ASIAKASPOSTIA

Olen kerännyt tähän hieman palautetta toimitetuista pyöristä. Teksteistä saatan poistaa pyöriin liittymättömät osuudet. Jos et halua esiintyä tällä palstalla niin mainitse siitä viestissäsi. Pyörät

BMW K 100 RS -85 | BMW K 100 RT -86 | BMW R 80 RT -85 | HONDA CBR 600 -90 | HONDA CBR 1000 -90 | HONDA NTV 650 Revere -88 | -95 | HONDA Transalp -90 | HONDA VFR 750 -87 | YAMAHA XJ 900 -84 | YAMAHA XT 600 Tenere -86 | YAMAHA XTZ 660 -94 6.10.2004

 

RISTO KALLIONPÄÄn kokemuksia Transalpista:

Morjens Mikko!

Tässäpä olisi muutama rivi sinne palauteosastolle:

Mikolta hankittua vm. -87 Honda Transalppia olen ulkoiluttanut nyt kolmena kesäna ja kilometrejä on kertynyt aavistuksen vajaat kaksikymmentä tuhatta eli reilut kuusi ja puolituhatta kesää kohden. Nyt mittarissa on 93000 km.

Kulutusosia on tietysti mennyt vaihtoon jonkun verran. Molemmat renkaat kertaalleen, eturenkaan jouduin vaihtamaan toisenkin kerran kun se alkoi kulumaan "laikukkaaksi". Tästä syystä vaihdoin myös etuiskareiden öljyt ja nyt uusi rengas näyttäisi kuluvan tasaisesti. Nykyinen rengas on kyllä erilainen kuin edellinen, joten todellista syytä ei pysty päättelemään. Ketjut/ketjupyörät kertaalleen ja pelkät ketjut lisäksi yhden kerran. Akkukin väsyi ja korvattiin uudella.

Lisävarustelua on kertynyt kahvanlämmittimien, sivulaukkujen (http://www.tpu.fi/~bosto/laukku/alpinlaukut.html) ja Sigman "ajotietokoneen" verran. Ainoa vika on toistaiseksi ollut CDI-boxin rikkoutuminen. Kotiin pääsin kuitenkin nilkuttamaan välillä yhdellä ja välillä kahdella pytyllä. Uusi boxi maksoi alkuperäisosana muistaakseni noin 180 euroa. Vanhankin sain korjattua, vikana oli juotoksen väsyminen tärinässä. Vanha on nyt varalla tallin hyllyssä ja pidemmillä matkoilla jopa mukana.

Mitään erikoisen pitkiä matkoja en ole ajanut, mutta onpahan tuolla tullut käytyä mm. Jyväskylässä, Kotkassa, Helsingissä, Taalintehtaalla, Korppoossa, Rymättylässä, Raumalla, Hailuodossa ja Torniossa. Ja tietysti Tampereen ympäristön paikoissa. Bensaa palaa 4,6 - 5,0 l/100 km. En aja mitenkään kovaa, joten kulutus on kai sellainen kuin sopii odottaakin. Öljyä ei tarvitse kauden aikana lisätä, esim. kesän 2004 aikana ajettujen 6400 km:n matkalla öljyn pinta aleni
noin 3-4 mm. Öljytikun viivojen väli on 20 mm.

Parasta Alpissa on mielestäni yleinen käytännöllisyys eli sopivuus monenlaiseen käyttöön. Todennäköisesti se ei ole paras missään lajissa, mutta hyvä monessa. Jokainen tekee ostopäätöksensä omista lähtökohdistaan ja siksi jollekulle toiselle ihan toisenlainen pyörä on varmasti yhtä hyvä kuin Alppi on ollut minulle. Jotakin parannettavaakin kyllä olisi, istuin saisi olla vähän pehmeämpi. Ei se varsinaisesti kovakaan ole, mutta minun ahterini ei tällä penkillä kyllä rautaperse-ajoa kestäisi.
Viisisataa kilometriä päivässä on ihan tarpeeksi.t. Risto

AULIS KYRÖSKOSKELTA opetteli Suzukin GN 400:lla ja vaihtoi BMW Paris-Dakariin:

Keväällä heräsi vuosien tauon jälkeen hillitön polte päästä pukille... mutta tällä kertaa moottoripyörän. Selasin useita alan julkaisuja, tutkailin nettiä ja mietin sopivaa laitetta. Hakusessa oli pyöreätankkinen vanha ajokki, jolla vielä tekisi kilometrejä eikä museorekisterikään olisi vieras ajatus. En halunnut kyykkyä enkä rakettia, vaan tämmöisen keski-ikäisen miehen harrastuksen elvytyspelin.

