Turun bussilinjojen muutoksia 1983-1989

Turun bussilinjojen muutoksia 1983–1989

Muutokset 1983–1989, 1990–1999, 2000–2009, 2010– :: Etusivulle
1.9.1989 Linja 18 alkaa kulkea Runosmäessä samaa reittiä kuin 13, ts. päätepysäkki siirtyy vanhainkodille.

1.6.1989 TLO:n linjatunnuksista poistettiin kirjaimet: vanha 10A = uusi 20, 10B = 71, 12A = 32, 12B = 52, 12C = 42, 20 = 80, 20A = 81, 22A = 221, 22M = 222. Lisäksi linjojen 21 ja 23 Paavolan koululle päättyvät vuorot saivat numerot 211 ja 231.

22.5.1989 TuKL:n linjatunnuksista poistettiin kirjaimet: vanha 3A = uusi 3, 3B = 30, 4A = 40, 5A = 51, 7A = 70, 15A = 75, 17A = 53.
TuKL:n työmatka- ja koululinjoille annettiin numerot: 72 Kakskerran koulu - Kakskerta/Erikvalla, 73 Halinen - Nunnavuoren koulu, 74 Jaanintie - Aurajoen koulu, 82 Nättinummi - Wärtsilä, 83 Kurala - Wärtsilä.
Reittimuutokset: linja 14 ajaa osan vuoroista Kaistarniemen kautta, linja 17A/53 Puistomäessä Perämiehenkadun, Rykmentintien ja Vähäheikkiläntien kautta, linja 4A/40 jatketaan Urusvuoreen.

15.5.1989 linja 8 alkaa kulkea Pahaniemensillan kautta.

26.9.1988 linjan 60 uusi reitti: ...Kuninkojantie - Nuijamaankatu - Vanha Kuninkojantie - Niitunniskantie...

15.8.1988 yhteistariffi otettiin käyttöön

11.4.1988 linja 1 alkaa kulkea Vikingin uuden terminaalin kautta: ...Linnankatu - Satamakatu - Vikingin terminaali - Siljan terminaali

12.2.1988 linja 10 ...Länsikaari - Messukentänkatu - Suikkilantie - Pansiontie...

1.1.1988 Linjat 6, 60 ja 66 siirtyivät kulkemaan Peltolantien vastavalmistunutta jatketta Kaurakadun sijaan, 60 ja 66 ajavat Hamppukatua Eteläkaarelle

7.12.1987 Linja 17A alkaa kulkea linjan 50 tapaan Eerikinkatua ja Martinkatua. Puutorin ja Kauppatorin väli sujuu Kauppias- ja Brahenkatuja.

16.11.1987 TuKL:n linjastoremontti: 1 Impivaara - Kauppatori - Satama, 2 Nättinummi - Kauppatori - Kurala, 17A Puutori - Kauppatori - Pikisaari - Maanpää, 50 Ylioppilaskylä - Kauppatori - Moikoinen. Linjojen 2A ja 2B liikennöinti päättyi.

1.9.1987 TLO aloitti liikennöidä linjaa 66 Kauppatori - Harittu. Reitti seuraa linjaa 60 Eteläkaarelle, josta Kataraistentie - Varsinais-Suomenkatu - Harittu. Linjalla 11 kaikki vuorot ajavat vastedes Kairiskulmalle.

17.8.1987 Finnairin toimisto muutti Eerikinkadulle, mikä muutti linjan 25 reitin Kauppatorilta Lentoasemalle kulkemaan Kauppiaskatua Eerikinkadulle Julian pysäkille ("Brahenkatu"), josta Aninkaistenkatua Konserttitalon pysäkille, ja sitten vanhalle reitille Linja-autoasema, Autistenaukio, Oskarinkuja jne. Pois jäivät siis Yliopistonkadun varressa ollut Finnairin toimiston pysäkki sekä Kutomonkadun Verkatehtaan pysäkki.

15.2.1987 Moikoisten liityntäliikennekokeilu lopetettiin.

5.1.1987 Linjoilla 7, 7A, 14 ja 17 aloitettiin liityntäliikennekokeilu. Suorat vuorot keskustan ja Hirvensalon välillä lopetettiin ruuhka-aikoja lukuunottamatta. Muina aikoina keskustan ja Moikoisten väli kuljettiin linjalla 2A.

1.9.1986 TLO korvasi linjat 9A ja 9B linjoilla 90 ja 91, jotka muodostettiin pidentämällä 9A/9B:tä Uittamolta Eteläkaaren ja Lausteen kautta Varissuolle.

