XXV Sunnuntaisarja 2018


Sunnuntaisarjan pääsivulle . Sunnuntaisarjan säännöt . Tulokset 29.4. . Tulokset 20.5. . Tulokset 27.5. . Sarjapisteet
Maantiesuunnistuksen viimeinen Sunnuntaisarja vuonna 2018 koostui kolmesta osakilpailusta ns. valikointisuunnistusta ja maksimisuoritusaika kussakin osakilpailussa oli neljä tuntia. Sarjan facebook-sivut (Kiitokset Mika Salolle!)

Päivitetty 1.6.2018

Sarjan osakilpailut 2018



Palkinnot jaettiin sarjan kolmelle parhaalle joukkueelle, lihasvoimin ja autolla liikkuville erikseen. Osallistumismaksu v. 2018 osakilpailuihin oli 25 euroa / joukkue. Sarjapalkinnoille päästäkseen tiimin on otettava osaa (N-1) osakilpailuun (N=järjestettyjen osakilpailuiden määrä) samassa sarjassa (lihasvoimat/autot).

Ilmoittautuminen

Kuhunkin osakilpailuun ilmoittaudutaan erikseen. Ilmoittautuminen ajoissa on suotavaa, sillä ilmoittautuneita otetaan mukaan rajoitetusti. Mikäli osanottajamäärää rajoitetaan, etusijalla ovat ne joukkueet, jotka ovat jo saaneet sarjapisteitä, ensimmäisessä osakilpailussa ensin ilmoittautuneet.

Ilmoittautumiset kutakin osakilpailua edeltävään perjantai-iltaan klo 21:00 mennessä Kari Mamialle (kari. mamia (at) kolumbus. fi tai puh. +358 44 374 9187). Ilmoittauduttaessa ilmoitetaan kulkutapa (autolla tai lihasvoimin), joukkueen jäsenten nimet sekä seura tai kotipaikka.


Tavoite

Kilpailuissa etsitään kilpailukarttoihin merkattujen, maastossa olevien A5-kokoisten tarkastusasemien tunnuksia, joista saa pisteitä. Eniten pisteitä kerännyt voittaa. Teknisiä apuvälineitä, kuten navigaattoreita, saa vapaasti käyttää - mutta tunnukset on joukkueen käytävä katsomassa itse paikan päällä.


Tunnus maastossa. A5-kokoinen, n. 90 mm korkuinen musta tai valkoinen merkki, numero tai kirjain. Viivaleveys on n. 15 mm. Merkin taustaväri on vaaleanvihreä, sininen, keltainen tai punainen. Alareunassa on (lue: pitäisi olla) kaksi heijastintäplää.


Yleisiä sääntöjä

  • Joukkueen muodostaa 1...2 henkilöä, autossa aina kaksi henkilöä eli kuljettaja ei lue karttaa! Joukkueessa on vähintään yhden jäsenen oltava sama kaikissa osakilpailuissa missä joukkueen nimeä käytetään.
  • Tutustumismielessä osakilpailuun voi osallistua isommallakin joukolla - sarjapisteitä ei tällöin saa
  • Joukkueen on kuljettava yhdessä (näköetäisyydellä) koko kilpailun ajan. Tulkinta: joukkueen kaksi jäsentä ei samanaikaisesti hae eri rastia. Ei siis ole paheksuttavaa jos kuljettaja jää vahtimaan autoa (tai toinen joukkueen jäsen polkupyöriä) loogiseen pysähtymispaikkaan toisen kirmatessa loppumatkan yksin tai auton kuljettaja siirtää auton toiseen paikkaan kartturin hakiessa rasteja - edellytys: kuljettaja ei hae jotain muuta rastia!
  • Aika otetaan minuutin tarkkuudella, sekunteja ei huomioida.
  • Väliaikalähdöt, ellei viimeistään viikkoa ennen kutakin osakilpailua näillä sivuilla toisin ilmoiteta, klo 10:00 alkaen.
  • Osakilpailuiden sarjapisteet lasketaan tiimeittäin, erikseen autolla ja lihasvoimin kulkeville tiimeille
  • Autoileville joukkueille on GPS-loggeri pakollinen varuste. Pieni, "lihavan muistitikun" kaltainen laite sijoitetaan kojelaudalle tai hattuhyllylle takaikkunan alareunaan siten, että se pysyy kilpailun ajan paikoillaan (teipillä tms.).

Kartat ja tunnukset

Kartat ovat mustavalkoisia (harmaasävy) tai nelivärisiä ja mittakaavat voivat olla välillä 1:10.000 ... 1:50.000. Tunnuksen tulee sijaita enintään 4 m korkeudella tasosta mihin jalkaisin pääsee, tunnuksen on oltava pystysuunnassa ja edessä vähintään metri tilaa.