Näin törmäsin virtuaalisesti Mikkoon ja Suzukin GN:ään, joka heti miellytti silmää. Hintakin vaikutti sopivalta eikä kuutioita ollut megalomaanisesti.. Sovin tapaamiset hallille, ja muutaman välivaiheen kautta jo olinkin Suitsan onnellinen omistaja. Erityisesti miellytti pyörän yksinkertainen luonne: polkukäynnistys ei vaadi purkkisähköä, ilmajäähdytys ei hukkaa nesteitä ja näin pyörän paino saadaan pieneksi. Sussu olikin ketterä käänteissään.

Kauniilla kelillä oli sitten oivallista kierrellä Hämeenkyrön päällystettyjä pikkuteitä rauhallista vauhtia kurvissa kallistellen. Siinä mieli lepää kun täytyy keskittyä vain ajamiseen eikä mieti työasioita. Lehmänpaska haisee, Niitetty ruoho tuoksuu ja aurinko lämmittää. Moottori murisee sopivasti ja vääntöä on... Kyllähän te tiedätte... Vastaan tulevat motoristit morjestavat. Se on sitä "suuremman aatteen" veljeyttä.

Herkkuhetkiä oli, kun ajelin Rämsöön tietä Harley-Davidson porukan kanssa jytistellen... Nahkaliivit tosin minulta puuttuivat, mutta Sussu puski matkaa siinä missä Harrikatkin. Töiden taas alettua kävin töissäkin Suitsalla, ja ihmiset osoittivat kiinnostusta moiseen hupsutukseen. Koeajoja pyydettiin, ja selkeästi muutaman kaverin silmät alkoivat kiilua tietyllä tavalla...

No Suitsalla päristelin kesän mittaan noin 1400 kilometriä. Sade oli ainoa oikea vaiva. Sussu puksutti tasaiseen, ja käynnistyksen alkuopit Mikolta saatuani kehityin mielestäni aika hyväksi niin kylmän kuin kuuman koneen kanssa. Sussu oli laakin peli. Mitään ongelmia ei ollut, kunhan muistin avata bensahanan ennen käynnistystä ;-) Bensaakin meni vain 3,5 litraa satasella, ja tuhannelle lisäsin noin kolme varttia öljyä. Siis taloudellista hupsuttelua. Tankkausväliksi oli nin 220 km passeli, sillä 250 km kohdalla meni varatankille.

Vaimo tosin kommentoi kokoani pyörään verrattuna, että "Sinähän olet kuin sirkuskarhu joka ajaa moottoripyörällä!". Selvää kateutta. Paria asiaa olisin Sussussa muuttanut: Custom-sarvien kulma ei oikein sopinut pitkällä matkalla oikealle ranteelleni, jonka olen joskus muinoin murtanut. Käsi puutui pitkässä ajossa. Toinen oli repsikan penkki. Muuten tuhto oli ahterille hyvä, mutta pyörän rungon koko sopi parhaiten yksin ajavalle tai sitten alaikäiselle kyytiläiselle. Tytär kyllä tykkäsi pyöräkyydistä kovasti. Ehkä se sirkuskarhu-juttu olikin tavallaan oikein ?

Myös vetotapana olen aina pitänyt kardaania parhaana. Yleensä tosin ratkaisua näkee suuremmissa pyörissä, mutta siitä tuonnempana. Kaiken kaikkiaan Sussulla oli kiva herkutella Kyrösjärveä kiertäen, mutta jokin salaperäinen kaipaus edellämainittujen juttujen korjaamiseen hiljaa hivutti mieltä... Niinpä eräänä iltana taas olin Mikon varastolla, istuksimassa Hondan CX:n, VT:n ja Nighthawkin päällä miettien synt(e/y)jä syviä, kunnes Mikko tokaisi: "Täällä muuten mulla olis sulle sopiva pyörä" ja nykäisi peitteen pois jonkin päältä, mitä olin ounastellut Gold Wingiksi tai vastaavaksi. Näky säikäytti melkein lirauksen pöksyyn: KAUHEAN ISO puna-valkoinen pyörä, jolla näytti leveyttä olevan lähes kaksi metriä. Mietin, että minkähänlainen Halmeen Toni tarvitaan tuota hallitsemaan. BMW:ksi tunnistin, ja PARIS-DAKAR -teksti näytti olevan myös siinä.