16.8.1986 Linja 21 poikkeaa Moisiontieltä Moision koulutielle.

1.6.1986 Linja 5 ja 5A jatkavat Halisissa Maunu Tavastin kadulle Mennanderintien kulmaan. Linja 17A palaa entiselle reitilleen. Linja 2 lopetettu.

16.9.1985 Linja 2A ajetaan Moikoisissa Honkaistentietä Hirvensalon kirkolle asti. Linja 17A ajetaan Puistomäen alueella reittiä Stålarminkatu - Vähäheikkiläntie - Rykmentintie - Perämiehenkatu - Stålarminkatu.

16.8.1985 Linjan 9B Pansion telakka - Uittamo liikennöinti alkoi.

1.6.1985 alkavana kesäkautena 14A ei enää kulkenut ja 15A alkoi hoitaa myös Höyttisten liikennettä. Linjat 22, 22A ja 22M siirtyivät linja-autoasemalta Kauppatorille, pysäkki Kauppiaskadulla ja lähtö Eerikinkadun ja Brahenkadun kautta.

1.11.1984 Takakirveessä linjan 9 päätepysäkki siirrettiin Paltankadulle.

8.10.1984 Linja 18 reitille Kaskentie - Kunnallissairaalantie - Luolavuorentie.

1.6.1984 Linja 5A palaa lähes entiselle reitilleen Haaga - Oriketo - Raunistula - Kauppatori - Halinen. Pienenä erona on se, että Virusmäentien ja Vanhan Tampereentien väli ajetaan Raunistulantietä (tämä koskee myös linjaa 5, joka lienee siirtynyt tälle reitille jo aiemmin). Linja 50 siirtyy linja-autoaseman ja torin välillä ykkösen reitille. Uusi linja 55 Oriketo - Halinen - Kauppatori.

1.4.1984 Linjan 18 uimahallikoukkaukset ajetaan vastedes vain ma-pe.

1.3.1984 Ruissalontietä keskustaan ajavat linjat 8, 10, 12, 12A ja 12C kääntyvät Sairashuoneenkadulta Puutarhakadulle.

2.1.1984 Linjat 21 ja 23 alkavat ajaa linjaa Kauppatori - Paattinen - Tortinmäki. Linja 21 ajaa lentokentän kohdalla Moisiontietä ja linja 23 moottoritietä.

28.11.1983 Halistensilta otettu käyttöön ja linjastoa muutettiin: Linja 5 Saramäki - Oriketo - Raunistula - Kauppatori - Hämeentie - Nummenpuistokatu - Halinen, linja 5A Haaga - Oriketo - Halinen - Nummenpuistokatu - Kauppatori - Rautatieasema.

1.6.1983 Linja 11A korvattiin linjalla 60 Kuninkoja - Kauppatori - Harittu.

21.3.1983 Kolmoslinja palautettiin rengaslinjoiksi 3A ja 3B; Kauppatori - Itäinen Pitkäkatu - Rautatieasema - Kauppatori, 3A myötäpäivään, 3B vastapäivään.

3.1.1983 TLO:n linja 22 jaettiin kolmia: 22 Linja-autoasema - Oriketo - Jäkärlä, 22A Linja-autoasema - Oriketo - Jäkärlä - Auvaismäki, 22M Linja-autoasema - Kärsämäki - moottoritie - Jäkärlä.


Vanhempia muutoksia: (lista ei ole täydellinen, korjauksia ja lisäyksiä sopii ilmoittaa osoitteeseen rvleino (at) netti.fi)

1.12.1982 Linja 3 lakkaa ajamasta Ketarantielle ja kääntyy ...Ratapihankatu - Kuljettajankatu - Läntinen Pitkäkatu...

25.10.1982 Finnair lopettaa oman bussilinjansa ja 25 siirtyy kulkemaan Finnairin toimiston kautta reittiä Kauppatori - Yliopistonkatu - Kutomonkatu - Tuureporinkatu - Satakunnantie...

1.6.1982 Linjat 10 ja 10A vaihtavat reittejä Lausteen ja Kauppatorin välillä, 10B alkaa ajaa Puutarhakatua, 12C siirtyy Vanhalle Littoistentielle ja 24 siirtyy Kurjenmäentielle.

