutta nollille ei meikäläisistä kuulema päässyt kukaan. Ekat on jo lähteneet reitille joten poistun näppäimistön äärestä ja palaan asiaan myöhemmin illalla.
Siistejä pelejä paikallisilla...


Kohti Tanskaa

2009-05-22

Pieni mutta sitkeä on NEZ-sarjan kiertäjäjoukko. Suomesta mukana on yksitoista autokuntaa (myös ensikertalaisia kuljettajan puolella), Ruotsista kuusi, Tanskasta kahdeksan. Jokseenkin sama määrä kuin viime vuonna. Itse asiassa kartturipuolella ei ole montakaan eri nimeä kun vertaa viime vuoden sarjataulukkoon.

Perjantain lämmittelyä edelsi mahdollisuus treenata määrittelyä myös torstaina ja ilahduttavan moni otti tarjouksen vastaan. Allekirjoittaneen osalta torstainen kapina jäi haaveeksi kun sain kunnian toimia tulospalvelupäällikkönä 2000-päisillä PRISMA-rasteilla. Suunnistuskisan päätyttyä yritin hoitaa omaa osuuttani purkutöistä eli keräsin maastosta väliaikatouvia tunnin verran, sítten olikin jo kiire. Rofa tulee hakemaan kotoa puoli seiskalta ja autossa on vielä työmaalta lainattuja tietotekniikkavermeitä joiden todennäköisesti olisi parempi olla paikoillaan perjantaina...

PRISMA-rasteja edelsi pari unetonta yötä lähtökaavion ja -luettelon kanssa ja pari lisää kun yritin ottaa ohjelmia haltuun. Ei ollut helppoa ja univelkaa kasaantui kaamea määrä. Kun sitten helatorstai-iltana Isabella nielaisee Charaden sisuksiinsa Turun satamassa olisi viimein aika huilia. Ja huihai, syömään ja vasta sitten parin yömyssyn kautta levyksi.

Ruotsin läpi huristeluun on varattava 6...7 tuntia, Tanskan puolelle pääsemme iltapäivällä. Kisaan lähdemme - onneksi - viimeisten lähtijöiden joukossa 17:32. Oletin valvomisen takia olevani vajaakuntoinen joten ilmoittauduimme "tukireitille" eli lyhyelle radalle. Kait siinäkin saa palauteltua tarpeeksi mieliin tanskalaista reitinmäärittelyä - onhan alla kuitenkin 760 kilometriä autossa istumista. Nyt ollaan tultu 450 kilometriä pilvisen, sateisen ja aurinkoisen sään vaihdellessa. Tankki kannattaa täyttää Helsingborgissa, Ruotsissa bensan litrahinta on 1,18 kun taas Tanskassa 1,35. Jos siis internetin ihmeelliseen maailmaan on uskomista.


NEZ-säännöt hyväksytty, Norja jää pois

2009-03-23

NEZ-sarjan sääntöihin ei kaudelle 2009 tule muutoksia muualle kuin yhteyshenkilötietoihin. Felinit jäivät pois ja tilalle tuli Juha Heikkilä. Norjan pois jääminen kaudelta 2009 on nyt virallista.

Tanskassa kapinat alkavat jo torstaina 21.5. päätapahtuman ollessa lauantaina 23.5. ajettava Jubileumslöbet. Allekirjoittaneella jää helatorstain kapina väliin Hiidenkiertäjien Prisma-rastien vuoksi, tarina siis jatkuu vasta perjantain-lauantain välisenä yönä - taas tekniikkavarauksella.