Tarkemman esittelyn jälkeen huomasin istuvani pyörän päällä, ja jälleen kerran Mikko oli oikeassa: peli tuntui oikean korkuiselta, mutta pystyisinko hallitsemaan tällaista liikenteessä ? Ja kohtapa totesinkin olevani koeajolla ja pian lausuin Sussulle jäähyväisiä Mikon pihalla. Nyt on 300 km Bemarilla (R 100 GS PD) takana, ja peli on tosi vakaa. Erityisesti ihmetytti miten näin julman näköinen peli on niin kevyt käsitellä ajossa. Kaksi päällä ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin käytännössä mitään. Nyt ei vaimokaan puhu mitään sirkuskarhuista, vaan kyselee että koska taas pääsee kyytiin. Tosihan se on, että motoristilta saa mieliinpainuvimmat kyydit :-) Siis kuka on sanonut, ettei koolla ole merkitystä ?;-)

Toivottavasti tauti ei tästä pahene, muuten joudun katselemaan kaksilitraisia patoja moottoriksi... Toisaalta eiköhän tällä pyörällä ole minulle annettavaa vielä moneksi vuodeksi. Vaikkapa rautainen perse ?!? Taidan kohta laittaa pyörän talviteloille odottamaan ensi kevättä, mutta mitenkähän se on... Olisiko kuitenkin vielä lämpimiä ja kuivia kelejä jäljellä ??? Lokakuun 5. 2004 Pyöräilyterveisin: Aulis

TAPIO OUTOKUMMUSTA HONDA CBX 650 88:n brittiin: Terve Mikko ja hyvää alkanutta syksyä!

Tänä kesänä se sitten tapahtui. Huomasin keväällä Moto Suomessa koeajoartikkelin Triumphin Thruxtonista ja olin myyty mies jo kuvien perusteella. Hyvin palvelleen ja erinomaisen siistin CBX:n (78 000 km taulussa) otti Kone-Jönnit Joensuussa mielellään vaihdossa, ja vielä maksoivatkin siitä. Pyörä pysyi liikkeessä kolme päivää, jonka jälkeen uusi omistaja on soitellut minulle muutaman kerran kesän mittaan ja kehunut, kuinkä hyvä ja siisti voi iäkkäämpikin laite olla.

Minä sain trumpan juhannuksen aatonaattona, ja nyt on taulussa karvan verran alle 4 tkm. Tosi kiva pyörä, kun otin ilmapumpun pois ja vaihdoin avarammat putket.
Alkuperäiset putket kuulostivat isolta Briggs&Strattonilta. Että tämmöistä täältä Pohjois-Karjalasta, ja kiitokset vielä Hondasta, se palveli minua moitteitta, ylimääräiset korjauskulut 20 000 km:n aikana about 40 - 50 ? (nopeusmittarin vaijeri ja ohjauslaakeri).Terveisin TK

EINO KUOPIOSTA: Terve taas Mikko Loma ohi , työt alkoivat. Saatiin sentään tehtyä se Lofoottien reissu. Viisi päivää ja reilu 2500 km. Mukana oli se Vmax sekä FJ1200 kahdeksankymmen luvun lopulta.Muuten yhteistyö pelasi mutta se Vmax:n tankkaustiheys oli kaksinkertainen meihin matkapyörillä liikkuviin verrattuna. Varsinainen pa:n kulutus oli minulla porukassa ajettaessa 6 ja n.6.7 välillä. FJ kulutti n. samoja lukuja mutta mulla meni hieman enemmän kun luukutettiin tuolla Jällivaaran ja Kiirunan välillä hiljaisilla teillä. Yllättäen Vmax oli taloudellisin??.Kulutukset siellä 5.5 l. Kiirunan jälkeen oli yli 10km mittainen tietyöpätkä
sen muistaa vähän aikaa oli sepelipinta vaiheessa, FJ kaveri meinasi olla kusessa, mutta BMW ja Vmax senkun menivät, ajoasennon helppous tuli esille. Mäkisillä ja mutkaisilla Norjan teillä oli kaikilla hauskaa, kun ajeltiin edes suunnilleen rajoitusten puitteissa. Hauskaa oli kaikilla siihen saakka, kunnes rupesi tulemaan hieman vettä taivaalta. En viitsi ryhtyä kehumaan. Tulomatkalla Skellefteåsta - Uumajaan ajeltiin hurrien rannikko valtatietä, vaikka liikennettä oli  kyllä matka sujui joutuisasti koneratsuilla. Huom. kaikki pyörät singlenä varusteet päällä. Vaasaan päättyneen laivamatkan jälkeen ajelin itsekseni Kuopioon ja kulutus putosi alle 5.5 litran. Osansa ehkä sateella l. yli puolella matkasta tuli vettä. Takarengas alkaa olla silestone, mutta muita ongelmia ei ole sitten näkyvissäkään. Kävin tuossa illan ratoksi Iisalmessa ja ajelin takaisin  Pielaveden kautta maaseututeitä pitkin. Kasassa jo lähemmä 9000 km. Että tämmösiä, Hyvää kesän jatkoa. t. Niskasen Eino MZ-997


