Lontoon bussiliikenneuutisia – kevät 2005

 

Nyt alkaa olla kiire, jos haluaa vielä normaalissa linjaliikenteessä matkustaa legendaarisilla AEC Routemaster-lontoonbusseilla. Niitä liikkuu vielä arkisin linjoilla 13, 14, 22, 38 ja 159. Vaikka muutaman edellä mainitun linjan tämänhetkinen sopimus yltääkin vuoteen 2007 saakka, on todennäköistä, että kaikki Routemasterit poistuvat linjaliikenteestä tänä vuonna 2005. Yksi syy on se, että nämä autot ovat suhteellisesti eniten mukana matkustajaonnettomuuksissa ihmisten hyppiessä avoimesta oviaukosta ulos ja sisään pysäkkien välillä. Lukuisista peruskorjauksista huolimatta 36-46-vuotiaat autot eivät myöskään enää ole kovin toimintavarmoja. Rahastajia on vaikea saada ja he altistuvat työssään väkivaltaisuuksille. Myös vammaisjärjestöt ovat jo pitkään vaatineet tämän bussityypin poistoa.

 

Routemaster-busseille 2004 oli juhlavuosi, kun tuli 50 vuotta prototyyppi RM1:n esittelystä. Tapausta juhlittiin monin tavoin. Mallin poistuminen on myös huomioitu monissa bussiyhtiöissä. Yksi vaikuttavimmista jäähyväisajoista nähtiin 4.6.2004, kun Stagecoachin viimeiset RM-bussit lopettivat linjalla 8. Viimeisenä päivänä ajossa nähtiin useita erilaisia museobusseja mm. juuri RM1. Viimeistä vuoroa ajoi usean bussin kavalkadi, jossa mukana oli myös kaikkein uusin Routemaster, RM2760 vuodelta 1968.

 

RM-bussien myötä häviää myös kokonainen ammattikunta – bussien rahastajat. Sen jälkeen Lontoo ei todellakaan ole entisensä. Tarkoitus on kuitenkin tämän jälkeen vielä ajaa viidelläkymmenellä Routemasterilla kuutta turistilinjaa. Niissä käytettävät autot on tarkoitus varustaa suljettavalla ovella. Perinteiseen avoimeen oviaukkoon ei sitten enää ole paluuta.

 

Routemastereiden mentyä Lontoon bussiliikenne on lähes kokonaan matalalattiaista. Melko tuoreitakin korkealattia-autoja on siirretty muihin kaupunkeihin. Myös vuonna 1978 esitellyt M-tyypin MetroCammel Metrobus-autotkin poistuvat vuoden 2005 aikana – huomattavasti vähemmin äänin kuin Routemasterit. Uudet bussit ovat pääasiallisesti matalalattia-kaksikerrosbusseja (mm. Volvo B7TL, Dennis Trident, VDL (DAF) DB250, Scania OmniDekka) sekä Mercedes-Benz Citaro-nivelbusseja. Citarolle on tulossa myös haastajia. Ainakin Volvo B7LA/Hispano Habit ja Scania CN94UA OmniCity ovat kokeiltavina.

 

Citaro-nivelet olivat maalis-huhtikuun vaihteessa 2004 välillä hyllytettyinä, kun useampi yksilö tuhoutui tulipalossa. Mersu rahtasi 50 asentajaa Saksasta tutkimaan tilannetta. Autot palasivat sitten liikenteeseen ja nyt niihin on asennettu automaattinen sammutusjärjestelmä. Nivelbusseja on kaupungissa nyt alle 200, mutta tulevaisuuden suunnitelmissa on 500-700 niveltä.

 

Lontoon uusin matkakortti on nimeltään OysterCard. Sille voi ladata arvoa ja matkan hinta on edullisempi kuin normaalilla kertalipulla. Oysterista kaavaillaan tulevaisuuden kaupunkikorttia, jota voisi käyttää myös mm. kirjastoissa, uimahalleissa jne. 84-prosentilla matkustajista on etukäteen ostettu matkalippu.

 

Liikennöitsijöistä kolme suurinta ovat edelleen Arriva, Stagecoach ja First. Kansainvälisesti suuri Connex vetäytyi Lontoosta. Connexin linjaliikenteen osti National Express, joka liikennöi pääkaupungissa nimellä Travel London.

 

Värityssääntöjä on edelleen kiristetty, bussien pitää nyt olla lähes kokonaan punaisia. Mallia näyttää tilaajaorganisaatio TfL:n omistama East Thames Buses-yhtiö, jonka uudet bussit ovat täyspunaisia ilman minkäänlaisia piristäviä raitoja. Toisaalta kokomainosbussit on taas sallittu. Tätä logiikkaa ovat liikennöitsijät hiukan ihmetelleet; 75-prosenttisesti punainen bussi ei kelpaa tilaajalle, mutta tyystin toisen värinen mainosbussi käy.

 

Lontoon ruuhkamaksu on ollut joukkoliikenteelle positiivinen asia. Matkustajamäärät ovat kasvaneet ja viimeisen kolmen vuoden aikana on tapahtunut kolmasosan vähennys niiden ihmisten määrässä, jotka eivät koskaan käytä bussia. Arkisin on Lontoon busseissa keskimäärin 5,4 miljoonaa matkustajaa päivässä. Ennätys tehtiin 23.4.2004, jolloin ylitettiin 6 miljoonaa.

 

 

Bussikaistalla Euroopassa etusivulle

 

Kotisivulle