kilpirauhasfoorumi
Kerro oma tarinasi!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Foorumin käyttöohjeet.



Tänään on 15.8.2003, 23:10
kilpirauhasfoorumi :: Kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi :: Ymmällään
Sopuli
Newbie


Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 1

Tila: Offline

Ymmällään(11.8.2003, 13:31)
Hei! Olen uusi kirjoittaja, vaikka palstaa olen seurannut jo useamman kuukauden ajan.
Ymmälleen jouduin palattuani juuri äsken lääkäristä, siispä ensin pohjaa.

Olen 50+ ja nainen, suht terve, mutta sairastanut kilpirauhasen liikatoimintaa n. 20 vuotta sitten. Asia saatiin korjattua lääkkeillä ja kaikki oli ok.
Nyt pari vuotta sitten todettiin toisen sairauden yhteydessä lievää vajaatoimintaa ja lääkitys aloitettiin (Tyroxin) 25 mikrogrammalla, sitä nostettiin niin että noin puolen vuoden kuluttua annos oli 75 mikrogrammaa ja siinä se onkin pysynyt.
Hassua kyllä, mutta en ole pitänyt itseäni mitenkään "sairaana", vaan vajaatoiminta on ollut vain jotain häiriötä. Minulla ei ole ollut kyllä mitään oireitakaan, joita täällä useat ovat kuvailleet, siinä kai syy ajatteluuni.
Niinpä en ole pahemmin edes kysellyt kokeiden tuloksista, sen verran kuitenkin tiedän, että TSH- arvo oli noin vuosi sitten 2,jotakin, tammikuulla se oli 6,jotakin ja nyt pari viikkoa sitten 8,28. T4 on ollut 13-14 paikkeilla ja nyt oli viimeksi 15,8.
Sain labrasta kehoituksen käydä lääkärin juttusilla ja tulin siis juuri sieltä. TK-lääkäri oli sitä mieltä, ettei lääkitystä edelleenkään kannata muuttaa ja kovasti selitti miksi näin. Olin ymmärtävinäni kyllä asian (aivolisäke yrittää saada kilpirauhaseen potkua ja siksi tuo kohonnut arvo) mutta siitä huolimatta se jäi kaihertamaan mieltä, varsinkin kun olen lukenut täältä, ettei noin korkea TSH ole hyväksi. Sain kuitenkin kehoituksen uuteen kokeeseen n. kuukauden kuluttua.
Yleiskuntoni on hyvä, olen pudottanut painoa viimeisen 9kk aikana n. 20 kiloa ja BMI on nyt 23, syön terveellisesti ja liikun muutaman kerran viikossa lenkkeillen. Minulla oli todellisia univaikeuksia parin kuukauden ajan touko- kesäkuulla, mutta nyt sekin asia on jo alkanut parantua ja saan nukuttua öisin n. 5-6 tuntia.
Onkohan mahdollista, että juuri tuo laihtuminen on pannut TSH-arvot sekaisin ja palautuu ehkä ajan kanssa normaalimmaksi? Niin ja lopetin syksyllä Remeron-nimisen lääkkeen käytön (sen aikana paino nousi n. 15kg )mahtaisiko tuokin vaikuttaa johonkin?

Kiitos jo etukäteen jos joku haluaa kommentoida!

Sopuli




IP: Tallennettu
kylmakalle
Senior Member


Kaikki on mahdollista miehelle, jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.
Viestejä: 238

Tila: Offline

RE:Ymmällään(11.8.2003, 21:41)
Hei Sopuli!

Jos tunnet itsesi terveeksi, niin hyvä juttu, mutta aika korkealta tuo TSH vaikuttaa saattaa pidemmän päälle olla elimistölle haitallista esim.kolesteroli nousee, elimistön hapensaanti laskee yms. Ainakin tiivis seuranta on paikallaan, kun tuo TSH on koko ajan nousussa. Itse ainakin nostaisin lääkitystä hieman(12,5 mikroa) ja katsoisin mihinkä arvot asettuu vai asettuuko.

"Remeronin kanssa on painonnousu ja jos ensimmäisen kuukauden jälkeen paino vielä nousee, lääke on syytä lopettaa ellei hyöty ole selkeästi suurempi kuin haitat."
www.samianttila.net/tutkimus/masennuslaakkeista/

Mielestäni kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kun tiedetään, että Remeronilla on haitallisia sivuvaikutuksia esim. maksaan, niin Remeron->maksa->kilppari yhdistelmä saattaa hyvinkin vaikuttaa.




Tsemppiä!!

Terv. Kylmäkalle
IP: Tallennettu

Pitkä URL lyhyemmäksi:

powerboards
Copyright © 2001-2002 PB Dev Team