Jyrki on ajanut kesän BMW:n sporttisella K 100 RS:llä. Tässä yhteenveto kuluista vuonna 2001:

Kaikki kulut yhteensä, ei ajovaatteita

Selite

MK

%-osuus kokonaiskustannuksesta

Bensat

4673

45,93

Huolto +´renkaat

3175

31,21

Vakuutukset

2326

22,86

Yhteensä

10174

100,00

%

Faktoja

MK

Ajokausi kesti 172 päivää

59,15

mk per ajokauden päivä

Ajokautena ajoin 54 päivänä

188,41

mk per ajopäivä

Kokonaisajomäärä oli 13078 km

0,78

mk/ajettu kilometri

Ajomäärä per ajopäivä 242 km/päivä


Teemu päästelee vesijäähdytteisellä YAMAHAN XTZ 660 -94 -katuenskalla

Terve,

Ekan tonnin ajelin tässä, tai on se jo likempänä 1200km:aa (mittarissa 32643), ja ei ole ihmeempiä ongelmia ollut. Nyt kun loma loppuu niin ei varmaankaan kilometrejä kerry aivan samaan tahtiin, varsinkin jos kelit kylmenevät.

Se vapaan merkkivalo korjaantui lisäämällä johtosukka siihen johdon päälle, siinä oli pieni nirhauma, liekkö joskus jäänyt sen kopan ja moottorin väliin litistyksiin. Vieläkin etupää vaaputtaa viidenkympin pinnassa, voisiko johtua huonosti tasapainotetusta renkaasta tai jostain vastaavasta. No sekin selvinnee kun siihen kuitenkin tämän kesän aikana varmaan pitää hankkia uudet renkaat.

Lämpöjä se ei juuri nosta. Ihan mittarin riittävän käyntilämpötilan alarajalle, ja tuossa kun ajelin +5C:ssa niin ei ihan siihenkään. Moottoritieajon jälkeen (noin 20km) olivat lämmöt nousseet jonkun verran ja saa flektin pyörimään jos pyörää käyttää paikallaan tovin. Lieneekö noin tarkoituskin että joskus kesäkuumalla ei tee tiukkaa jäähdytyksen kanssa.

Bensaa menee hiukan alle 5l/100km sekalaisessa maantieajossa eli hyvinkin kohtuullisesti. Moottori ei syö öljyä, ainakaan havaittavasti, ketjut sitten on eriasia. Ajattelin laitella sinulle näitä väliaikatietoja. Olen tyytyväinen hankintaan.

Terve,

Parisataa kilometriä vielä ja sitten on viisi tonnia jo ajettuna. Ongelmia ei ole ollut, hyvä peli tuo on ajella, pientä säätämistä vieläkin jotta saan sen aivan mieleiseksi, mutta niinhän se uudella pyörällä taitaa ensimmäinen kesä aina olla ?

