Omituista höpinää


Aloitussivulle . Yhteenveto kaudesta 2003 . Yhteenveto kaudesta 2004 . Yhteenveto kaudesta 2005 . 2006 tarinat . 2007 tarinat . 2008 tarinat . 2009 tarinat . 2010 tarinat . Vieraskirja


päivitetty 2010-01-26


Mistä on kysymys omituisessa höpinässä?

AS-kilpailuista on aina jotain sanottavaa. Joka tapauksessa miehen pienen mielen sisällä on sitä sanottavaa aina kilpailun jälkeen. Tällöin mieli on joskus into-, joskus musta mutta useimmiten jotain siltä väliltä, mikä taas riippuu hallitsemattomasti illan tapahtumista ja menestyksestä. Omituisuus taas liittyy enemmän persoonaan ja sen erityislaatuiseen kehittymättömyyteen tai ylikypsyyteen. Omituisuuksia syytää itseni lisäksi takavuosien kuljettajakaimani, eli älkää ampuko (pelkästään) sanansaattajaa. Koetan löytää kisasta kuin kisasta ennen kaikkea positiiviset puolet esiin, niitä on aina. Jos jostain syystä joku (tai mikään) tarina ei miellytä tai ei ole totuudenmukainen, antaa tulla heristävää sormea tännepäin, niin paluupostissa koitan perustella sanomaani, tai sitten siivoan sormiani... Virheitähän aina voi sattua, minä kyllä tunnustan omani, sitten kun sellaisen joskus teen!

- rakenteluprojekteista

Kausien 2002 ja 2003 väliin mahtui pieni talkoourakka kisa-auton parissa. Hutsun uudet vaatteet kertoo sanoin ja kuvin lyhyesti mitä tapahtui 8.12.2002 ja 18.1.2003 välisenä aikana. Vaimolle ei saa sanoa, mutta Hutsulla saa muuten kunnon kyydit! Subaru Justyn vanhempikoppaista mallia on kerääntynyt tallille n+1 kpl, muutama on jo purettukin varaosien toivossa. Ja nyt tulee uusikoppaisia ovista ja ikkunoista... Takavuosien Starlet- ja Mazda 1300 -kokeilut puhumattakaan Kaameasta Pedosta (Tercel 4WD) saattavat jossain vaiheessa saada omat tarinansa. Kauden 2008 taas sotki jo edellisenä vuonna alkanut ja 2009 edelleen jatkuva kuskini talliprojekti (ja taisipa tulla tehdyksi vähän pientä remppaa myös kisapirssiinkin) - monia hassuja hetkiä liittyy tuohonkin ja lisää tulee...

- autosuunnistuksesta ulkomailla

PM/NEZ-kilpailuja koluavat autosuunnistuksen harrastajat tuntevat hyvin pohjoismaissa ajettavat kisatyylit. Virossakin on autosuunnistusta kahdenlaista sorttia: suomalaistyyppistä viivasuunnistusta ja tossu/autoilu-hybridi valikointisuunnistusta. Mikäli etelänaapuri kiinnostaa kannattaa käydä tsekkaamassa infosivu, jossa kerrotaan suomeksi mistä seuraavassa kisassa on kyse ja miten pääsee mukaan. Kausi 2010 näyttää jälleen synkältä, yhteen osakilpailuun olen luvannut tehdä radan Eerikin kanssa, mutta siinä kaikki mitä tähän mennessä (26.1.) on Eestistä kuulunut.

Norjassa ajettiin 2003 ensimmäinen sähköistä ajanottoa hyödyntänyt arvokilpailu Mistbjergløpet. Vaikka ohjeistus oli lievästi sanottuna erittäin sekava kaikki sujui lopulta hyvin. Tai ainakin melkein. Suomennetut ja kommentoidut kilpailun säännöt löytyvät täältä. Itse PM-kisahan oli vallan mainio, vaikka perjantain harjoituskilpailussa karttaan merkitsemättömät tiet ja teiden risteykset olivat lähes mahdottomia selvittää (asennetta pitäisi kai ottaa vaikka Lucky Luken löytämästä sekatavarakaupasta preerialla; "mahdottomilla on kahden viikon toimitusaika"). JAT-aseman tulo- ja lähtö-emit -järjestelmä sen sijaan voisi toimia meilläkin. Vuonna 2005 käytettiin myös etäluettevia AT-asemia, joissa emit-korttiin rekisteröityi (jos rekisteröityi) aika auton ajaessa ohi asemasta. Kyseisessä kilpailussa oli muuten Norge-cupin osanottaja määrä tasan nolla eli Norjassa ei ajeta enää mestaruudesta. NEZ-sarjassa sen sijaan Norja on edelleen mukana, vaikka 2006 kilpailu peruttiinkin sekavissa olosuhteissa, 2007 Kristiansandissa ajettiin NEZ-nimikkeellä reilun puolentoista tunnin pituinen harjoitusajo ja 2008 kertaalleen myöhemmäksi siirretty kilpailu peruuntui pari viikkoa ennen kisapäivää.

Myös Ahvenanmaalla ajetaan, tai ainakin ajettiin autosuunnistusta. Vähän toisentyyppistä on meno siellä kuin mihin keskiverto AS-tallaaja on manner-Suomessa tottunut. Tästä lisäinfoa usean kauden huipentumasta eli Eckerörundanista. 2009 kisan radan kartat ja vähän reittikin olivatten allekirjoittaneen käsialaa.

- kisajutuista

Autosuunnistuskilpailuista jää upeita muistoja, joiden muistiin kirjoittaminen on allekirjoittaneen tapa ottaa asioista opiksi... ja unohtaa...

AS-kisajuttuja...
1996 . 1998 . 1999 . 2000 . 2001 . 2002 . 2003 . 2004 . 2005 . 2006 . 2007 . 2008 . 2009 . 2010

Jotain todella omituista?

Sivuston ylläpitäjän verbaalinen ilmaisu hipoo toisinaan hulluuden rajoja (jos monien mielestä muutkin toimet). Karies-kuskin matkoilla on kaikenlaista kliffaa mietiskelty ja pistetäänpä tästä näkyville vaikka yhteisproduktio AS-määritelmä...

1990-luvun lopulla sitten syntyi idea eräänlaisista Skarin Speleistä, jolle vakiintui nimeksi 'Mamia-games'. Kiikois- ja raumalaisten kannustuksesta rohkenin pienessä tuttavapiirissä pidettyn pelitapahtuman viedä laajempaan tietoisuuteen AS-kesäkauden avajaisissa Pitkäjärvellä lauantai-iltana 17.5.2003. Yleisön kommenteista päätellen idea ei ihan puihin mennyt, joten Mamia-games -infoa löytyy täältä. Viivasuunnistuksen sijaan homma toimii myös tiekirjalla (pdf, 190 kB), jolloin etuna on se, että kuski ja kartturi voivat pohtia samaa tehtävää ilman että huoneen desibelimäärät nousevat yli sallittujen rajojen.

Urheilua ilman autoa (jep, sitäkin on). Seikkailukisoissa on tullut oltua mukana joissakin autosuunnistuksellisia elementtejä sisältäneissä tapahtumissa, lisäinfoa Lohjanjärven yöseikkailuillisista toilailuista täällä.

Linkkilistaa olen joskus haaveillut rakentavani. Kun ei ole muistikirjaa mihin kirjoittaisin kaiken mikä on mielenkiintoista. Aloitetaan tällaisesta:

Numeromuistipeli

Olet tervetullut myös kommentoimaan vieraskirjaani!