4450 kilometriä testiprototyypillä

4450 kilometers with the Test Prototype


Päivitetty 2001-05-07 Last update

Testiproto valmistui talvella 1996 ja oli testiajossa huhtikuun lopusta 1996 kevättalveen 1998 asti. Ajokilometrejä kertyi 4450, vaikka tarkoituksena oli alunperin vain testata ominaisuuksia. Ajaminen esiprotolla osoittautui niin mukavaksi, että varsinainen proton suunnitteluun ja rakentamiseen meni aiottua enemmän aikaa. Testiproton jälkeen tein varsinaisen proton, Hipparion Protohippus 1:n ja vastikään, toukokuussa 2001 on valmistunut Protohippus 2, jossa on taas hieman erilainen runko. Molemmista Protohippuksista on oma sivunsa (ks. hakemistosivu).

The Test Prototype was ready in winter 1996 and was in test drive since April 1996 duaring two years. I have drove it over 4450 km, though I first build it for testing the dimensions, angles, driving etc. The trike was so comfortable that the planning and building the first actual prototype took much longer time than I planned. 1998 I took the wheels and other parts off for the new prototype, Hipparion Protohippus 1.
You'll find allso the English version of the same text

Testiproto Testiproto
Testiprototyyppi (0-sarjan proto) nykyasussaan

Testiproton rakenne:

Turhiksi käyneet testiosat

Koska tämä proto oli ns. testiproto, siinä oli muutamia säädettäviä osia (mm. runkonivel), joista osa osoittautui toimimattomiksi tai turhiksi:

Ajokokemukset

Testiajo-olosuhteet

Ajo-omonaisuudet

Mukavuus ja turvallisuus

Vaihteet ja välitykset

Jarrut

Rengaskoon vaikutus

Nopeus eri tilanteissa

Muuta



Rakenteen määräystenmukaisuus

Ajoneuvoasetuksen (Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 4.12.1992/1256) 11. luku ei anna yhtään määräystä, joka koskisi tällaista kolmipyörää. Esim. jarrujen lukumäärä ei ole yksiselitteinen. Asetuksen mukaan yli kaksivaihteisessa polkupyörässä on oltava kaksi tehokasta jarrulaitetta, mutta ko. pykälä koskee vain polkupyöriä, joiden istuimen korkeus alimmassa säätöasennossa on 635 mm tai enemmän. Oma tulkintami on, että yksi jarru riittää, jos se on tehokas. Vain haavereiden, esim. vaijerin katkeamisen tms. syyn takia toinen jarru on tarpeellinen.

Asetuksen omituinen sanamuoto johtuu kuulemma siitä, että pieniä polkupyöriä (istuinkorkeus alle 635 mm) ei voi testata samalla tavalla kuin isoja, ja ne on siksi jätetty luvun 11 ulkopuolelle. Taas tarvitaan lakimiestä kertomaan mitä lakiteksti todella tarkoittaa!

Olen koonnut polkupyörää koskevat lakitekstit yhteen omalle sivulleen..

Testiproto, isot takapyörät Testiproto, pienet takapyörät
Testiprototyyppi (0-sarjan proto) eri asuissaan,
isot ja pienet takapyörät (26" ja 20").



Muutamia lisäkuvia testiprotosta ja varsinaisesta prototyypistä

Valitse kuva ja klikkaa. Suurimmat kuvat ovat kooltaan n. 70 kB.

Tomas Lindén ja testiproto Testiproto ja Piitta Testiproto talvimaisemissa Nokian Speed Hakkapeliitta 406x57 Hipparionin puumalli Joulupukki ja Hipparion

Varsinaisesta protoyypistä on oma sivunsa ja uusimmasta Protohippus 2:sta omansa.


 Pääsivulle
 Main Page
 Nojapyörät
 Recumbents

 Sivun alkuun
 Top of Page