Sivuston suunnittelu: © Taiteilija Sirpa Papinaho (2018) Katso kuulumisia myös Facebookista
Taiteilija,  muotokuvamaalari  Sirpa Papinaho Hämeen Ratsujääkäripataljoonan komentajan, everstiluutnantti Riku Mattilan muotokuvamaalaus. Osasuurennos.

Patsaita, veistoksia

Pronssiveistos "Elämänvaiheet" Tekijä Sirpa Papinaho
Elämänvaiheet-pronssipatsaan kukin porrasaskelma symbolisoi yhtä elämänvaihetta. Alin porras on lapsuus, jossa askelma ei ole vielä kunnolla muotoutunut. Seuraava askelma on murrosikä, jossa porras hakee muotoaan, pursuaa ja rönsyää yli rajojen kuvitellen olevansa enemmän kuin onkaan.   Keskimmäinen askelma on jo löytänyt täydellisen portaan muodon, se on aikuisuus, ns. keski-ikä, jossa on sekä henkisesti että fyysisesti täydellisimmillään, kunnes elämä alkaa hioa ja pyöristellä täydellisyyden reunoja. Neljännellä askelmalla on viisaus ja vanhuus. Ylimmässä portaassa elämän jäljet ovat jättäneet syvät jälkensä. Askelmat ovat kuluneet miltei puhki ja jäljellä on enää vain hauras lankunjäänne, lopullinen vanhuus. Silloin ollaan jo ovella, josta astuttuaan joko nousee ylös tai putoaa alas - tai onko oven jälkeen mitään olemassakaan. Elämänvaiheet-pronssipatsas tuli valusta Taidevalimo Valusammosta kesällä 2007. Patsas oli Suomen Taiteilijat ry:n näyttelyssä Raision kaupungintalossa 6.-30.9.2007 ja ilokseni se meni kaupaksi. Ostaja oli Helsingistä. Marras-joulukuussa 2012 tein toisintokappaleen eräälle tilaajalle.
Pronssiveistos "Elämänvaiheet" Tekijä Sirpa Papinaho Pronssiveistos "Vapaus?" Tekijä Sirpa Papinaho Pronssiveistos "Vapaus?" Tekijä Sirpa Papinaho
Vapaus? Ihminen kuvittelee  olevansa vapaa, mutta hän ei ole. Vapaus? -pronssipatsas oli Suomen Taiteilijat ry:n vuosinäyttelyssä Helsingissä Sanomatalon Mediatorilla näyttelyssä 29.9.- 11.10.2009. Patsas myytiin Helsinkiin ja se meni naimisiin menevälle nuorelle pariskunnalle lahjaksi. Ostajan mielestä se symboloi hyvin avioliittoa. Veistoksen koko:19,5 cm x 10 cm Jalustan koko: n. 28 cm x 10 cm Jalustan materiaali: Petsattu puu (Punainen ja vihreä petsi) Valettu: Taidevalimo Valusammossa.
Pronssiveistos, siipirikkoenkeli tukapuiden juurella.
Pronssipatsas Siipirikko kuvaa enkeliä, jolta siipisulat ovat palaneet ja tikapuut Taivaaseen ovat poikki. Patsas oli Harjulan kansalaisopiston oppilastöiden näyttelyssä 16.-17.4.2011 Vuorikadun koulussa.    Veistos oli myös Suomen Taiteilijat ry:n 45-vuotisjuhlanäyttelyssä Kaapelitehtaalla Helsingissä 5.-15.9.2013, jonka jälkeen se myytiin Helsinkiin. Veistoksen koko: 28 cm x 11 cm   Valettu: Taidevalimo Valusammossa. Percules Percules-patsas oli pitkään kesken ja se muutti muotoaan muutamaan kertaan. Alkujaan se on tehty tutkimalla useita kehonrakentajavalokuvia.     Aloitin sen Lahdessa, Harjulan kansalaisopistossa v. 2010 hujakoilla, 2014- 2015 lukuvuonna tein sitä Vantaan Aikuisopistossa, kunnes syksyksi 2015 palasin Lahteen, Harjulan kuvanveistoon sitä tekemään, ja patsas saikin vauhtia, jolloin siitä muotoutui sarvipää, kun syyskuussa 2015 tein sille yllättäen sarvet. Se sai myös nimekseen Percules, kun kyselin nimiehdotuksia ystäviltäni.        Kun patsas valmistui huhtikuussa 2016, maalasin sen ruskealla petsillä, mutta minua jäi vaivaamaan, että sille pitäisi tehdä jotakin.    Keväällä 2017 eräs Harjulan kuvanveistoryhmän jäsen maalasi oman panda-karhupatsaansa akryyliväreillä, muistin että niitähän minullakin on käyttämättömänä, joten kolme kultatuubia tulivat heti mieleeni ja kultaväri tuntui ajatuksena sopivalta.    Facebook-sivullani - Taiteilija Sirpa Papinaho - eräs tätä kultaista patsasta kommentoiva sanoi erittäin hyvin: - Kultainen piru voisi symbolisoida vaikkapa ulkokultaisuutta. Samaan mahtuu myös ahneus, tekopyhyys, myös katotilaisuuden tekopyhyys tulee hakemattakin mieleen.   Antiikkikulta-akryyliväriä pintaan Maalasin Percules-patsaani kullan värisellä akryylimaalilla (taiteilijavärillä, tuubi antiikkikultaväriä), kun en tykännyt sen tummasta petsiväristä, joka toi mieleen puusta veistetyn, vanhan patsaan (kuva kultapatsaan alla).  Sen sanoma ja symboliikka vahvistui kultaisella loppusilauksella.
Etusivu Ihanat naiset -värityskirja Muotokuvat.fi -sivusta Huomautus tekijänoikeudesta Tietoja taiteilijasta Upseerien muotokuvia Muotokuvamaalauksia Vuoden Veli -piirroksia Muotokuvapiirroksia Patsaita Yritysmuotokuvat - luettelo Näyttelyitäni Valokuvaus Tekemiani nettisivuja Hinnat Yhteystiedot Taiteilijan muut nettisivut Tietosuojaseloste Ihmispatsas plastoliinivaiheessa, kehonrakentaja, Percules. Taiteilija Sirpa Papinaho tekemässä patsasta.
Percules plastoliinivaiheessa. Patsaan korkeus 55 cm
Ihmispatsas plastoliinivaiheessa, kehonrakentaja, Percules
Plastoliinivaihe. Lantiokäärme alkoi saada suomuja 6.10.2015
Percules sai 8.7.2017 kultamaalauksen Percules 7.4.2016, juuri ennen Harjulan  kansalaisopiston kevätnäyttelyä (alla).
Toinen nettisivusto, jossa muotokuvataidettani: muotokuvat.fi

