OLET TERVETULLUT TUTUSTUMAAN RAMANA MAHARSHIN OPPILAILLEEN SUOSITTAMIIN TEKSTEIHIN


Lyhyt kuvaus Maharshin elämästä

Venkataraman Iyer (Ramana Maharshi) syntyi joulukuun 30. päivänä 1879 Tiruchuzhissa, Tamil Nadussa, Intiassa. Hän koki valaistumisen ollessaan 16-vuotias, jonka jälkeen hän jätti kotinsa ja matkusti Arunachalan temppeliin Tiruvannamalaihin, jonne hän saapui syyskuun 1. päivänä 1896. Arunachalaa pidetään Sivan asuntona ja Ramana Maharshin kutsui Arunachaleswaraa isäkseen, jonka luo hän oli palannut kotiin. Kun totuuden etsijöitä saapui hänen luokseen ja sai häneltä hyvin syvällisiä ja selittäviä vastauksia, he alkoivat pitää hänestä huolta ja kutsua häntä nimellä Ramana Maharshi. Sen jälkeen hän eli koko elämänsä aina huhtikuun 14. päivään 1950 Arunachalan välittömässä läheisyydessä ja vuodesta 1922 lähtien hänelle perustetussa Sri Ramanasramamissa. Hänen läsnäolonsa on jatkunut Sri Ramanasramamissa nykypäivään asti ja siellä uskotaan vahvasti, että hänen opetuksestaan tulee seuraavien vuosikymmnenten ja -satojen kuluessa yleismaailmallinen. Alla olevasta liitteestä näet lyhyen kuvauksen Maharshin elämästä ennen ja jälkeen valaistumisen sekä pienen, jo vanhentuneen, infon Ramanasramamin toiminnasta.
"Bhagavan Ramana"

Löysin jokin aika sitten todella harvinaisen kuvauksen Maharshin elämästä 1940-luvun lopulta. Se on pienen pieni filmi, jossa amerikkalainen toimittaja esittelee ja kuvailee Maharshin elämää ja elämäntapaa, jota hän piti yllä Ramanasramamissa. Olosuhteet ja ruumis muuttuivat ajan myötä, hänen elämäntapansa ja ohjeensa eivät koskaan. Se on englanninkielinen, muttei mahdoton ymmärtää. Se kuvaa häntä itseään sellaisena kuin hän oli.

Linkki Filmiin Maharshin elämästä.