1.1.1982 TLO:n linjastoremontti:
linja 9 Vähäheikkiläntieltä Kunnallissairaalantielle,
uusi linja 9A Uittamo - Pernon telakka,
linja 10 Lauste - Hippoksentie - Kauppatori - Perno - Pansio (oli Lauste - Hautausmaa - Kauppatori - Pansio),
linja 10A Lauste - Hautausmaa - Kauppatori - Muhkuri (oli Kauppatori - Otavanaukio - Härkämäki),
linja 10B Kauppatori - Pansion telakka (oli Kauppatori - Pernon telakka),
linja 12 Varissuo - Hautausmaa - Kaskentie - Kauppatori - Pansio - Pansion telakka (oli Varissuo - Vanha Littoistentie - Kupittaan asema - Kauppatori - Mäntymäki),
linja 12A Varissuo - Vanha Littoistentie - Kupittaan asema - Kauppatori - Otavanaukio - Härkämäki (oli Varissuo - Vanha Littoistentie - Kupittaan asema - Kauppatori - Muhkuri),
linja 12B Jaanintie - Teollisuuskatu - Kupittaan asema - Kauppatori (oli Teollisuuskatu - Kupittaan asema - Kauppatori - Muhkuri),
linja 12C Varissuo - Kalevantie - Kupittaan asema - Kauppatori - Pernon telakka (oli Varissuo - Vanha Littoistentie - Kupittaan asema - Kauppatori),
linja 24 Kauppatori - Virvoituksentie (oli Piispankatu - Kauppatori - Virvoituksentie),
linja 25 Piispankatu - Kauppatori - Lentoasema (oli Kauppatori - Lentoasema).

xx.7.1981 Kolmosen rengaslinjat muutettiin päästä päähän kulkevaksi linjaksi Ketarantie - Linja-autoasema - Rautatieasema - Martinmäki - Itäinen Pitkäkatu - Kauppatori - Rautatieasema.

1.6.1980 linja 33 lopetettiin ja 13 alkoi ajaa Rykmentintieltä Ratsumiehenkadun ja Ispoisten kautta Uittamolle

1.6.1979 TLO:n linjastoremontti:
linja 9 Takakirves - Kauppatori - Kupittaanpuisto - Vähäheikkiläntie - Ratsumiehenkatu - Uittamo (oli Takakirves - Kauppatori - Kupittaanpuisto - Vähäheikkiläntie - Ispoinen),
linja 13 Runosmäki, vanhainkoti - Kauppatori - Martinmäki - Uittamo (oli Piispankatu - Kauppatori - Martinmäki - Uittamo),
linja 18 Runosmäki, Nostoväenkatu - Kauppatori - Vähäheikkiläntie - Rätiälänkatu (ajoi ennen Runosmäessä kahta kautta Nostoväenkadulle ja etelässä sekä Rätiälänkadulle että Virvoituksentielle),
uusi linja 24 Piispankatu - Kauppatori - Virvoituksentie,
uusi linja 33 Kauppatori - Martinmäki - Ratsumiehenkatu - Ispoinen

2.10.1972 raitiolinjan 3 ns. ulkolenkki korvattiin bussirengaslinjalla 3B Kauppatori - Rautatieasema - Itäinen Pitkäkatu - Kauppatori. Raitioliikenne Turussa päättyi.

1.6.1972 raitiolinja 2 korvattiin bussilinjalla 2 Kurala - Kauppatori - Korppolaismäki, linja 5A lopetettiin.

11.6.1971 uusi linja 5B Kauppatori - Ylioppilaskylä.

25.4.1971 raitiolinjan 3 ns. sisälenkki korvattiin bussirengaslinjalla 3A Kauppatori - Itäinen Pitkäkatu - Rautatieasema - Kauppatori.

18.1.1970 linjaa 1 jatkettiin ...Rieskalähteentie - Markulantie - Varkkavuorenkatu - Jahtilähteenkatu - HEPOKULTA.

13.12.1967 uusi linja 5A Kauppatori - Hämeentie - Kurala.

12.3.1967 raitiolinja 1 korvattiin bussilinjalla 1 Satama - Linnankatu - Kauppiaskatu - Maariankatu - Aninkaistenkatu - Satakunnantie - Vätintie - Rieskalähteentie.

19.6.1960 linjalla 5 keskussairaalan ympäriajo lopetettiin ja alettiin ajaa suoraan Hämeenkatua.

1.1.1960 TuKL aloitti linjan 5 Kauppatori - Halinen.

6.11.1956 raitiolinja 2 jatkettiin Korppolaismäkeen ja bussilinjalta 4 pudotettiin Korppolaismäen osuus pois, reitti Puutarhakatu - Koulukatu - Yliopistonkatu - Aurakatu - Eerikinkatu - Aninkaistenkatu - Tampereentie - Kärsämäentie - Hellas.

1.1.1950 Liikennelaitos aloittaa bussiliikenteen ns. tähtilinjalla 4 Puutarhakatu - Kauppatori - Kärsämäki - Kauppatori - Korppolaismäki.


Muutokset 1983–1989, 1993–1999, 2000–2009, 2010– :: Etusivulle