kilpirauhasfoorumi
Kerro oma tarinasi!
Moi yllapito, sinulla on yhteensä 0 viestiä.


Tänään on 15.11.2003, 22:27
kilpirauhasfoorumi :: Kilpirauhasen ylitoiminta eli hypertyreoosi :: Paniikkihäiriö?
ylivilkas



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 1

Tila: Offline

Paniikkihäiriö?(31.10.2003, 19:03)
Hei kaikille!
On käsittämättömän ihanaa lukea, että en ole yksin maailmassa kilpirauhaseni kanssa!
Olen 27v. nainen, ja minulla todettiin liikatoiminta n.4 vuotta sitten. Hoitoon ei ryhdytty, koska homma meni itsekseen ohi samalla kun sain muun elämäni rauhoitettua.
Vuosi sitten kesällä sain täsmälleen samat oireet -jälleen voimakkaan psyykkisen stressin yhteydessä- mutta kilpirauhasarvojen ollessa normaalit, sain passituksen mielenterveystoimistaan. Minulla todettiin paniikkihäiriö ja sain siihen lääkityksen ja terapiaa. Palauduin taas normaaliksi.
Olin kuitenkin sen verran ajattelematon, että lopetin paniikkilääkityksen (cipramil) heti, kun paniikkioireet loppuivat... ja nyt, vuosi parantumiseni jälkeen, olen taas
surkeassa kunnossa! Lämmönsieto, hikoilu, superkorkea pulssi, kamalat kuumat aallot, lämmin iho mutta kylmännihkeät jalat ja kädet. Lisäksi voimakkaat mielialavaihtelut, itkuherkkyys, joskus väsymys, toisinaan taas mahdoton ylivilkkaus!
Olen sekoamisen partaalla! Kurkussa ja kielen alla tuntuu kummalliselle, mutta lääkäri ei ottanut kuuleviin korviinsa näitä oireita, ovat kuulemma psyykkisiä.
En tiedä, ketä ja mitä uskoa. Ja miten päästä asiassa eteenpäin? Onko vaan mentävä lääkäriin ja vaadittava testejä?
Toivoisin saavani apua ja tukea, olen jo nyt saanut sitä lukiessani näitä juttuja!
Valoisampia aikoja odotellessa!





IP: Tallennettu
pikku-t
Junior Member


Minussako vikaa...
Viestejä: 86

Tila: Offline

RE: Paniikkihäiriö?(6.11.2003, 19:26)
Sinuna kyllä sanoisin lääkärille, joka ei suosilla määrää kilpparikokeita, vaikka sinulla on jo aiemmin todettu liikatoimintaa, että on aika edesvastuutonta toimintaa!

Ensinnäkään yleislääkäri (kuten tk-lääkärit ovat) ei saisi itse tehdä päätöksiä hoidostasi, vaan hänen olisi pitänyt lähettää sinut sisätautilääkärille silloin kun arvosi olivat liikatoiminnan puolella Ja sitten paniikkihäiriön ja liikatoiminnan välinen yhteys; Liikatoiminta on yksi paniikkihäiriön laukaisevista tekijöistä. Itsellänikin on ollut todella kiusallinen paniikkikohtaus juuri ennen liikatoimintadiagnoosia - mutta liikatoiminnan hoidon (Tyrazol-lääkitys) jälkeen en muista vastaavaa tapahtuneen Omaan kohtaukseeni vaikuttivat myös väsymys, kaamea kankkunen ja stressaava tilanne - eikä moista yhdistelmää ole tainnut myöskään kohdalle myöhemmin sattua...




pikku-t
IP: Tallennettu

Pitkä URL lyhyemmäksi:

powerboards
Copyright © 2001-2002 PB Dev Team