Lahden Autokori Oy

 

Korimallit

 

Valmistajan mallimerk. Oma koodi                       SLHS-koodi

 

 

Ensimmäinen malli, valmistettiin 1947-53. Raudoitettu puukori.

Lahden autokori            La P1

 

 

Seuraavat mallit: Raudoitettuja puukoreja.

 

1953-55

Lahden autokori            La P2                   SLHS-koodi: La -2

 

 

1955-56

Lahden autokori            La P3                   SLHS-koodi: La -1

 

 

1956-58

Lahden autokori            La P4                   SLHS-koodi: La 0

                                            P4A, P4B                  0, 0’

 

P4B-mallissa mm. erilainen maski.

 

 

1958-60

Lahden autokori            La P5                   SLHS-koodi: La 1

lak_lap5-58_nykanenj.jpg

La P5               Kuva: Jouko Nykänen

 

Tämä oli ensimmäinen liimakorimalli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1960-63

Lahden autokori            La P6                   SLHS-koodi: La 2

lam_la_p6-60.jpg

La P6               Kuva: Jukka Liehu

 

Tätä mallia kutsuttiin nimellä Muna-Lahti.

 

 

 

  

1963-73

Lahden autokori            La P7                   SLHS-koodi: La 3

                                            P7A, P7B

lao_la_p7a-63_kny.jpg lao_la_p7a-63_tak_kny.jpg

La P7                                                                                                                                        La P7A

 

Viimeinen puumalli. Pysyi valmistusohjelmassa vielä pitkään alumiinikaudellakin. Massiiviset pyöreät takavalot vaihtuivat 1970-luvun alussa pienempiin standardivaloihin (La P7B).

 

 

 

 

 

 

Alumiinikorimallit

 

”Nollasarja” 1967-69

 

Lahden autokori            La 0                                           SLHS-koodi: La 4

lau_la0-67_liehu.jpg

La 0                                              Kuva: Jukka Liehu

 

Alumiinikorien valmistus aloitettiin tällä mallilla, joka jossain määrin muistutti sillä hetkellä vielä päätuotteena ollutta puukoria. Tämä oli viimeinen valmiste, jolla ei ollut Lahden Autokorin omaa mallimerkintää. Nollasarjaa valmistui 10 kpl.

 

 

 

  1. Ensimmäinen alumiinisukupolvi 1969-82

 

10 ja 11                             La 1                       SLHS-koodi: La 5 ja 8

                                            1A, 1B, 1C, 1D, 1E    5-1, 5-2, 8, 8’

lax_la1a-69_nykanenj.jpg

10                         La 1A              Kuva: Jouko Nykänen

 

Ensimmäinen varsinainen alumiinimalli. Ensimmäisessä versiossa (1A) oli soikeanmuotoiset valonheittimet. Vuonna 1970 ilme muuttui kaksoisvalonheittimien myötä (1B). Vuonna 1975 pyöräaukot vaihtuivat pyöreistä kulmikkaisiin (1C). Pian myös takavalot uusiutuivat. Lahti 11-versio (1D) esiteltiin vuonna 1978. Siinä oli mm. vähän korkeampi otsa ja laatikkomainen perä yksiosaisella takalasilla. Samana vuonna tarjottiin vaihtoehtona myös tyylikästä mustaa maskia (1E). Tuotanto jatkui vuoteen 1982 saakka vaikka seuraajamalli esiteltiinkin jo vuonna 1979.

 

 

laz_la1b-69.jpg lbb_la1c-69_nykanenj.jpg

10                         La 1B              Kuva: Jukka Liehu                                                              10                         La 1C              Kuva Jouko Nykänen

 

 

 

 

lbe_la1d-69_nykanenj.jpg lbg_la1e-69_poussaj.jpg

11                         La 1D              Kuva: Jouko Nykänen                                                       11                         La 1E               Kuva: Juhani Poussa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rinnakkaismalli 1970-82

 

20 ja 21                             La 101                 SLHS-koodi: 6-2 ja 7

                                            101A, 101B, 101C                                

 

Rinnakkaismallin kaupunkiversio 1973-82

20 ja 21 Centrum            La 101K              SLHS-koodi: 6-1 ja 7

                                            101KA, 101KB, 101KC

lbk_la101b-70_nykanenj.jpg lbo_la101ka-70_kny.jpg

20                         La 101B          Kuva Jouko Nykänen                                                        20 Centrum           La 101KA

 

