www.nettimp.com - pyöriä moneen lähtöön

MIKON AJOPELIT eli millä itse kurvailen/olen kurvaillut (9.10.2004)

Usein kysytään: millä itse ajat ja millä kokemuksella puhut? Hyviä kysymyksiä. Usein näkee ilmoittelussa korostettavan myyjän suurta kokemusta ja osaamista, alhaisimpia hintoja, parasta valikoimaa jne.. Itse en vastaavaan uhoon uskalla ryhtyä vaikka joskus mieli tekisikin, sillä jos valehtelee yhdessä asiassa niin on kyllä syytä epäillä pitävätko muutkaan puheet paikkaansa.

Seuraavaan olen kerännyt joitakin tapahtumia vuosien varrelta. Kuten näkyy - harrastus ei välttämättä vaadi kovin eksoottisia ja kalliita ratkaisuja. Samaa periaatetta olen yrittänyt noudattaa myös pyörätarjonnossani. "Järkipyöriä kohtuuhintaan". Täydennän tekstiä myöhemmin. Mutta tässä joitakin faktoja pahimpaan tiedonnälkään:

2004 Vuosi vaihtui ja DR 800 Big hoitaa kuljetustehviä. Pyörän muotoilu antaa hyvän suojan keliltä. Pidemmistä reissuista mainittakoon vuosikymmenen lumimyrskyn aikaan pidetty MP-näyttely ja Talviralli. Kävin myös harrastamassa kisapyöräilyä Rämsöön talviajoissa Suzukin DR 400:lla. Menestys jäi osallistumiseen mutta sijoitus ajamalla paikalle tulleiden sarjassa olikin parempi kuin olin ainoa :). Näinä päivinä eli maaliskuun lopulla pistän DR:n seisomaan ja alan testata Yamahan SR 500. Ensimmäiset 400 km ovat takana ja fiilikset hyvät, sillä pyörä toimii odotetusti ja ennen kaikkea: antaa hyvän kyydin. Polttoainetta kuluu n. 4,5 l sadalla, öljyäkin tuntuu häipyvän.

Kesän ajelut sujuivat sekalaisella kalustolla. MP-suunnistuksessa kävin Helix 250 skootterilla, lokakuu on alkanut Suzukin GN 400:lla. 9.10.0

2003 Ajokausi jatkui keskeytyksettä edellisestä vuodesta. BMW R 45 -80 Gläserin katteella toimii hyvin myös talvella. Kerärenkaatkaan eivät ole este, sillä tiet ovat suurimmaksi osaksi paljaat. Talviralli ja miltei päivittäiset reissut sujuvat todella hyvin.

Keväällä pistin R 45:n seisomaan kunnes lähdin Kontioralliin (1900 km). Sillä välin ajopeleinä olivat mm. Honda Lead 125 -skootteri sekä sekalainen joukko koeajettavia pyöriä. Veteraanipyörärallissa Oulussa kävin vuoden BMW R 50-5:llä. Nyt kilometrejä on kertynyt lähinnä Honda VT 500 Ascotilla, Honda NTV Hawkilla ja BMW K 100 RS:llä jolla kiersin mm. saaristolenkkiä. Juuri nyt 19.10. matkaa taittuu BMW:n K 100 RT:llä kunnes suolan levitys alkaa.

Kelit muuttuivat sateisemmiksi ja muutenkin sottaisiksi. Jälleen oli vuoro R 45:n hoitaa homma. Sillä kävin mm. etelän Pystymetsässä. Loppumatkaa lukuunottamatta kesärenkaat eivät tuottaneet ongelmia. Joulukuussa R 45 jäi talvilepoon ja ajovuoroon astui. DR 800 Big.