Ota yhteyttä:

Sirpa Papinaho puh. 050 3012580 sirpa(at)muotokuvat.fi
Patsaita
Muotokuvamaalaus Hämeen Rymentin komentajasta evl Riku Mattilasta. Öljyvärimaalaus. Taiteilija Sirpa Papinaho.
Navigointi
Sivuston suunnittelu: © Taiteilija Sirpa Papinaho (2018) Katso kuulumisia myös Facebookista
Taiteilija, muotokuvamaalari  Sirpa Papinaho

Patsaita, veistoksia

Pronssiveistos Elämänportaat, taiteilija, kuvanveistäjä Sirpa Papinaho
Elämänvaiheet-pronssipatsaan kukin porrasaskelma symbolisoi yhtä elämänvaihetta. Alin porras on lapsuus, jossa askelma ei ole vielä kunnolla muotoutunut. Seuraava askelma on murrosikä, jossa porras hakee muotoaan, pursuaa ja rönsyää yli rajojen kuvitellen olevansa enemmän kuin onkaan.   Keskimmäinen askelma on jo löytänyt täydellisen portaan muodon, se on aikuisuus,  ns. keski-ikä, jossa on sekä henkisesti että fyysisesti täydellisimmillään, kunnes elämä alkaa hioa ja pyöristellä täydellisyyden reunoja. Neljännellä askelmalla on viisaus ja vanhuus. Ylimmässä portaassa elämän jäljet ovat jättäneet syvät jälkensä. Askelmat ovat kuluneet miltei puhki ja jäljellä on enää vain hauras lankunjäänne, lopullinen vanhuus. Silloin ollaan jo ovella, josta astuttuaan joko nousee ylös tai putoaa alas - tai onko oven jälkeen mitään olemassakaan. Patsas oli Suomen Taiteilijat ry:n näyttelyssä Raision kaupungintalossa 6.-30.9.2007 ja ilokseni se meni kaupaksi. Ostaja oli Helsingistä. Marras-joulukuussa 2012 tein toisintokappaleen eräälle tilaajalle.