Samaan aikaan ykkössukupolven kanssa (vuodesta 1970) valmistettiin kantikasta ”Leikola”-mallia. Siitä oli myös kaupunkiversio, jonka perusmuotoilu oli muuten sama, mutta siinä oli otsa, johon etulinjakilpi oli asennettu. Ensimmäisessä ulkonäön hienosäädössä (101B / 101KB) mm. pyöreät pyöräaukot muuttuivat kulmikkaiksi. Joissakin loppupään 101KB-yksilöissä oli jo kääntöovet ja pienet vilkut etulamppujen alapuolella. Vuonna 1976 valmistajan mallimerkintä muuttui numerolle 21 (101C / 101KC). Silloin saatiin mm. uusi musta maski. Vilkut olivat nyt kaikissa valonheittimien alapuolella ja useimmissa yksilöissä oli kääntöovet.

lbm_la101c-70_nykanenj.jpg lbs_la101kc-70_poussaj.jpg

21                         La 101C          Kuva: Jouko Nykänen                                                       21 Centrum           La 101KC        Kuva: Juhani Poussa                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Toinen sukupolvi 1979-86

 

31 / 32 / 33                        La 2                       SLHS-koodi: La 9 / 10 / 11

310 / 320 / 330                                                      La 9’ / 10’ / 11’

                                            2A, 2B

                                            Korkeusversiot: 2, 2h, 2hh

 

Kaupunkiversio 1982-88

30 ja 300                           La 2K                   SLHS-koodi: La 01 ja 01’

                                            2KA, 2KB

lbu_la2a-79_nykanenj.jpg

31                         La 2A              Kuva: Jouko Nykänen

 

Toinen sukupolvi oli kantikas mutta pyöreäkulmainen. Sitä valmistettiin kolmena korkeutena. Perusmalli oli 31 (2A), korotettu versio oli 32 (2hA) ja korkein oli 33 (2hhA). 20/21-mallien Centrum-kaupunkiversiota valmistettiin aina vuoteen 1982 saakka. Vasta silloin tuli markkinoille toisen sukupolven kaupunkiversio 30 (2KA). Edeltäjän tapaan tämäkin kaupunkiversio oli periaatteessa samannäköinen kuin perusmalli, mutta otsalla ja numerokilvellä varustettu. Vuosina 1983-84 esiteltiin face-lift-versiot 310/320/330 (2B/2hB/2hhB), joissa yhtenä ulkoisena erona oli uudennäköinen ajovalo-vilkku-yhdistelmä. Kaupunkiversio uudistui vasta vuonna 1985 – siitä tuli 300 (2KB).

Toista sukupolvea valmistettiin 541 kpl, joista kaupunkiversiota 103.

 lce_la2hha-79_nykanenj.jpg lcg_la2hhb-79_kny304.jpg

33                         La 2hhA          Kuva: Jouko Nykänen                                                                                    330                       La 2hhB

 

loy185_704.jpg loy250_713.jpg

30                         La 2KA                                                                                                        300                       La 2KB

 

 

 

 

 

 

 

  1. Kolmas sukupolvi 1986-96

 

430 Falcon/450 Eagle   La 3                                            SLHS-koodi: La 12

431 Falcon/451 Eagle/ 

471 Golden Eagle

                                            3A, 3B                                                     12A, 12B

                                            Korkeusversiot: 3, 3h, 3hh                     12-3, 12-5, 12-7

lcm_la3a-86_kny347.jpg

430 Falcon           La 3A

Kolmannessa sukupolvessa siirryttiin numeroinneissa 400-sarjaan ja otettiin myös mallinimet käyttöön. Falcon (3A) ja Eagle (3hA) olivat samannäköiset, mutta Eagle oli korkeampi.

Vuonna 1989 mallistoa uudistettiin kevyesti ja mallinumerot kasvoivat yhdellä. Ulkoiset muutokset rajoittuivat pieniin korjauksiin  perässä ja etuvilkkujen paikan siirtoon (3B / 3hB). Vuonna 1992 esiteltiin vielä huippukorkea Golden Eagle (3hhB).

Kolmannen sukupolven valmistusmäärä oli 556 kpl.

 lco_la3hb_paavolak.jpg

451 Eagle             La 3hB            Kuva: Kari Paavola

 

 

 

 

 

 

  1. Neljäs sukupolvi 1996-2007/

 

Falcon 540 / Eagle 560 / Flyer 520   La 4 ja 4X

Falcon / Eagle / Flyer

                                            4A / 4XA, 4B / 4XB

                                            Korkeusversiot: 4, 4h

 

lcy_la4a-96.jpg ldc_la4ha-96.jpg

Falcon 540           La 4A              Kuvat: Lahden Autokori                                                                                 Eagle 560             La 4hA

 

Falcon ja Eagle uudistuivat täysin vuonna 1996. Golden Eagle tiputettiin mallistosta pois. Malliston karattua kovasti turistimaiseen suuntaan, esiteltiin vuonna 1997 paremmin yleismalliksi soveltuva Flyer 520 (4X).

