kilpirauhasfoorumi
Kerro oma tarinasi!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Foorumin käyttöohjeet.



Tänään on 15.8.2003, 23:09
kilpirauhasfoorumi :: Kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi :: Ylitoiminalle mennyt ?
Irma




Viestejä: 13

Tila: Offline

Ylitoiminalle mennyt ?(9.8.2003, 14:43)


Näyttäsi siltä, että vajatoiminta olsii mennyt ylitoimman puolelle. Lepopulssi on noussut 10 sykettä min. ja muukin syke on korkeammalla. Tuntuisi rinnassa myös siltä, että on ylimääräisiä tai puuttuviä lyöntejä.

Olen vähentänyt hieman lääkeannosta nyt muutaman päivän ajan ja tänään jätin kokonaan ottamatta.
Miten oikesti pitäsi menetellä ?
Menenkö lääkäriin ja kokeisiin pikapikaa vai mitä ? Kuinka nopeesti tän saa rauhoittumaan ?

Tämä on ensimmäinen kerta kun näin on käynyt. Kesäkuun lopussa TSH oli päälle 2 ja T4V 14, muistaakseni.
Lääkitystä nostettiin toukokuussa.




IP: Tallennettu
kylmakalle
Senior Member


Kaikki on mahdollista miehelle, jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.
Viestejä: 238

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(9.8.2003, 19:11)
Moi Irma!

Ensiksi kannattaa lopettaa kahvi ja kolajuomat, jos niitä käytät ja sitten laskea päiväannosta ¼ tabletin verran, voi olla että pienempikin annoksen lasku riittää saamaan sydänoireet kuriin. Homma hoituu vuorottelulla esim. jos normaalisti syöt 1tabl. 0,1 mg, niin ota toisena päivänä puolikas, keskiarvoksi tulee 0,75.

Kokonaan en kyllä olisi ottamatta, koska hormoonitoiminta alkaa järkkyä ja aiheuttaa lisää oireita, päänsärkyä, väsymystä yms. Parhaiten onnistuisi, jos olisi molempia kokoja käsillä, mutta harvalla on, joten menee yleensä veitsen heilutteluksi, kun haluaa hienosäätää annostustaan

Voit vaikka soittaa lääkärille ja kysy hänen mielipidettään, verikokeista ei kyllä ole mielestäni mitään hyötyä, jos sitä tarkoitit.

Onko sun lepopulssi noussut miten ylös? itse ottaisin heti yhteyttä lääkäriin ja kysyisin mielipidettä, jos sydänoireet on jatkuvia, lepopulssi nousee yli 100 tai tuntuu rasituksen aikana ylimääräisiä/puuttuvia lyöntejä.




Tsemppiä!!

Terv. Kylmäkalle
IP: Tallennettu
Irma




Viestejä: 13

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(9.8.2003, 20:44)
Lepopulssi aiemmin 60 pinnassa, nyt yli 70. Mutta ei yli 80.
Vähänkin kun liikuskelen tai teen jotain niin pulssi kiihtyy lähelle 100.

Muljahdukset tuntuvat levossa, rasituksessa en niitä ole sillä lailla ole huomannut.

Annostukseni on ollut pitkään yksi tabletti. Toukokuussa nostettiin ja on ollut 1 1/4 tablettia. Olen pilkkonut tabletteja apteekista saatavalla jakajalla, joka on toiminut hienosti.

Nyt voisi olla hyvä ja ottaa vain se 1 tabletti.

Mielessäni kävi kyllä sekin, että jos johtuu muusta nuo oireet. Pari vuotta sitten oli noita muljahduksia stressistä johtuen. Silloin en osannut kiinnittää huomiota lepopulssiin enkä mitannut sitä. Beettasalpaajia on vielä siitä jäljellä ja olen pari kertaa ottanut nyt niitä kun se helpottaa oloa.

Pitäsikö erikoisesti välttää liikuntaa ? Halua liikkua olisi, mutta mietityttää jos se rasittaa liikaa elimistöä.






IP: Tallennettu
kylmakalle
Senior Member


Kaikki on mahdollista miehelle, jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.
Viestejä: 238

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(9.8.2003, 21:10)
Moi Irma!

Kyllä toi vaikuttaa selvästi siltä, ettei sun sydän nyt jostakin syystä kestä tota 1 1/4 tabletin annostusta. Ota ja soita lääkärille! Älä hirveesti rehki, toi sydän on ensin saatava kuntoon.




Tsemppiä!!

Terv. Kylmäkalle
IP: Tallennettu
Inkeri



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 23

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(10.8.2003, 11:03)
Irma!
Minä en olisi huolissani. Minulla oli puolikin vuotta viimeisen annoksen nostamisen jälkeen kuvaamiasi oireita. Mutta nyt oireet ovat poissa, kun olen ikään kuin metabolisesti sopeutunut uuteen tyroksiinitasoon. Lääkärit puhuvat kahden kuukauden totuttautumisajasta, mutta mielestäni puoli vuotta on lähempänä totuutta. Sinuna sinnittelisin lepäillen - mutta älä jätä tyroksiinia pois. Minäkin pelästyin rytmihäiriöitä. Nyt TSH on 0,71 ja t4v 13. Vuosi sitten olin kuoleman partaalla. Rauhallinen liikunta - kävely, pyöräily, uinti, joogasta puhumattakaan - tekevät pelkästään hyvää eivätkä rasita.




