kilpirauhasfoorumi
Kerro oma tarinasi!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Foorumin käyttöohjeet.



Tänään on 8.9.2003, 18:25
kilpirauhasfoorumi :: Kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi :: mix lääkärit ei kerro
marsu



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 3

Tila: Offline

mix lääkärit ei kerro(25.8.2003, 22:43)
Minä en ole koskaan edes kuullut et thyroxin aiheuttaa rytmihäirioitä? Olenko ymmärtänyt ihan oikein? Mulla on 13 vuotta sitten todettu vajaatoiminta. Eikö lääkärit meijän perällä osaa kertoa sairaudesta ja lääkityksestä? Monesti yöllä herää siihen ku sydän tuntuis pyrkivän ulos? mistä johtuvaa? Mulla on väsymystä liikaa ku saatan nukkua 12h yössä ja jos nukkuu 8h niin ei jaksa mitään väsyttää sit koko ajan! Lääkitys on 1tabl 0,1 ja 2tabl ke ja su. Kauhee pään särky on ainaki kerran kuussa. Lääkärissä kävin valittaan kyseli ja tuumas ei ainakaan ole kasvainta!!! Ei muuta sanonu! Ei ole migreenin merkkejä mut tosi kipee pää,pitää nukkua(jos mahdollista) ja ottaa buranaa!




IP: Tallennettu
anne
Full Member


Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 105

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(26.8.2003, 10:35)
Marsu- minä ainakin olen ihan samanlainen unikeko. Olen väsynyt vaikka nukkuisin 12 tuntia. Nytkin tulin juuri pitkältä lenkiltä ihanasta raikkaasta syksyisestä metsästä ja silti tuntuu kuin olisin juuri herännyt.

En tiedä aiheuttaako Thyroxin rytmihäiriöitä, mutta muistaakseni liika- annostus pompotuttaa sydäntä. Muttei kyllä muuten kuulosta oikein siltä, että sinulla olisi liikatoimintaa.

Koetetaan vaan jaksaa,

Anne




IP: Tallennettu
keppana



Tauti on minussa ja näköjään pysyy!
Viestejä: 27

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(26.8.2003, 11:50)
mutta varo, Marsu, noita särkylääkkeitä.. Mulla oli jatkuva päänsärky v. 1999, joka rauhoittui, kun tyroksiinit sain. Sitä ennen korjasin oloani särkylääkkeillä, josta tuloksena mahakipuja ja lopuksi mahakatarri. Kymmenottelija Satu Ruotsalainen on kohtalotoveri. Hän kertoi jossakin lehtihaastattelussa keväällä, miten "hoiti" migreeniä jatkuvalla särkylääkkeiden syönnillä ja sitten oli mahakalvot vaurioituneet mahakatarriksi..




IP: Tallennettu
Irma




Viestejä: 18

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(26.8.2003, 12:49)
Hei

Mulla on nyt elokuussa ollut sydänhäiriöitä. Siitä on oma viestiketju "Ylitoiminnalle mennyt?", on nyt tuolla 2. sivulla.

Ensin pitkään tasapainossa ollut vajaatoiminta siirtyy linajasta, lisättiin lääkitystä ja sitten meni yli hiuksen hienosti.

Ylitoimintaa ei verikokeissa mitattu, mutta heti kun vähensin lääkitystä, oireet helpotti. Mulla raja sydänoireiden kohdalla on näköjään hiuksen hieno. Söin yli kolme kuukautta 1 1/4 tablettia päivässä. Sitten kahden viikon aikana otinkin epäsäännöllisemmin 1 tabletti ja 1 1/2 tablettia. Siinä meni hieman enemmän kuin tasaisesti otettuna ja tulos tuli heti.

Nyt olen päässyt tilanteeseen, jossa annokseni on 1 tabletti päivässä ja 1 1/4 osa tabletti vaihtelevat. Yleensä 2 päivää suurempi ja yhtenä päivänä pienempi. Tällä tavoin sydänoireet pysyvät poissa. Kun sydänoireita on, jätän kahvin minimiin. Muussa tapauksessa en säännöstele.




IP: Tallennettu
marsu



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 3

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(26.8.2003, 16:18)
Mulle lääkärit ei ole koskaan kertonu esim. mitä ei saa syödä tai mitä lääkkeet saattaa aiheuttaa... Vai pitääkö se aina erikseen kysyä kaikki? En juo edes kahvia koskaa, teetä kyllä ehkä kerran päivässä. Mitä minun pitäis varoa syömisessä? Miten sen tuntee jos on rytmihäiriöitä? Onko se vain vanhempien ihmisten sairaus? Olen 19v. Saanko kuntoilla "rankasti"? Olen harrastanut sauva kävelyä ja tarkotus alkaa käymään kuntosalilla muuton jälkeen! Kiitos teille "tietäjille"=)!




IP: Tallennettu
anne
Full Member


Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 105

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(27.8.2003, 09:14)
No MINÄ en ainakaan ole mikään tietäjä , mutta sen voin ainakin omasta kokemuksestani sanoa, että kuntoile vaan! Minä ainakin liikun kovasti ja olen huomannut, että vaikka lihakset on sitten tosi tönkköinä ( sekin kuulemma johtuu osittain tästä vajaatoiminnasta), niin olisi vielä pahempi jos heittäytyisi sohvaperunaksi.Mutta minulla ei kyllä toisaalta olekaan kovia sydämentykytyksiä, joten...Ehkä onkin parempi, että odottelet myös niiden vastauksia, jotka tietävät asioista yleisesti.