Kuinka oman elämäni liittyy Maharshiin ja Sri Ramanasramamiin

Vuoteen 1981 saakka elin tavallisen pojan ja nuoren miehen elämää. Kesällä 1981 näin unen, joka kuvasi kuolemani hyvin erikoisella ja mieleen jäävällä tavalla. Vaikka heräämiseni oli krapulainen, en pystynyt untani koskaan unohtamaan ja se pani minut tutkimaan kaikkia oppimiani ja uskomiani käsityksiä uudessa valossa. Otin järjen käteeni ja katsoin voivatko kaikki ne käsitykset, joita opetettiin ja joihin olin sokeasti uskonut, pitää paikkansa. Koska vaimoni oli raskaana ja odotti tytärtämme, pääpainon sai se käsitys, että lapsi on syntyessään viaton! Koska kuitenkin kaikille ihmisille ja vastasyntyneillekin tapahtuu kaikenlaista, johon he itse eivät näytä olevan syyllisiä, ainoaksi vaihtoehdoksi asian selittämiseksi osoittautui jälleensyntyminen. Tapahtumat ovat perua edellisistä elämistä! Talven 1981-82 aikana luin valtavan määrän kirjoja, jotka eivät olleet aivan tavanomaisia ja osa niistä on minulla ostettuna ja tallella edelleenkin. Jollakin perunannostoreissulla sain sattumalta käsiini Elonpyörä-lehden ja siinä oli pieni artikkeli Ramana Maharshista. Tunsin heti, että hän ja hänen opetuksensa on se, jota etsin. Sen jälkeen haalin käsiini ne suomenkieliset kirjat, jotka puhuivat Maharshista ja hänen opetuksistaan. Niitä olivat: Paul Bruntonin SALAISTA INTIAA ETSIMÄSSÄ, Arthur Osbornen RAMANA MAHARSHIN OPETUKSIA ja Helmer Sanden INTIAN YOGIEN JA VIISAIDEN PARISSA. Vuonna 1987 ilmestyi vielä Maharshin oma teos WHO AM I, KUKA MINÄ OLEN. Kesällä 1982 tein eräänlaisen käännöksen elämässäni. Jätin siitä pois tupakan ja viinan ja siirryin kasvisruokaan. Samalla aloin lukea Arthur Osbornen ja Helmer Sanden kirjoja uudestaan ja uudestaan oppiakseni ymmärtämään hänen opetuksiaan ja soveltamaan niitä käytännön elämääni. (Helmer Sanden kirjasta luin myös kappaleita SYDÄNLUOLAN MESTARI ja ANANDA MOYI MA). Vuoteen 1989 mennessä ajauduin kriisiin elämässäni, kun en pystynyt soveltamaan yhteen perhettä, työtä ja Totuuden etsintää. Kun tämän kriisin fyysinen puoli ratkesi, katsoin että Ramanasramaman Intiassa on ainut paikka, jossa saan ratkaisun omassa itsessäni niin ettei Totuuden etsintä enää tuo mitään ristiriitoja normaaliin elämääni. Keväällä 1990 matkustin reppu selässä yksin lentokoneella Madrasiin (nyk. Chennai) ja sieltä bussilla Tiruvannalaihin Sri Ramanasramamiin. Siellä viettämäni kolmen viikon aikana sain n.s. intuition, joka antoi ratkaisun ongelmiini. Minun ei tarvinnut esittää hänelle rukouksiani, sillä hän tiesi miksi olin tullut sinne! Ennen paluutani ostin sieltä kirjan ELLAM ONDRE (KAIKKI ON YKSI). Tässä kirjassa on luettelo kirjoista, joita Maharshi suositteli oppilailleen. Niitä olivat: ASHTAVAKRA GITA, ELLAM ONDRE, KAIVALYA NAVANEETA, RIBHU GITA, SORUPA SARAM ja YOGA VASISTHA. Kun pääsin kotiin, aloin etsiä ja ostaa mainittuja kirjoja netistä englanninkielisinä ja kääntää niitä itselleni opiksi. Viimeisimpänä näistä löytyi vuonna 2004 SORUPA SARAM David Godmanin kotisivulta. Tarjosin suomenkielistä käännöstäni hänelle ja hän sijoitti sen sivulleen, josta se löytyy tänäkin päiväna. Alta löytyy sinne linkki. Hän on Maharshin oppilas ja tuntija. Myös Sri Ramanasramamin kotisivulle on alempana linkki. Laitan tähän alle vielä pienen matkamuiston Ramanasramamista. Ostin siellä itselleni paikallisen almanakan, jonka jokaiselle päivälle on kirjoitettu aforismi tai Maharshin opetus, joita löytyy Ramanasramamin julkaisemista kirjoista. Koska Ramana Maharshin opetuksia käsitteleviä kirjoja ei enää ole suomenkielisenä saatavilla ja niitä kuitenkin ilmeisesti kysytään paljon, olen tänä keväänä (2014) kääntänyt ja laittanut tänne kirjan "Be as you are". Se löytyy alta nimellä "Ole oma itsesi".
Kalenteri
Perustin sivustoni kiittääkseni opettajaani Ramana Maharshia ja tuodakseni hänen suosittelemansa kirjat suomalaisille Totuudenetsijöille luettavaksi. Hän opetti kaikkia lähestymissuuntia, mutta hänen pääopetuksensa oli ja on Itsetutkimus. Nämä kirjat keskittyvät samaan Totuuden etsintään eri suunnilta ja erityyppisille ihmisille. Itse olen keskittynyt eläkkeelle jäätyäni Sorupa Saramiin ja Astavakra Samhitaan, erityisesti viimeksi mainittuun! Alla on linkit kyseisiin kirjoihin ja ne on toimitettu PDF-muodossa. Jokaisen linkin seurana on pieni kuvaus kyseisestä kirjasta. Liitin mukaan myös Edwin Arnoldin kirjan AASIAN VALO, joka mielestäni kuvaa hyvin samaa Totuuden etsintää, kuten Maharshi neuvoo, kaikkia rakastamalla. Lisäksi kirja on suppean ilman pitkiä selityksiä, jotka kuvaavat mitä tulisi ja ei tulisi tehdä. Näitä n.s. kommentaarejahan uskonnot ovat täynnä. Olkoon tästä sivustosta apua ainakin sinulle!