Tunnuksia on kolmea vaikeusastetta:
  • Karttaan ympyrällä merkatut on helpoin löytää: ne saattavat jopa näkyä autoon - joka tapauksessa ne ovat nähtävissä enintään muutaman metrin päästä lähimmästä paikasta, johon autolla saa ajaa. Kolme pistettä.
  • Kolmiot ovat löydettävissä enintään n. 30 metrin päästä lähimmästä paikasta, johon autolla saa ajaa. Viisi pistettä.
  • Neliöt ovat vaikeimpia, sijaiten enintään n. 200 metrin päässä paikasta, johon autolla saa ajaa. Seitsemän pistettä.
Lisäksi kuhunkin osakilpailuun voi olla määritetty erikoiskohteita, esimerkiksi:
  • tuplapistekohde; käymättä jättämisestä saa miinuspisteitä kohteen arvon verran ja löydettynä pisteitä saa kaksi kertaa kohteen arvon verran. Symboli on tällöin piirretty kahdella ääriviivalla.
  • "kiintorasti", symboli kuten edellä, mutta maastossa ei ole "normaalia" tunnusta vaan jokin muu kiinteä kohde, josta otetaan tunnus. Tällöin kohteen numero on kartassa ja kilpailukortissa mustalla pohjalla, kilpailukortissa kerrotaan miten tunnus kohteesta löytyy.
Tunnus löytyy maastosta kartalla olevan symbolin keskikohdasta. Jotkut ympyrät vaativat autosta nousemista, jotkut kolmiotunnukset taas saattavat näkyä autoon. Neliö merkitsee aina ulkoilemista. Auto on aina tunnusta etsittäessä pysäköitävä sopivaan paikkaan, mistä on hyvä näkyvyys ja missä on tilaa.


Kilpailukortti

Kilpailukortti on kooltaan A4 ja se voi olla kaksipuolinen. Tunnus (kirjain, numero tai symboli) merkataan kilpailukorttiin oikealle riville (tunnuksen numero on "kartassa"), samoin sen löytöaika minuutin tarkkuudella. Pisteitä ei saa mikäli tunnus on tarkastuskortissa väärin tai sotkettu, tai merkattu aika ei sovi reittijärjestykseen tai puuttuu kokonaan. Väärälle riville kirjoitettu tunnus voidaan korjata sotkemalla väärät merkinnät ja kirjoittamalla oikeat samaan ruutuun. Mikäli tunnusta ei maastosta todellakaan löydy (voihan niitä tietysti hukkaantua) ei kannata jäädä sotkemaan paikoilleen vaan matkaa kannattaa jatkaa. Korttiin saa kirjoittaa "ei löydy" tms. merkiksi siitä, että paikalla on käyty. Pisteitä ei kuitenkaan tällaisessa tapauksessa automaattisesti saa...

Malli kilpailukortista alla olevassa kuvassa.


Kilpailukorttimalli, jossa näytetään miten virheellinen merkintä korjataan.

Miinuspisteet

Kerättyjä pisteitä menettää viimeisen puolentoista tunnin ajan seuraavasti:
  • puolitoista tuntia ennen maksimiaikaa joka kolmas alkava minuutti vähentää yhden pisteen
  • tunti ennen maksimiaikaa joka toinen alkava minuutti vähentää yhden pisteen
  • puoli tuntia ennen maksimiaikaa jokainen alkava minuutti vähentää yhden pisteen
  • lihasvoimin kulkeville joukkueille lasketaan vain viimeisen puolituntisen miinuspisteet
Liikennerikkomuksesta rangaistaan GPS-loggerin datan analyysin perusteella kilpailijan kuulemisen jälkeen seuraavasti:
  • Ajaminen kielletyllä alueella vähentää 10 pistettä ja lisäksi 1 pisteen joka minuutti.
  • Ylinopeus vähintään 7 km/h vähentää 10 pistettä / kerta ja lisäksi 1 pisteen joka 10. sekunti.

Tasatulos

Tasapistetilanteessa katsotaan ensin mikä joukkue on käynyt useammalla asemalla, sitten kuka on ollut nopeampi. Mikäli eroa ei näin synny parempi on se, joka on löytänyt enemmän neliötunnuksia, edelleen tasatilanteen sattuessa katsotaan kolmioiden määrä. Mikäli tilanne on edelleen tasan katsotaan sijoitus jaetuksi.


Kilpailusta sulkeminen

Kilpailusta voidaan kuulemisen jälkeen sulkea joukkue, joka
  • yrittää huijata merkitsemällä kilpailukorttiin tunnuksia käymättä paikan päällä
  • tuhoaa tunnuksia tai siirtää niitä
  • osoittaa piittaamattomuutta nopeusrajoituksista tai liikennesäännöistä, sulkemiseen johtaa automaattisesti törkeä ylinopeus (20 km/h taajamassa, 30 km/h taajaman ulkopuolella) tai vähintään kahden ajokiellon noudattamatta jättäminen (kartta- tai liikennemerkki).
  • häiritsee GPS-loggeria peittämällä, sulkemalla tai sijoittamalla sen huonoon paikkaan että signaali katoaa