Percules

Pronssiveistos "Vapaus?" Tekijä Sirpa Papinaho
Ihminen kuvittelee  olevansa vapaa, mutta hän ei ole. Vapaus? -pronssipatsas oli Suomen Taiteilijat ry:n vuosinäyttelyssä Helsingissä Sanomatalon Mediatorilla näyttelyssä 29.9.-11.10.2009. Patsas myytiin Helsinkiin ja se meni naimisiin menevälle nuorelle pariskunnalle lahjaksi. Ostajan mielestä se symboloi hyvin avioliittoa. Veistoksen koko:19,5 cm x 10 cm Jalustan koko: n. 28 cm x 10 cm Jalustan materiaali: Petsattu puu (Punainen ja vihreä petsi) Valettu: Taidevalimo Valusammossa.

Vapaus?

Pronssipatsas Siipirikko kuvaa enkeliä, jolta siipisulat ovat palaneet ja tikapuut Taivaaseen ovat poikki. Patsas oli Harjulan kansalaisopiston oppilastöiden näyttelyssä 16.-17.4.2011 Vuorikadun koulussa.    Veistos oli myös Suomen Taiteilijat ry:n 45- vuotisjuhlanäyttelyssä Kaapelitehtaalla Helsingissä 5.-15.9.2013, jonka jälkeen se myytiin Helsinkiin. Veistoksen koko: 28 cm x 11 cm   Valettu: Taidevalimo Valusammossa.
Pronssiveistos, siipirikkoenkeli tukapuiden juurella. Ihmispatsas plastoliinivaiheessa, kehonrakentaja, Percules. Taiteilija Sirpa Papinaho tekemässä patsasta.
Taiteilija Sirpa Papinaho muovaamassa juuri sarvet päähänsä saanutta plastoliinipatsasta, joka lopulta sai nimekseen Percules. Patsaan korkeus 55 cm.
Percules-patsas oli pitkään kesken ja se muutti muotoaan muutamaan kertaan. Alkujaan se on tehty tutkimalla useita kehonrakentajavalokuvia.     Aloitin patsaan tekemisen Lahdessa, Harjulan kansalaisopistossa v. 2010 hujakoilla, 2014-2015 lukuvuonna tein sitä Vantaan Aikuisopistossa, kunnes syksyksi 2015 palasin Lahteen, Harjulan kuvanveistoon sitä tekemään, ja patsas saikin vauhtia, jolloin siitä muotoutui sarvipää, kun syyskuussa 2015 tein sille yllättäen sarvet. Se sai myös nimekseen Percules, kun kyselin nimiehdotuksia ystäviltäni.        Kun patsas valmistui huhtikuussa 2016, maalasin sen ruskealla petsillä, mutta minua jäi vaivaamaan, että sille pitäisi tehdä jotakin.    Keväällä 2017 eräs Harjulan kuvanveistoryhmän jäsen maalasi oman panda-karhupatsaansa akryyliväreillä, muistin että niitähän minullakin on käyttämättömänä, joten kolme kultatuubia tulivat heti mieleeni ja kultaväri tuntui ajatuksena sopivalta.    Facebook-sivullani - Taiteilija Sirpa Papinaho  - eräs tätä kultaista patsasta kommentoiva sanoi erittäin hyvin: - Kultainen piru voisi symbolisoida vaikkapa ulkokultaisuutta. Samaan mahtuu myös ahneus, tekopyhyys, myös katotilaisuuden tekopyhyys tulee hakemattakin mieleen.
Toinen nettisivusto, jossa muotokuvataidettani  muotokuvat.fi Ota yhteyttä: Sirpa Papinaho puh. 050 3012580 sirpa(at)muotokuvat.fi