kilpirauhasfoorumi
Kerro oma tarinasi!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Foorumin käyttöohjeet.



Tänään on 29.2.2004, 00:17
kilpirauhasfoorumi :: Kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi :: Lääkityksestä
mimmi



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 13

Tila: Offline

Lääkityksestä (25.2.2004, 09:31)
Olen nyt syönyt 2 viikkoa 25mcg tyroksiinia eli yhden pikkupillerin. Aloitusarvoni oli viitearvojen sisällä (TSH 1,88 ja T4V 13 )mutta endo antoi minulle koelääkityksen kokeeksi. Kun kysyin onko hänellä ollut potilaita, jotka on saaneet apua tyroksiinistä oireisiin, vaikka arvot onkin viitearojen sisällä, niin kertoi että on ollut niitäkin.

Itsellä on olo mielestäni parempi hieman, esim. palelu on loppunut lähes kokonaan, ja olo on hieman parempi, mutta parempikin saisi toki olla. Joskin olen jaksanut näitä kotiäidin velvotteitakin paremmin.

Mitään liikatoiminnanoireita ei ole ilmeentynyt ainakaan tällä annoksella, joten tarpeeseen se tyroksiini ainakin toistaiseksi on tullut. Joskin haluaisin kokeilla hieman annoksen nostamista, eli pitää ottaa yhteyttä lääkäriin ja kysyä mitä on mieltä.

Hän suositteli verikokeita jo 2 viikon kuluessa aloituksesta. Olisikohan syynä se, että arvoni olivat aloitettaessa "hyvät". Mitään jatkoohjeita hän ei minulle antanut (oli siis yksityinen endo), joten pitänee itse olla aktiivinen ja selvitellä, vaikka mielestäni se olisi lääkärin työ ohjata potilastaan..Tyhmää kysellä annoksen korottamista terveyskeskuksen omalääkäriltä, joka ei olisi varmaan ollut suostuvainen edes koelääkitykseenkään, joten miten sitten annoksen korottamiseenkaan..

Eli eiköhän kehoni laittaisi jotain liikatoiminnan oireita päälle, jos saisi liikaa tyroksiinia? Vastatkaa konkarit, kiitos.

mimmi






IP: Tallennettu
Jossu*




Viestejä: 45

Tila: Offline

RE:Lääkityksestä (25.2.2004, 11:06)
Luulisin, että tämä endo kyllä antaa niitä jatko-ohjeita sitten kun saa ne tulokset niistä kokeista. Yleensä ne haluavat mähdä ne kokeet ja sitten kommentoida, laskeako vai nostaako annosta.




IP: Tallennettu
cahha



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 20

Tila: Offline

RE:Lääkityksestä (25.2.2004, 12:56)
Hei!

Kehoittaisin varovaisuuteen lääkityksen nostamisessa. Kannattaa ensin odottaa parikin kuukautta, että tämänhetkinen lääkitys alkaa tosissaan vaikuttamaan. Itse menin aikoinani nostamaan lääkitystä (lääkärin kanssa yhteistyössä) ja seurauksena oli tosi pahat sydänoireet. Varsinkin iltaisin sydän hakkasi tuhatta ja sataa, en uskaltanut liikkua, makasin vaan hiljaa sängyssä. Mietin, että näinköhän terve (ei sydänsairauksia) alle kolmekymppinen nainen saa sydänkohtauksen. Tarkoitus ei ole pelotella, vaan kehoittaa olemaan kärsivällinen ja varovainen. Lääkeannostuksen laskemisen jälkeen ovat omat sydänoireeni kadonneet.




IP: Tallennettu
krisse
Senior Member


mikä ei tapa se vahvistaa
Viestejä: 231

Tila: Offline

RE:Lääkityksestä (25.2.2004, 14:09)
odota rauhassa nostamatta seuraavaan kokeeseen tulokset näyttävät paljon ja olet ilmeisesti päässyt hyvän lääkärin potilaaksi joten kun kuulet tuloksista niin kerro olostasi ja jos tunnet ettet ole riittävän toipunut tuo se esille niin hän kyllä nostaa sitä, näin on tehty itsellänikin ja voin nykyään hyvin, alkuvaiheessa tarvitaan tiheämpää seurantaa että tulee paras hoitotaso




krisse
IP: Tallennettu
Liisa40



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 3

Tila: Offline

RE:Lääkityksestä (25.2.2004, 15:14)
Heippa!
Nyt vihdoinkin tuli se uusi lääkemääräys.
Otan joka päivä yhden tabletin.
Onpahan helpompi muistaakin, ko tähän asti olen ottanu ma ja pe aina puolikkaan ja muina päivinä kokonaisen.
Toivottavasti sydän ei ala oikein pomppimaan, ettei tule hätä.
T:Liisa40




Aina kylmä!
Liisa
IP: Tallennettu

Pitkä URL lyhyemmäksi:

powerboards
Copyright © 2001-2002 PB Dev Team