Renkaat vaihdoin tuossa Sirackeihin, ja kapeampiin (alkuperäisen leveyksisiin), niin muuttuivat ajo-ominaisuudet ihan jonkin verran (parempaan päin), erityisesti soralla. Vaikka ne alla olevatkaan eivät aivan lopussa olleet, jäivätpähän varoiksi. Huoltoa teen varmaankin ensiviikonloppuna täälläpäin, kun tuota ohjekirjaa ja huoltomanuaalia on tullut lueskeltua pyörän äärellä, niin ei se hyvin vaikealle vaikuta. Tyytyväinen olen hankintaan ollut, mukava peli on ajella, ja hyvinkin hintansa väärti. Arvelin että sinua pyörän kuulumiset voisivat kiinnostaa, joten sillä mailailen. TV

-----------------------------------------

Ari ajelee HONDAN VFR -87:lla

Moi.Ajattelin laittaa vähän väliaikatietoja,olen ajellut vfr:llä n.1300 km ilman huolen häivää.Pyörä on todella upea ajaa,kun saan maanantaina asennettua uuden takarenkaan,tänään tuli otettua viimeiset "hilseet" pois siitä takarenkaasta.Öljyt olen tarkistanut säännöllisesti aina ajoon lähtiessä ja lisäyttä ei ole tarvinnut tehdä.Ainut mitä olen huomannut on jäähdyttimen puhaltimen antúra on rikki, joka on yleensä aika yleistä. Olen tilannut uuden osan siihen.Täytyy myöntää etten ole katunut kauppoja ollekaan.Otin cb 650 kannen pois ja siihen laitetaan uudet pakopuolen venttiilit ja venttiilinohjarit,niin sekin on sen jälkeen tosi timmissä kunnossa.Ajattelin että toi meidän"mamma" ois voinut rueta ajaan cb:llä,mutta sen on ihan liian korkea.Kerron taas tässä syksyn mittaan missä maa makaa.Tv.Ari

--------------------------------

Seppo suhaa HONDAN NTV Revere -95:llä

Terveisiä täältä Keravalta!

Keväällä ostamani NTV on antanut kyytiä n. 8.000km ja hyvinhän tuo on paukutellut, eikä mitään isompia ongelmia. Yksi ärsyttävä tekijä siinä kyllä on eli vaihteisto, joka klonksuu melko! äänekkäästi vaihdettaessa, varsinkin ykköseltä kakkoselle ja vapaata on välillä esim. valoissa lähes turha etsiä, menee aina vapaan yli. Joten ajattelin kysyä kun sinulla on enemmän kokemusta pyöristä että onko siinä mahdollisesti joku vika vai onko se ominaisuus. Pitääkö paikkansa että Hondan vaihteistot ovat yleensäkin aika äänekkäitä semmoista olen ainakin kuullut. Hyviä ajokelejä t. S Y

---------------------------------------

Tomi telmii YAMAHAN XT 600 -86:LLA

Hei

Terveiset täältä pohjoisvienan korpikolukoista Kuusamosta. Eka kesä Teneren kanssa takana. Sorateitä on kiusattu muutaman tuhannenkilometriä ja hyvin on pyörä pelittäny.Asfalttiaki on koeteltu Norjaa myöten. Pyörä on kyllä vakuuttanut monikäyttösyydellä.Renkaitten valinnassa oli kyllä vähä vaikeuksia. Alla olleet Metzelerin Endurot toimi ihan hyvin pikipinnalla, mutta soralla kantatessa suorastaan vaaralliset.Ensin pitoa tuntu olevan ihan hyvin, mutta sitte ku irtosi luistoon ni kyllä oli monesti liki ettei lepikko heilahtanu oikein kunnolla.Norjan reissun jälkeen vaihoin sitte alle Continentalin TKC80.Soralla ajo sai ihan eri ulottuvuuksia.Nyt pysty ajamaan pitkissä HALLITUISSA sladeissa.Tuntuman tiehen parani huomattavasti.Eipä kaveri ennää pääse karkuun pikku DR:llä.Noh, ainakaan isommilla teillä : )

Asfaltilla tietty rupes hieman täristelemään, ku renkaan pinta on tosi karkea.Mutta täytyy hommata toiset kunnolliset renkaat asfaltille.Eipähän tarvi tyytyä kompromisseihin. Nyt syksyllä sitte alako vaivaamaan mystinen käyntihäiriö. Tasakaasulla ajaessa rupesi paukkumaan pakoputkessa. Vaiva on pahentunu pikkuhiljaa. Loppu ajasta pakoputkesta alako välähtelemään jo melekoset lieska. Pauke oli infernaalinen. Ja vika ilmeni vain, kun kone oli kuuma.Kylmänä ei mitään ongelmia.Vika löytynee sähköpuolelta!!No nyt on sitte talvi aikaa rassata pyörä kuntoon.Että eipä tässä hättää... Kesän saldo pyörän kanssa on kuiteski roimasti PLUSSAN puolella! Tenere oli juuri sitä mitä lupasitkin ja siitä suuri kiitos!