Vuonna 2003 nähtiin voimakas kasvojenkohotus – ensin Eaglella (4hB) ja myöhemmin myös Falconilla (4B). Keula ja perä uudistuivat. Samalla luovuttiin mallinumeroiden käytöstä. Flyer jatkoi vielä vanhassa kuosissa. Falconin ja Eaglen tuotanto lopetettiin vuoden 2007 lopussa, mutta Flyerin valmistusta jatkettiin ja edelleen alkuperäismuotoilulla vuoden 2008 loppuun.

 

 

 

 

ldh_la4xa-96.jpgldb_la4hb-96_paavolak.jpg 

Flyer 520              La 4X              Kuva: Lahden Autokori                                                     Eagle                    La 4hB         Kuva: Kari Paavola

 

 

 

 

 5. Viides sukupolvi 2007-

 

Scania OmniExpress                          La 5

                                                                 Korkeusversiot 5 ja 5h

 

sc_omniexpress_2872 copy.jpg

Scania OmniExpress                      La 5

Yhteistyö Scanian kanssa tiivistyi ja vuonna 2007 valmistui uusi tehdas Lahteen (Vanha tehdas Villähteellä jatkoi edelleen Flyerin ja Scalan tuotantoa). Lahden tehdas alkoi tuottaa uuden sukupolven turistimallia kesällä 2007. Sitä markkinoitiin Scania OmniExpressinä. Korkeusvaihtoehtoja oli kaksi – 3,4m ja 3,6m.

 

 

Kaupunkimallit

 

 

 

 

 

  1. Ensimmäinen sukupolvi 1988-2001

 

400 ja 401                         La K1                   SLHS-koodi: La 02

402                                     La K1X                La 02M

 ldj_lak1-88_kny.jpgldl_lak1x-88_kny.jpg

400/401                La K1                                                                                                           402                       La K1X

 

 

 

Ensimmäinen erillinen kaupunkimalli esiteltiin vuonna 1988. Se ei saanut mallinimeä vaan vanhaan tapaan vain mallinumeron, joka oli 400. Falconin ja Eaglen ajautueessa yhä enemmän turistimaiseen suuntaan, tuli 400-mallista käytännössä myös yleismalli, josta tehtiin myös puolituristeja. Myöhemmin tuli 400:n rinnalle hiukan matalampi versio 401. 400/401-mallin valmistus päättyi vuonna 1996 Flyer-mallin tultua myyntiin.

Lahden Autokori tuli mukaan matalalattiamarkkinoille vuonna 1992. Silloin esiteltiin versio 402 (K1X). Se muistutti hyvin paljon perusmallia, mutta siinä oli kaarevat sivulasit ja pyöreät pyöräaukot. Ikkunalinja nousi matalalattia-autojen tapaan taaempana ylemmäksi. Vuosien mittaan 402:sta tuli ensimmäisen kaupunkisukupolven päämalli ja sitä valmistettiin lähes kaksi kertaa niin paljon kuin 400/401-versiota. Tämän sukupolven tarkka valmistusmäärä oli 385, joista matalalattiamallia 245.

 

 

 

 

 

 

  1. Toinen sukupolvi 2001-

 

Scala                                 La K2

                                            K2A, K2B

ldn_lak2a-01_kny.jpg

Scala                    La K2A

 

Scala oli Lahden Autokorin onnistunut suursatsaus kaupunkiliikenteeseen. Se esiteltiin kesällä 2001. Volvon ostettua Carruksen, oli Scania-kaupunkibussialustojen lähes ainoina koritusvaihtoehtoina Suomessa Scala ja Ikarus. Scania-Scalasta muodostuikin suomalaisen kaupunkibussin perusmalli.

Syksyllä 2005 Scania uusi bussimallistoaan ja menestyneen L94UB-alustan korvasi uusi K-malli – yleisimpänä tehoversionaan K230UB. Siinä oli moottori asennettu pystyyn ja tämä vaati korin takaosaan korotusta. Näin saatiin markkinoille Scalan uudistettu versio (K2B), jossa korotetun peräosan lisäksi oli mm. takavaloja hiukan uudistettu.

helb_613_to_kny copy.jpg

Scala                    La K2B

 

Kesällä 2009 nähtiin jälleen peräosasta hiukan uudistettu Scala (K2C).

 

Lahti alkusivulle

 

Kotisivulle