SIL vuosikerta / volume 1999

SISÄLTÖ / CONTENTS    1 / 1999:
VL HUMU - PIIRROSSIVU s.2
FOKKER G.1 - KAUPANKÄYNTI JA KOELENNOT s.4
PUUSIIPI-BREWSTER, VL:N PROJEKTIT BW-371:STÄ VL HUMUUN s.10
HANS WIND, MANNERHEIM-RISTIN RITARI 116 s.15
PAIPPERIN HAKUREISSU - J3C CUBILLA ENGLANNISTA SUOMEEN KESÄLLÄ 1951 s.18
RISUT JA RUUSUT s.22
MUSEONHOITAJAN PAINAJAINEN: HÄRMÄLÄ 1946 s.24
KANSIKUVA / ON THE COVER:
Vakavuustesteissä käytetty Fokker G.1 "301" lennolla. Syyskuussa 1939 4e JaVA:n käytössä ja toukokuussa 1940 saksalaisten sotasaaliiksi. Luftwaffen tunnus ensin +91 ja myöhemmin DN+ZB. Kone kiersi Luftwaffen yksiköissä seuraavasti Prüfgruppe Schlessheim; 4.Z.St Neubiberg; FFS C Praha-Rusin; LDKdo Haile; Beutepark 5 Paris-La Folie. Kuva: Frits Gerdessen via Eino Ritaranta

SISÄLTÖ / CONTENTS    2 / 1999:
LAHDEN ERIKOIS OLUT I, EINO LUUKKASEN ILMAVOITTOMERKIT 1942 s.2
FOLLAND GNAT Mk.I - PIRULLINEN PISTIÄINEN s.4
PAIPPERIN HAKUREISSU - J3C CUBILLA ENGLANNISTA SUOMEEN KESÄLLÄ 1951 s.9
H-23B/C HILLERIT SUOMESSA s.12
NL:n SANKARI "BOGATSHEV" AUNUKSEN KANNAKSELLA KEVÄÄLLÄ 1944 s.14
ROVANIEMEN STUKA-KOULU s.16
ORLITSA - NAARASKOTKA, VENÄJÄN ITÄMEREN LAIVASTON LENTOTOIMINTAA s.18
RISUT JA RUUSUT s.21
PIPER J3C-65 CUB PIIRROSSIVU s.24
   
KANSIKUVA / ON THE COVER:
Folland Gnat Mk.I, GN-103, koelennolla Englannissa kesällä 1959. Kuva on otettu vieressä lentäneestä kaksipaikkaisesta Gloster Meteorista. Lisää Folland Gnatista s. 4 - 8. Kuva: Ilmavoimat

SISÄLTÖ / CONTENTS    3 / 1999:
ILMAILUVOIMIEN NELJÄS REKISTERI 1922- 1927 s.2
FOLLAND GNAT Mk.I PIRULLINEN PISTIÄINEN s.4
TAATTUA LAATUA MERIVARTIOLAITOKSEN KOOLHOVEN F.K.49A s.8
JUNKERS F 13 PAKKOLASKU KESKELLE HELSINKIÄ s.12
URHO LEHTOVAARA, MANNERHEIM-RISTIN RITARI 142 s.15
ORLITSA - NAARASKOTKA, VENÄJÄN ITÄMEREN LAIVASTON LENTOTOIMINTAA s.18
MUISTOJA LLv 12:sta, EPÄONNINEN TARKASTUS JA HALLIKILPAJUOKSU s.21
RISUT JA RUUSUT s.22
   
KANSIKUVA / ON THE COVER:
Vanha klassikko: De Havilland DH 60 G Moth Coupé. Tämä on Porin (Satakunnan) IPY:n omistama kone "Satakunta I", vaikka tunnus K-SATA, onkin peittynyt mainosten alle. Myös siivet ovat täynnä mainoksia - ainoat tyhjät alueet ovat kellukkeet ja moottoripeitteet Tunnus muuttui 31.12.32 muotoon 0H-ATA ja omistajaksi tuli 1937 Suomen Ilmailuklubi. 30.06.38 Velj.Karhumäki Oy hankki koneen ja myi välillä J.Lindströmille ja osti ilmavoimien pakko-oton jälkeen takaisin. Korjauksen jälkeen myytiin ilmavoimille tunnuksella MO-104. Kuva: via Heimo Malmberg

SISÄLTÖ / CONTENTS    4 / 1999:
AIRSPEED AS.10 OXFORD PIIRROSSIVU s.2
FOLLAND GNAT Mk.I - PIRULLINEN PISTIÄINEN s.4
OH-VKR, -VKT JA -OXA, AIRSPEED AS.10 OXFORD SUOMESSA s.10
HLeLv 34 KOTKAN HÄVITTÄJÄTORJUNNASSA 1943-44 s.14
AARNE TIRKKONEN - VANHAT LENTOPÄIVÄKIRJAT KERTOVAT s.18
MUISTOJA LLv 12:sta TALVISODAN UHRI, LASKUTELINEEN TARKOITUS, SEKAANNUS HANOISSA JA KÄSKYN TOTEUTUS s.21
RISUT JA RUUSUT s.23
KANSIKUVA / ON THE COVER:
"Vanhat kaverukset" OH-SKY ja OH-HEA keväthangilla vuonna 1932. Junkers A 50 Junior, OH-SKY, hankittiin lahjoituksena Suojeluskuntaan Yliesikunnalle vuonna 1931. Sääski II, OH-HEA:n, rakensi Helsingin Suojeluskunnan Ilmailukomppania vuonna 1931. Kuva: via Heimo Malmberg