Tulis vaan kunnon talvi äkkiä ni pääsis kelkalla tormuuttamaan. Hyvää jatkoa toivottaen T H

PS. Liitteenä pari kuvaa yöllisistä surautteluista. Eka kuvassa ollan onnellisesti "perillä". Ennen kuvan ottoa ollaan ryvetty saaketin jyrkässä rinteessä 1/2tuntia. Kaveri pääsi mäenpäälle neljännellä yrityksellä.Ja pyöränä oli pikku DR. No Tenerellä piti hyökkäyttää vähä useammin josta syystä pää näyttäs olevan aikas punanen! Toisessa kuvassa ollaanki sitte pesemässä pyörää joessa.

---------------------------------------------------------

Heikki hurauttlee HONDA CBR 600 -90:llä

Tervehdys täältä kainuusta! Kesä meni mukavasti ja Hondan mittariin tuli noin 12000km.! Pyörä toimi hienosti,(niin kuin lupasit) ainoat huollot oli öljyn vaihto, 1 takarengas ja pari purkkia ketjurasvaa! Mutta niin kuin usein käy alkaa nälkä kasvaa syödessä! joten ensi kesäksi olis suunnitteilla jotakin R:ää! Mitä mieltä olet seuraavista? Suzuki Gsx R 750- 1100 tai Hondan 900 RR? Suzuki vois olla 92 tai uudempi! Onko sinulle tulossa ko. pyöriä?? entäpä väliraha vaihdossa Honda, ajattelin jotakin noin 2500- 3000 ?? Oikein Hyvää Joulua ja Mukavaa tuluvaa vuotta! Toivottaa H J!

 

-----------------------------------

Jukka Jyristelee HONDA CBR 1000 90:LLÄ

Moi! Ostin sulta CBR 1000 F:n keväällä -02. Monen vuoden tauon jälkeen se tuntui aika räyhäkkäältä mötkäleeltä, mutta muutamassa viikossa alettiin päästä keiloja pujottelemalla ja mutkatiellä treenaamalla yhteisymmärrykseen siitä kumpi vie. Pyörä on toiminut kuin uusi. Normaaleilla kausihuolloilla on pärjätty ilman ensimmäistäkään ongelmaa eikä ole tarvinnut edes polttimoa vaihtaa. Öljyä ei kulu nimeksikään ja bensaakin pyörän luonteen huomioon ottaen ihan maltillisesti, ilman laukkuja 6-7l vaikka miten ajaisi. 25 000 kilsaa naama virneessä nyt takana, =)J E

-----------------------------------------

Timo tormuuttaa BMW K 100 RT -86:lla

Tervehdys Mikko, Tässä lyhyet väliaikakommentit toukokuussa käyttöönottamastani ja Sinulta ostamastani Bemarista:

Työkiireitteni takia ajelut olivat alkuun vähän sitä ja tätä eli muutamia satoja kilometrejä kaikkiaan iltaisin paikallisia pikkuteitä tuntuman saamiseksi. Se, mikä tuntui oudolta oli mahtava vääntö vitosella verrattuna kaikkiin muihin ajamiini pyöriin. Perusteelliset puunaukset ja kiillotukset ja parin kiveniskemän meikkaaminen tekivät -86 vuosimalli hyvinhoidetusta veteraanista uudenveroisen ulkonäöltään.

Paremmat tuntumat otin pitkän viikonlopun Baltian kierroksella (Eesti, Latvia, Liettua) kolmessa päivässä n. 1800 km mitä erilaisempia teitä kärrypoluista Liettuan huippubaanoihin. Kilometri kilometrilta ajotunnelmat vain paranivat - aloin vähän päästä sisään pyörään filosofiaan. Vahinko, että ajo-ominaisuudet alkavat mielestäni vain paranemaaan kun nopeusrajoitukset pienine ylityksineenkin tulevat vastaan - esim minua vähän alkuun vaivannut tuuliherkkyys poistuu nopeuksien nostamisen myötä.