Olen muuttanut sivustoani sillä tavoin, että kaikki kääntämäni kirjat ovat nyt saatavilla luettaviksi suoraan sivustoltani. Ensimmäinen niistä on UPADESA UNDIYAR, joka on Maharshin itsensä kirjoittama opetus, joka kuvaa suppeasti Maharshin karmajoogaan, bhaktijoogaan ja rajajoogaan suosittelemia menetelmiä sekä laajemmin jnanajoogaa sekä sitä kuinka ja miten kaikki muut joogat lopulta päätyvät jnanajoogaan. Kirja on alunperin kirjoitettu Maharshin oppilaan, Sri Muruganarin, kehotuksesta. Toisena valmistui kirja TALKS WITH SRI RAMANA MAHARSHI (KESKUSTELUT). Kirja sisältää vuosilta 1935-39 Maharshin ja hänen luonaan vierailleiden etsijöiden välisiä keskusteluja. Vieraita kävi silloin Intian lisäksi Euroopasta ja Amerikasta. Ulkolaiset vieraat olivat yleensä oppineita ja varakkaita, sillä silloin vielä matkustaminen toiselle puolelle maailmaa oli tavalliselle työläiselle kallista. Kirja sisältää vakavalle etsijälle arvokkaita ohjeita ja sen sisältämä hakemisto auttaa etsimään itseä vaivaaviin epäselvyyksiin tietoa. Tekstin on koonnut Maharshin läheinen oppilas Sri Munagala S. Venkataramiah ja se julkaistiin aluksi kolmena kirjana. Tähän kirjaa ne kaikki on koottu yksiin kansiin. Siinä on paljon viittaukssia eri pyhiin teksteihin, joista sitten voi tarkentaa Maharshin selvitystä. Kolmantena sain valmiiksi kirjan SAD-VIDYA, joka on alkuperäiseltä nimeltään ULLAPA NARPADU. Siihen Maharshi on itse koonnut 'Neljäkymmentä säettä Siitä, joka on.' Kuten Sadgurulle on ominaista, tässä puhutaan vain olennaisesta. Heitetään ja käsketään heittää syrjään se, joka ei ole tärkeää ja joka tulee mitä todennäköisimmin osoittautumaan esteeksi yritettäessä oivaltaa Todellisuus. Neljäntenä kirjana valmistui Maharshin ja hänen oppilaansa Gambhiram Seshayyan 'keskustelu'. Oppilas kysyi ja Maharshi vastasi paperilapuille kirjoittaen. Tämä 'keskustelu' käytiin vuosien 1900-02 aikana. Siinä Maharshi kertoo oppilaalleen itsetutkimuksen menetelmästä ja sen vertauskohdista bhaktiin ja joogaan. Kirjan alkuperäinen nimi oli Vichara Sangraham. Englanninkielisenä siitä tuli SELF-ENQUIRY. Itse käytän nyt nimeä ITSETUTKIMUS. Siinä olevat 40 kohtaa pyörivät koko ajan ytimen ympärillä. Viidentenä valmistui pieni kirjanen nimeltään SRI RAMANA GITA. Tässä Maharshi opettaa oman sisäisen kokemuksensa pohjalta kysyjille tietoa marga-, raja-, jnana- ja bhaktijoogan soveltamisesta omaan ja koko maailman elämään. Epätietoiset kysyvät ja Mestari vastaa! Voiko parempaa tietolähdettä olla? Kuudentena ja viimeisenä valmistui pieni matkaopas HENKINEN OPETUS, alkuperäiseltä nimeltään UPADESA MANJARI, joka kuvaa totuuden etsinnän neljää eri vaihetta eli opetusta, harjoitusta, kokemusta ja saavutusta. Kyselijöinä ovat olleet eri henkilöt eri aikoina ja vastaukset ovat Maharshin heille antamia. Kirjan koostaja on Maharshin harras oppilas Sri Natanananda, joka palveli Häntä monin, Maharshia ylistävin lauluin. Tänä syksynä sain Aatman kirjakaupasta Helsingistä lahjaksi kirjan RAMANA SMRTI. Sen on Ramanasramam koonnut 1980 Ramana Maharshin 100-vuotissyntymäpäivien kunniaksi. Siihen ovat Maharshin kanssa eläneet ja hänet elinaikanaan tavanneet oppilaat kirjoittaneet kokemuksiaan ja näkemyksiään hänestä. Tarinoiden kertojat ovat lähtöisin eri puolilta maailmaa. Samoin ne henkilöt, joista joissakin tarinoissa kerrotaan. Tänä keväänä (2013) löysin netistä viime vuonna valmistuneen kirjan TRANSGRESSING BOUNDARIES, joka käsittelee Advaita Vedantaa. Kirja tekee läpileikkauksen Tamilin Brahminien, erityisesti naisleskien, elämästä muinaisista ajoista aina nykypäivään asti. Erityisesti se nostaa esiin lapsileski Avudai Akkalin, joka yleisen käytännön vastaisesti lähti kotoaan ja pyysi hänen ovelleen tulleen gurun Sri Venkatesan vapauttamaan hänet hänen viheliäisestä kohtalostaan. Vapauduttuaan hän alkaa lauluillaan kritisoidan miesvaltaisen Tamilin Brahminien "oikeaoppisuutta" ja naisten alistamista. Kirja nostaa viisaan naisen miehen rinnalle opettajana. Itse luin opiskeluaikanani paljon Anandamayi Mata, jota pidän kehenkä tahansa verrattavana guruna. Kirja löytyy alta nimellä Aduvai akkal.

