Saksan liittotasavalta – Saksa

 

Büssing Präsident 14R                                     HKL 8

HKL 8  Kuva: Bo Ahlnäs

 

HKL hankki runsaasti erilaisia koeautoja 1960-luvun alkupuolella ja näiden joukossa tuli myös yksi Büssing Präsident. Auto liikkui Helsingissä vuodesta 1964 vuoteen 1972.

 

 

Mercedes-Benz O317                                      HKL 9

HKL 9  Kuva: Bo Ahlnäs

 

HKL:n 1960-luvun koeautojen joukossa oli myös tämä Mersu. Sekin tuli linjoille Büssingin tapaan vuonna 1964 ja mutta poistui jo vuonna 1971.

 

 

Mercedes-Benz O405N                   TLL, HKL, TYL>POK, LOY, TAK

 

Tammelundin Liikenne 7                                                                                                                                       MB O405N Berliinissä

 

Tammelundin Liikenne oli ensimmäinen, joka otti käyttöön saksalaisen standardin mukaan valmistettuja MB O405N-matalalattiabusseja. Tyypistä tulikin sitten yhtiön perusbussi. Myös Liikenne Oy:n matalalattiakalusto koostui näistä Mersuista 1990-luvun loppupuolella.

Vaikka autotyyppi edustaakin saksalaista suunnittelua ja standardia, on O405N:sta muodostunut vuosien kuluessa varsinainen maailmanauto, jota voi nähdä joka puolella maapalloa. Myös valmistusta on tapahtunut Saksan ulkopuolella.

Ehkä kaikista saksalaisimmat autot Helsingissä ovat olleet jotkut Tammelundin Saksasta käytettynä hankkimat autot, joissa ”pysähtyy”-valon tekstikin on ollut ”Wagen hält” ja auton ulkopuolella on mainostettu bussin olevan ”erdgasbus”.

 

 

Mercedes-Benz O530 Citaro                            HKL, TLL, LHL

 

Mercedes-Benz O405N:n seuraaja Citaro on myös maailmanbussi, jota tapaa useissa eri maissa. Helsingissä mallin merkittävin hankkija on Tammelundin Liikenne, jonka kaikki Citarot ovat maakaasukäyttöisiä. HKL-Bussiliikenteellä ja Lähilinjoilla oli kummallakin kolmen autot minisarja ja ne olivat dieselmoottorilla varustettuja.

 

 

Mercedes-Benz-midibussit

 

Vuosien kuluessa on Helsingin liikenteessä ollut useita muunkinlaisia Mersun saksalaismallisia pikkubusseja. Ne ovat yleensä olleet yksittäiskappaleita, eivätkä ole muodostaneet kovin merkittävää osaa pääkaupunkiseudun bussikalustosta.

 

 

MAN NL 202                                                                     HKL 9202 > LHL

 

MAN NL 202 Lähilinjoilla                                                                                                          MAN NL 202 Berliinissä

 

Yksi matalalattia-MAN tuli 1990-luvun alussa Suomeen esittelyautoksi. Auto ajoi sitten valko-kelta-värityksessään jonkun aikaa HKL:lla kunnes siirtyi sitten Lähilinjoille. Se maalattiin yhtiön omiin väreihin ja se palveli pääasiassa Vantaan sisäisillä linjoilla. Tämä Saksassa yleinen bussimalli ei innostanut suomalaisia, joten Lähilinjojen auto jäi pääkaupunkiseudun ainoaksi.

 

 

Kansainvälistä kyytiä etusivulle

 

Kotisivulle