IP: Tallennettu
kylmakalle
Senior Member


Kaikki on mahdollista miehelle, jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.
Viestejä: 238

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(10.8.2003, 19:14)
Moi Inkeri!

Ohjeesi oli sen verran hurja, että on pakko kommentoida. Mikä lääkäri se semmoinen on, joka viittaa kintaalla ja antaa potilaansa kärvistellä rytmihäiriöissä, jopa 6kk? olisi mukava tietää kuka ja missä, että osaisi kiertää kaukaa ja lujaa.

Minulle on aina sanottu, että annostuksen lisäämisen jälkeen ei saa sydänoireita tulla ja jos tulee pitää heti ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Sydämen kiihtynyt toiminta johtuu useimmiten liiasta kilpirauhashormoonista, voi tosin johtua myös maksastakin ja kun ei tiedetä missä kunnossa kysyjän sydän on, niin ehkä kuitenkin olisi parempi ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin.




Tsemppiä!!

Terv. Kylmäkalle
IP: Tallennettu
Irma




Viestejä: 13

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(11.8.2003, 08:18)
Olen nyt ottanut lääkettä, mutta vähemmän kuin ennen.
Eilen en juonut yhtään kahvia ja olo oli heti parempi.
Pulssi ei ole niin ylhäällä eikä muljahduksia ollut ollenkaan eilen.

Tänä aamuna siiten menin juomaan kupin kahvia ja se vaikuttaa heti olooni. Eli luultavasti keikun ihan rajalla.

Tilanne on varmaan syntynyt siitä, että viimeisen kahden viikon aikana en ole pilkonnut tabletteja 1/4 osaan vaan oon ottanut 1,5 tablettia ja 1 tablettia vuoropäivin. Voipi olla että olen vähän seonnut määrissä ja kun raja on ollut lähellä ja sydän herkkä niin muuta ei tarvita.

Kahvin kulutukseni per päivä on muuten valtava.

Katselen kyllä vielä jonkin aikaa ennenkuin tilaan aikaa lääkärille, koska tilanne syntyi lyhyessä ajassa ja jo pienillä toimenpiteillä sain parannusta.




IP: Tallennettu
Inkeri



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 23

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(11.8.2003, 17:35)
Vuosi sitten kilpirauhasasioihin erikoistunut LL Ulla Slama piti esitelmän, jossa hän erityisesti mainitsi, että päivittäinen 0,125 on parempi kuin 1 ja 1½ vuoropäivinä.

Kyllä kohtuulliset rytmihäiriöt ovat ihan terveidenkin ihmisten arkea. Jokainen määritelköön itse, millaisia kestää.

Tsemppiä ja voimia!




IP: Tallennettu
Kata
Junior Member


Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 72

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(11.8.2003, 22:42)
... jäi tuo kahvin juonti kilppariasioihin liittyen vaivaamaan. Mitä haittaa siitä voi olla? En aikaisemmin sitä ole sen kummemmin ajatellut paitsi nyt kun näitä taas lueskelin.

Söin aamulla 3 hapankorppua ja sen jälkeen noin 2h kuluttua ison kupin kahvia, meni jonkun aikaa, kun alkoi kädet vatkata ja tuli tosi epämukava olo, oksettikin. Söin lisää, mutta se ei meinannut mennä ohi, heikotus ym. kesti muutaman tunnin, sitten kaikki ok. (itseasiassa, tämä ei ollut 1 kerta)

Onko mahdollista, että liittyy siihen että arvot liikatoiminnalla? Vaikka muut oireet eivät (paitsi tuo käsien tärinä, eikä sitä esiinny muuten kuin kahvin juonnin jälkeen, ja silloinkin, jos vatsa on aika tyhjä.)

ps. olo on huonontunut kun pienensin lääkemäärää, vaikkakin vain 0.25, 4 pikkutabletilla oli ihan ok. En uskalla palata siihen ennen uusia labrakokeita. Hitto.

Että tällästä taas...




IP: Tallennettu
Aune



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 11

Tila: Offline

RE:Ylitoiminalle mennyt ?(12.8.2003, 09:57)
Hei!

Tätäpä minäkin olen viime ajat pohtinut. Keväällä poistettiin kilprauhanen kokonaan liikatoimintaan pyrkivän monikyhmystruuman vuoksi. Leikkauksen jälkeen aloitettiin hoito 1 tabu eli 0,1mg. Kuukausi leikkauksen jälkeen TSH 2,6. Paino nousi parissa kuukaudessa seitsemän kiloa. Kesälomien vuoksi lääkärin kiinnisaaminen oli hankalaa, joten lisäsin itse annostusta 1/4 tabua. Parin päivän kokeilu aiheutti niin kovat sydämen tykytykset, jotta vähensin annoksen 1 1/8 eli 0,112mg. Tällä annoksella TSH 0,4. Painon nousu loppui, mutta liikatoimintatyyppiset vaivat ovat tulleet takaisin eli ripulointi, lämpö 37-37,4'C iltapäivisin ja aamulla 36,8'C. (Ylitoiminta-osuudessa magdan ja cellan mainisemat oireet sopivat minuunkin.) Miten ihmeessä toiset voivat käyttää jopa 2-3 * 0,1mg? Minä taitaisin olla jo ihan "jäykkä" vastaavilla määrillä.




IP: Tallennettu

Pitkä URL lyhyemmäksi:

powerboards
Copyright © 2001-2002 PB Dev Team