kilpirauhasfoorumi
Kerro oma tarinasi!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Foorumin käyttöohjeet.



Tänään on 1.4.2004, 23:29
kilpirauhasfoorumi :: Kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi :: lääkkeet unohtuivat
keppana



Tauti on minussa ja näköjään pysyy!
Viestejä: 46

Tila: Offline

lääkkeet unohtuivat(22.3.2004, 14:27)
kaverin luokse. Saan ne keskiviikko-iltana. Joskin sainhan ostettu apteekista uuden purkin. MUTTA. Tulipahan mieleeni kysymys; Thyroksiinin annostustahan nostetaan varovasti pienellä annoksella alkaen jotta elimistö tottuu. Entäpä jos lopetan lääkityksen seinään tai "joudun" olemaan ilman lääkettä olosuhteiden pakosta muutamia päiviä, tuleeko elimistölle lääkevajauksesta ongelmia kun elimistö ei saakaan tuttua annostaan? .. vai pitäisikö tätäkin vain kokeilla?? kyselen tyhmiä..




IP: Tallennettu
krisse
Senior Member


mikä ei tapa se vahvistaa
Viestejä: 254

Tila: Offline

RE:lääkkeet unohtuivat(22.3.2004, 15:28)
itse vahingossa kokeilin parin viikon taukoa kun poikani kävi valohoidossa enkä ottanut thyroksiinia kun odotin pääseväni kokeisiin samalla, en silloin vielä tiennyt ettei koetta kannata ottaa iltapäivällä. joka tapauksessa kokeessa tauon jälkeen tsh:ni oli jo 17, eli en jätä enää väliin tosin pari päivää ei pitäisi merkitä, en kyllä kokeile sitäkään




krisse, krooninen kilpirauhastulehdus,kyhmystruuma,vajaatoiminta.
nyt hyvässä kunnossa
IP: Tallennettu
sinna




Viestejä: 15

Tila: Offline

RE:lääkkeet unohtuivat(22.3.2004, 15:45)
Lääkärini mukaan tyroksiinin puoliintumisaika elimistössä on 7 vuorokautta, joten muutaman päivän tauon ei pitäisi haitata.




IP: Tallennettu
Liisa



syöpa nakerteli kilppariani ja kirurgi vei loput
Viestejä: 28

Tila: Offline

RE:lääkkeet unohtuivat(29.3.2004, 00:07)
Hei!

Kilpirauhassyöpäpotilaat joutuvat olemaan ennen kilpirauhaskarttaa ilman tyroksiinia jopa 5-6 viikkoa. Tuona aikana kehittyy tietysti vajaatoimintatila ja mm. TSH nousee (- varsinkin kun meillä luonnollista tyroksiini tuotantoa ei ole rahtuakaan). Itse olen käynyt läpi noita n.s. tyroksiinitaukoja 3 kpl ja ainakin minun kohdallani ne sujuivat ongelmitta kolmannelle viikolle saakka ja sitten vasta vointi alkaa mennä "hypohelvetin" puolelle . Yleisvointi huononee ja kuulemma vastustuskykykin laskee, mutta palaavat takaisin kun lääkkeet on taas aloitettu annoksen hitaan noston periaatteella.

Tsekkasin mitä Guru-Välimäki sanoo asiasta Kilpirauhasyhdistyksen julkaisemassa pikku vihkosessa. Hänen mielestään esim. viikon lääkkettömyydestä ei kannata olla kovin huolissaan. Hoitavalle lääkärille kannattaa kuitenkin kertoa jos lääkkeenotossa on tapahtunut muutoksia, jotta mahdollisesti lääkeen ottamatta jäämisen vuoksi muuttuneet labra-arvot osataan tulkita oikein eikä tarpeettomasti muuteta lääkitystä.




Parjäilkää!
Liisa
IP: Tallennettu

Pitkä URL lyhyemmäksi:

powerboards
Copyright © 2001-2002 PB Dev Team