BMW:n oma kate on mahtava - en ole ennen ajanut ukkosmyrskyn läpi ja säilynyt käytännössä kuivana....kovassa sateessa pystyy pitämään yllättävän hyvää näkyvyyttä hakemalla sopivan kapean ajoviimakulman katteen ja visiirin väliin. Nuorempaa matkakumppania Jammuineen piti odotella ! Sitäpaitsi kate ohjaa lämpöä sopivasti 56 vuotiaille polville.....

Ainoa kommellus oli ohitustilanne, jossa liettualaisesta autorengaskuormasta sinkosi yksi kappale mikheliinejä pomppimaan eteen. Kiihdytys oli juuri keräämässä nopeutta satasen tietämiin, jarrutus ja tiukka väistö vasemmalle vastaantulokaistalle, jossa oli tyhjää. Tottakai rengas pompahti juuri sinne ...kunnon jysähdys alakatteessa ... oikaisuliikkeet ja vastaantulevien väistelyä.... Todennäköisesti kevyempi pyörä ilman alakatetta olisi mennyt nurin. Entä vauriot? Kun aikanaan puhdistin rengasmustan katteen pahinta peläten, löysin n. 3 milliä pitkän hiusmurtuman katteiden liitoksessa, maalaus ei kärsinyt mitenkään!

Pyörä ei kuluta öljyä, lämmöt pysyvät kohdallaan, bensaa meni viittä ja puolta litraa satasella. Pyörän painosta huolimatta sen käsittely, kun niksit oppii, on yllättävän kepeää. Hieno peli, jolla voisi vielä lähteä ihan oikeallekin pyöräretkelle.... Terveisin ja hyvää kesää Sinulle,(See attached file: BALTIA BMW 015.jpg) TT

-----------------------------------

Risto Turusta kehuu HONDAN NTV Revereä vuodelta -88 23.5.2001

Morjens!

Keväällä sinulta ostamani punainen Revere käy ja kukkuu mitä mainiommin. Olen ajellut sillä jo noin 2700 km kaupunki ja pientä matka-ajoa lähiympäristön taajamiiin ja kirkonkyliin. Sainpa Paraisten reissulle viekoteltua hellapoliisinkin kyytiläiseksi ja onnistuihan tuokin.

Mitään ongelmia ei ole ollut. Pyörä on poikkeuksetta herättänyt ihailua kuntonsa ja ns. järkevyytensä osalta ympäristössä. Jos jollakulla sattuu olemaan kyseltävää tahi muuta kommentoitavaa Revere tai saman moottoristen parista niin sähköpostiosoitteeni saa luovuttaa tähän tarkoitukseen.

terveisin Risto

risto.kemppainen@pp2.inet.fi


Kai Turusta käskee Hondan Transalppia vuodelta 1990

Moi, kesälomat on vietetty tiiviisti pyörän päällä ja täytyy todeta olevani järjettömän tyytyväinen hankintaani. TA on kuin tehty mun mitoille ja hellaministerikin viihtyy hyvin. Tyypiltään tollanen matkaenduro istuu mulle (meille) kuin nenä päähän, seuraavakin pyörä tulee varmastikin olemaan samaa tyyliä (Varadero?). Pyörä on toiminut kuin isoisän taskukello, ei mitään huomauttamista. Kulutusosia (renkaat,ketjut&rattaat) saapi ruveta kohtapuoliin hankkimaan, mutta senhän tiesi jo etukäteen. Polttoaineen kulutus pyörii tossa 5,6 litran paikkeilla (pääasiassa kahden hengen
kuormalla), öljyä kuluu todella vähän. Kiitos. /KL

P.S. jarrulevy menee vaihtoon, löytyiskös sulta hyvää linkkiä mistä semmosta kyselisin?


Hukki Kuopiosta ajelee tyytyväisenä XJ Jammulla.

Moi! XJ on toiminut kuin ihmisen ajatus, kilometrejä takana hiukan yli 9000, eli nyt on mittarissa hiukan yli 136000. Ainoa isompi huoltotoimi normaalien lisäksi on ollut etupään stefat, joiden vaihdon yhteydessä piti vaihtaa myös puslat haarukan sisälle. Kaiken kaikkiaan aivan mainio pyörä minulle; riittävästi tehoa, hyvä ajaa ja tilavakin vielä. Ohessa muuten kuva Kontio reissulta. Hyviä pyöräkelejä! Tankava1.jpg