Kaskuja 1

Nämä kaskut on lainattu Tampere- Seuran julkaisemasta kokoelmasta "Takuulla sano Tampereen likka" - Tamperelaiskaskuja 3 (julkaisunumero 46B).


Tämä tarina tapahtui Kangasalan asemalla. Junanlähettäjän ollessa pyörittämässä "selvää" ohikulkujunalle, huomasi hän kauhukseen lämmittäjän seisovan käsillään veturin kattilan päällä junan ajaessa täyttä vauhtia. Kauhulla ei ollut rajoja, kun hän lisäksi totesi kuljettajankin seisovan käsillään hytin katolla, josta käsin vastasi vihellys opasteella.

Junanlähettäjä tietenkin riensi heti puhelimella ilmoittamaan Vehmaisiin, että pysäyttäkää juna, sillä sen katolla seisoo kaksi hullua miestä käsillään.

Vehmaisten junanlähettäjä oli jo ulkona odottamassa, kun tämä ihmejuna sitten saapui ja pysähtyi. Veturin miehistö oli kuitenkin jo omalla paikallaan veturissa ja kuljettaja tiedusteli pysäyttämisen syytä. Vehmaisten junanlähettäjä kertoi saaneensa Kangasalta määräyksen junan pysäyttämiseen, sillä veturin päällä seisoo kaksi hullua miestä käsillään.

- Vai niin, sanoi kuljettaja - siellä Kangasalla vasta hullu mies on. Tulkoonpa itse koittamaan käsillä seisomista tuonne katolle, niin näkee pysyykö siellä.

Keskustelu päättyi, ja junanlähettäjä lähetti junan hieman nolona eteenpäin. Junan kuljettajana toimi olympiavoimistelija Nieminen, jolle tälläiset temput huumorimielessäkin olivat leikintekoa. Lämmittäjä oli myöskin valiovoimistelija. (418)


Porin murteella kysyi eräs mieshenkilö Lempäälän asemamieheltä: - Millais tää juna lähtee?

Asemamies vastasi juuri siihen, mitä mies kysyi: -No se lähtee ensin hiljalleen, ähisee ja puhisee, mutta kun se pääsee tonne kanavalle niin se menee jo niin pirusti. (427)


Haapamäen - Tampereen välinen ns. kappalejuna oli lähtöaikeissa Siitaman asemalla. Konduktöörin puhaltaessa pilliinsä lähtö-opasteen, vihelsi veturi "jarrulle". Silloin konduktööri lähti kävelemään kuljettajan puheille saadakseen selville syyn lähtöesteeseen. Kuljettaja kertoi pyöräkerran kiilan pudonneen jonnekin ja ettei näin ollen voi tälläisella epävarmalla masinalla lähteä. Konduktööri ehdotti, että kiilan tilalle pantaisiin ratakiskonaula, mutta kuljettaja kimpaantui tästä ehdotuksesta ja sanoi, ettei veturia sentään ratanauloilla korjata. Hän lähtikin asemalle soittamaan varikolle pyytääkseen toista vetäjää tilalle ja selitti myös vian, minkä vuoksi he eivät voineet jatkaa matkaansa.

Tallipäivystäjä vastasi varikolta ettei heillä ole tällä kertaa veturia vapaana, mutta lisäsi tähän, että tämä on niin yleinen vika, että se se usin korjataan matkalla laittamalla kiilan tilalle - ratakiskonaula. (417)


Ennen kuin Tampereen asemalle oli asennettu kovaäänislaiteita junien tulo- ja lähtökuulutuksia varten, korvasi sen joku asemahenkilökuntaan kuuluva soittamalla ensin mukanaan kuljettamaansa kelloa.

Erään kerran oli tälläiselta kuuluttajalta mennyt jonkin verran pasmat sekaisin, kun hän asemahalliin saavuttuaan alkoi suorittamaan virkatehtäviään. Huomiota herättääkseen hän heilutteli ensin kili-kelloaan ja sitten ...

- Henkilöjuna Tyrväälle lähtee... hassujaniko minä puhun... Toijalaan piti sanomani. (379)


Viinikan vaihdemiehen puhdistaessa vaihteita alkoi kopissa puhelin soida. Kun hän oli melko etäällä kopista, ei hän ehtinyt ajoissa vastaamaan. Vasta useamman hälytyksen jälkeen hän vastasi ja silloin langan toisessa päässä "kuumana käynyt" järjestelymestari hihkui:
- Kuinka monta kertaa sinne pitää soittaa, ennen kuin sieltä vastataan ?

Vaihdemies antoi kohta vastauksen:
- No, sovitaanko joku tommonen viis-kuus kertaa. (400)

Takaisin Arkistosivulle