kilpirauhasfoorumi
Kerro oma tarinasi!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Foorumin käyttöohjeet.



Tänään on 19.2.2004, 00:02
kilpirauhasfoorumi :: Pura vapaasti mieltäsi :: Tyrazol ja paino?
jaasyr



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 5

Tila: Offline

Tyrazol ja paino?(1.2.2004, 15:43)
Onko vika ruokailutavoissa vai missä kun tuntuu että nyt tyrazol-kuurin aikana kaikki vaatteen on jääneet pieniksi ja paino nousee aivan silmissä? ei siinä muuten, mutta kun on ennestäänkin ylipainoinen ja vaikeasti laihtuva ihminen. Vähän tuntuu pikkuhiljaa pipo kiristävän päätä joka asian suhteen. On niin hermot kireällä, että tiuskii joka asiasta viattomille läheisille. Kiva, kun ei ollut mitään ennen lääkitystä!!!




IP: Tallennettu
Tiina2003




Viestejä: 10

Tila: Offline

RE:Tyrazol ja paino?(1.2.2004, 18:31)
Samoin kävi mulla. Lihon 4 vkon aikana 5 kg, vaikka söin tiukasti kaloreita laskien. Ruokahaluakaan ei ollut samaan malliin kuin ennen liikatoimintadiagnoosia.

Lihominen ja nesteiden kertyminen on seurausta aineenvaihdunnan hidastumisesta eli vajaatoiminnasta. Näin mä päättelin, koskapa t4v meni jo vajaatoiminnan puolelle ja lääkitystä pienennettiin.

Nyt olen ollut 2 vkoa ilman Tyrazolia. Esim. luomien turvotus laski n. viikon päästä lääkityksen lopetuksesta ja nyt mahtuu jo vaatteetkin päälle paremmin.

Kohta sitten alkaa viime viikolla annettu radiojodihoita varmaan vaikuttaa, ja sitä ootankin melkeimpä kauhulla! Kyselinkin tuolla toisella puolella kilpparivajaatoimintaisen dieettiä, jos vain joku voisi kertoa mikä ruoka edistäisi mikä on haitaksi näissä kilpparivaivoissa!

Tsemppiä ja jaksamista, sitä me itse kukin tarvitaan!

Terveisin Tiina2003




IP: Tallennettu
kylmakalle
Super Member


Kaikki on mahdollista miehelle, jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.
Viestejä: 442

Tila: Online

RE:Tyrazol ja paino?(1.2.2004, 21:24)
Heipsis Tiina2003!

Sivun yläosassa toisena on "Etsi" siitä klikkaamalla voi syöttää hakusanan ja tässä tapauksessa vaikkapa ruoka-aineet ja hetken kuluttua sivuja joissa asiaa on sivuttu alkaa tulla ruutuun.




Tsemppiä!!

Terv. Kylmäkalle
IP: Tallennettu
maiju
Junior Member


Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 71

Tila: Offline

RE:Tyrazol ja paino?(2.2.2004, 18:44)
Hei jaasyr,
mulla kanssa Tyrazol-kuurin aikana oli tosi tönkkö olo: paino nousi vaikka syöminen olematonta, kroppa ei taipunut mihinkään ja ajatus kulki vaivaisesti. Palelutti (kerrankin!!) vaikka oli kesähelteet. Mulla on semmoinen havainto itsestäni, että saan yli-/alitoiminnan oireita myös silloin, kun arvot ovat liikkeellä semmoiseen suuntaan. Kun ylitoiminnasta (sillä kertaa) tultiin kohinalla alas, niin oireet olivat vajaatoiminnan mukaiset. Tai no, en tiedä, onko T4v 11 nyt niin kauhean normaali arvo enää - ainakaan mun kohdallani.

Tiina2003,
ihan uteliaisuuttani kysyisin, että miksi sait vielä radiojodihoidon, vaikka Tyrazol tehosi? Itse söin pelkät Tyrazolit. Epikriisistäni luin jälkikäteen, että radiojodihoitoa oli ajateltu käytettäväksi kohdallani sitten, jos arvot eivät olisi 3 kk:ssa normalisoituneet. Tyrazol-annosta pienennettiin siten, ettei kroppa mennyt vajaalle.

Tsemppiä teille molemmille! Kyllä se olo taas jossakin vaiheessa helpottaa. Ja menneitä ei muistella.





IP: Tallennettu
Tiina2003




Viestejä: 10

Tila: Offline

RE:Tyrazol ja paino?(4.2.2004, 15:27)
Moi!

maijulle: Tyrazol-lääkitys ei sopinut ja TSH viittasi vielä liikatoimintaan (enkä kyllä olisi halúnnut muita enää ruveta kokeilemaankaan!): mm. aksa-arvot nousi huimiksi ja mulla oli kauheat vatsakivut. Sikälikin 'ihmeellistä' tuo lihominen, koska sain vatsakipuja kaikesta vähänkin rasvaisesta ja tuhdimmasta ruoasta.

Maksa-arvoihin liittyi myös kutinaa (tosi inhottava, jalkapohjat, kämmenet, korvanlehdet ym. 'epänormaalit' paikat kutisi!).

Ja niinpä sitten söin Tyrazolin lisäksi myös vatsalääkkeitä ja antihistamiinia. Itse testasin tuon kutinan tulevan aina 36 tunnin välein. Kun sitten lopetin Tyrazolin kokonaan, ei tullut kutinaakaan!

Että tälleen...

Tiina2003




IP: Tallennettu
maiju
Junior Member


Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 71

Tila: Offline

RE:Tyrazol ja paino?(5.2.2004, 15:57)
Moi Tiina2003,

kiitos vastauksestasi. Voi ei, onneksi on muitakin hoitomuotoja.

Mullakin kutisi jossakin vaiheessa jalkapohjat ja kämmenet niin, että raavin ne joskus verille asti. Olo oli niin monin tavoin kehno, etten älynnyt noista edes kertoa lääkärille. Nyt myöhemmin olen kanssa jostakin lukenut, että tuommoiset oireet voivat viitata maksan ongelmiin. No, onneksi eivät nykyisin enää kutia. Mulla tuo kutina ei ollut yhteydessä Tyrazol-lääkitykseen.




IP: Tallennettu
jaasyr



Onko tauti minussa vai minun ympärillä!
Viestejä: 5

Tila: Offline

RE:Tyrazol ja paino?(5.2.2004, 17:55)
Moikka ja kiitti vastauksista, lohduttavaa kuulla että muilla on ollut samankaltaisia tuntemuksia. Täytyy nyt odotella ens viikkoon niin pääsee verikokeeseen ja sitten seuraavalla viikolla onkin aika keskussairaalaan, niin saa kuulla onko kyse tosiaankin siirtymisestä kohti vajaatoimintaa, tai no edes kohti normaaleja lukemia. oon kyllä onneksi saanut jo vähentää Propral-annostusta, enää otan 3x20 mg tai 2x40 mg riippuen olotilasta, mutta jos vaikka pääsis pikapuoleen tuosta lääkkeestä eroonkin.




IP: Tallennettu

Pitkä URL lyhyemmäksi:

powerboards
Copyright © 2001-2002 PB Dev Team