2002 Ajokausi alkoi 1.1. eli oli jatkoa edelliselle vuodelle Suzukin nastoitetulla DR 650:llä. Sillä kävin mm. Raahessa talvirallissa. Oiva talvipyörä ja lähti potkukäynnistyksen ansiosta tarvittaessa hyvin käyntiin myös pakkasesta. Lysti päättyi maaliskuussa kun pyörä ostettiin alta pois. Toivottavasti saan takaisin vaihdossa.

Muita ajopelejä: Honda Elite 80 -85 skootteri (Kontioralli), Honda GW 1000 -77 (Veteraaniralli), BMW RT 80 -86 ja HONDA VT 500 E -85. 15.10. ajelen pääasiassa BMW:n R 45:llä jonka käyttäkokemuksia selvitän koeajosivullani. R 45 jatkoi vuoden loppuun kesärenkaissa mikä rajoitti liikkumista pahimpien myräköiden aikaan.

2001 Euroopassa vuokrapyöränä oli pariinkiin otteeseen Yamahan TDM 850. Kotimaan kilometrejä kertyi eniten SUZUKIN DR 650:llä, BMW:n R 80 RT:llä (mm. Kontio ja Pystymehtä) ja R 60 -79:llä jolla kiersin tyttären kanssa Suomea 2000 km:n verran. Viron ajoin ympäri Suzukin SP 370 -79 -mallilla. Myös HONDAN Helix 250 skootteri ja YAMAHAN SRX 660 pääsivät näyttämään ominaisuutensa.

2000 Noin puolet kilometreistäni tuli HONDAN NX 250:llä. Muina ajokkeina olivat mm. BMW R 80 RT ja HONDAN FES 250 skootteri.

1999 Suurimman paineen kantoi HONDAN CX 500 -80 jolla ajoin mm. IRONBUTT 1500 ajon ensimmäisten joukossa Euroopassa.

1998 Hondan Transalp -87 jatkoi uskollisena palvelua HONDA CX:n ohella. FANTIC 125,

1987..97 Paljon erilaisia pyöriä. Mm: KAWASAKI 250 C (edelleenkin tallessa), HONDA CB 350 Four -74 (myytävänä). Muina pyörinä mm. sivuvaunulliset K 750, DNEPJR 750 ja URAL 750...

1987 Uutena HONDA Transalp joka edelleen tallessa.

1970-luku oli ahkeraa osallistumista kun kilpakiireet jäivät.

1974 Uutena KAWASAKI F 11 katuenduro joka edelleenkin tallessa. Lukemattomat Kontiorallit, Nordkapp ym. Muuta kalustoa olivat mm. SUZUKI GT 550 ja 250.

1971 Vuoden kilvanajoista kuvia mm. Ahvenistolta ja Tsekkoslovakian Karvinan katuradalta. Ajokkeina Suzuki 500/Erkki Talvitie ja omarakenne Yamaha YAS 1. Eli on sitä väännetty muillakin kuin pappabemareilla - epäuskoisille tiedoksi :)).

1969 Uutena YAMAHA 125 jolla neljä kertaa mm. IMATRAN MM-osakilpailussa. Tuloksena mm. 1 MM-piste. Pyörän jäljet päättyvät Kuopioon.

1967 Uutena YAMAHA YDS-3 250. Sillä 22 tkm (mm. KONTIO -69) minkä jälkeen vielä satoja erilaisia kilpailuja. Pyörä odottaa pääsyä veteraanikilparadoille. Muita pyöriä olivat mm. RUMI 125 (odottaa entisöintiä), HONDA C 305.

1965 Moottoripyöräkortti ja eka laillinen pyörä: MZ 125. Jäykkäperäinen Ariel 500 koulutti brittipyörän saloihin niin tehokkaasti että brittejä ei ole sen jälkeen paljon näkynyt.

1962 K 125 -52

1961 Ensimmäinen oma moottoripyörä: IFA 125 -51. Itsellä ikää silloin 12 v. Kangasalan Kirkkojärven nopein moottoripyörä siihen aikaan 1000 metrin raviradalla!