IP: Tallennettu
soikkuli
Junior Member


Parempia aikoja odotellen!
Viestejä: 56

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(28.8.2003, 12:11)
Moi Marsu!
Niinhän se on että aikas usein saa itte kysellä ihan kaikki jos haluaa vastauksia (ja minä kyllä olen sen oppinut ja kyselen, varmaan joskus lääkärien "kauhu")
mutta toki jotkut selittää ihan kyselemättä (harvempi vaan).
Ehkä noista sydänoireista ei mainita niin paaaaaljon (ei muuten ois ite lääkäri mullekkaan sanonu, mutta KYSYIN kun olin kuullut niistä, ja eipä sanonu apteekissakaan) kun ne kuitenkin ehkä tulee vain jos annos rupee menee liian isoksi. Mä olen nyt kohta viikon alotellu pienellä annoksella, eikä ainakaan vielä ole mitään tuntemuksia, toivottavasti ei tuu myöhemminkään kun annosta nostetaan.
Siitähän sen tuntee kun sydän alkaa naputella kiivaasti tai muljahtelee inhasti, joskus itsellä ollut kun juonut esim. liikaa päivässä kahvia tai kokista. Eli noita on syytä välttää tai kokeilla oma raja tänä lääkityksen kanssa. Itse jätin nyt kahvin pois, mutta eilen teki niiiin mieli kun leivoin kääretortun että "pitihän se kahvikupponen vetästä" eikä tullu mitään tykyttelyjä, mutta silti kokeilen aina väliajoin varsinkin sitten kun päästään tabuissa siihen yhteen kokonaiseeen päivässä että miten tuo kahvi sopii...tuskin sillointällöin on mitään haittaa.
Sinä juot teetä, teessähän on kofeiinia myös, tosin vähemmän kuin kahvissa, mutta jos juot kupeittain päivässä ja vahvaa tavaraa, ni vähennä jos tykyttelee. Samoin suklaa (tosin pitää syödä aikas paljon) että vaikuttaa mutta nämä ainakin on "piristäviä" eli sisältävät kofeiinia.
Noista särkylääkkeistä sen verran, että osa niistäkin muuten sisältää kofeiinia....mutta vatsaystävällinenhän on panadol, joten käytä mieluummin sitä. Mutta krapulaan sitä ei saa ottaa, kuormittaa alkoholin kanssa liikaa maksaa joten niinä päivinä muita särkylääkeitä, jos on tarvis




Jaksamisiin, Soikkuli!
IP: Tallennettu
marsu



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 3

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(28.8.2003, 21:55)
Tere taas! Varmaan johtuu paljon tietenki siitäki et mä asun tuppukylässä ja lääkärit ei ehkä tiedä sairaudesta paljon? Ei mulle ole edes koskaan selitetty mitään mitä ne mulle kertoo: sun se ja se arvo oli sen verran... Oli mulla pari vuotta sitte pahasti ylitoiminnalla ku oli kuukautiset viikon välei ja kauhee hikoilua istumisesta!! Elämäni ensimmäisen kerra ei tarvinu muuttaa lääkitystä kokeitten jälkeen!! Nyyt olen syöny 4kk samalla määrällä! Mitä se tarkoittanee? miten tupakointi "edes auttaa" vajaatoimintaa? OLen kyllä nyt ollu jo2kk polttamatta, mut kiinnostaa=)!




IP: Tallennettu
vanamo
Full Member


Sattuuhan sitä, mutta tottuuhan siihen, kun aina sattuu!
Viestejä: 132

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(4.9.2003, 08:40)
Olen täällä ennenkin "kiitellyt" nykyistä omalääkäriäni ja todennut, että en enää suostu menemään hänen juttusilleen. Hänen piti soittaa mulle labre- ja röntgentuloksista mutta koska hän ei sitä tehnyt, lähetin hänelle sähköpostia. Tapahtui viime vuoden loppupuolella.

Nyt mulla on tuo olkapää taas ärtynyt niin pahaksi, että pakko mennä yksityislääkärille. Tarkistelin sähköpostinvaihtoamme samalla: ekassa sähköpostissa kyselin röntgen- ja labratuloksia: vastaus, että keuhkoröntgen on normaali (syynä liman erittyminen kurkussa - minusta ihan turha edes kuvata keuhkoja!)

Seuraavaksi kysyin muita tuloksia: vastaus: labra-arvot ovat normaalit.....

Olkapään röntgenistä en koskaan jaksanut kysyäkään

Kyllähän lääkärit siis kertovat......




Nautitaan kesästä niin kauan kun voidaan
IP: Tallennettu
Irma




Viestejä: 18

Tila: Offline

RE:mix lääkärit ei kerro(4.9.2003, 09:33)
Hei

Mielenkiintoista tuo tupakointi ja vajaatoiminta.

Ainakin tupakointi lisää 5 - 10 % energiankulutusta, niin siitä voisi luulla, että se kiihdyttää aineenvaihduntaa. Ja kilppari ja aineenvaihduta menee käsikädessä tietyssä määrin. Aikaisemmin luulin vain että tupakointi vähentää ruokahalua.

Itselläni pitkään tasapainossa ollut vajaatoiminta heilahti. Labrakokeissa se havaittiin toukokuussa ja tupakkolakko oli alkanut tammikuun lopussa.
3 kuukaudessa havaittava vaikutus ???






IP: Tallennettu

Pitkä URL lyhyemmäksi:

powerboards
Copyright © 2001-2002 PB Dev Team