Linkki David Godmanin kotisivulle.

Linkki Sri Ramanasramamin kotisivulle.


Aasia Valo
Kirja on julkaistu ensi kerran vuonna 1879 Lontoossa ja se kuvaa Gautama Buddhan syntymää, elämää ja oppia Intiassa ja sen lähivaltioissa 500-luvulla ennen ajanlaskumme alkua. Vaikka kirja ei kuulukaan niiden kuuden kirjan ryhmään, joiden vuoksi sivustoni perustin, laitoin sen tänne, koska siinä opetetaan kaikkien rakastamisen menetelmää ilman että takerrutaan opillisiin näkemyseroihin ja buddhalaisiin tapoihin yms. Se näyttää aivan kuin se olisi syntynyt ennen kuin buddhalaisuus jakautui eri koulukuntiin. Siinä esiintyvät myös ne perusperiaatteet, joita Maharshikin tähdensi.

Astavakra Samhita
Astavakra Samhitan alkuperää ja ikää pidetään epäselvänä, mutta suomalaisessa kirjassa IDÄN VIISAUTTA mainitaan sen iäksi noin 700 vuotta. 1800-luvulla Sri Ramakrishnan ja hänen oppilaansa Swami Vivekanandan kautta Astavakra Samhita tuli yleisesti tunnetuksi ja se käännettiin sanskritista englannin kielelle 1920-luvulla. Teos esittää Advaita Vedantan (ei-kaksinaisuuden) opin Mestari Astavakran ja oppilas Janakan kaksinpuhelun muodossa. Käännösvaiheessa siihen on lisätty huomautukset, jotka helpottavat sen ymmärtämistä ja soveltamista oikein käytäntöön. Maharshi viittasi vastauksissaan useasti tähän teokseen, joka oli sopiva juuri länsimaisille oppilaille englanninkielisyytensä vuoksi. Teos esittää sen kuinka Maharshin ja muiden muinaisten opettajien korostama itsensä tutkimisen ja tuntemisen välttämättömyys johtaa Itseoivallukseen. Vaikka Maharshi hyväksyi Totuuden kaikki lähestymistavat, hän opetti ensisijaisesti Itsetutkimusta muodossa 'Kuka minä olen?', joka onkin yksi niitä harvoja oppaita joita on suomenkielellä ilmestynyt. Olkoon tämä teos toisena siinä listassa.

Ellam Ondre
Ellam Ondre (Kaikki on yksi) on kirjanen, josta Maharshi sanoi: Jos etsit vapautumista, kirjoita, lue ja harjoita Ellam Ondren ohjeita! Joku viisas on sen kirjoittanut 1800-1900 lukujen vaihteessa tamilin kielellä Hän painottaa esipuheessaan kysymystä "Mikä on oikein?". Eli kuinka toimitaan oikein erilaisissa olosuhteissa. Maharshi neuvoi erityisesti länsimaisia oppilaitaan syventymään siihen saadakseen valaistusta heille epäselviin kysymyksiin ja koska länsimaissa on vallalla ajatus kaiken parantamisesta ja korjaamisesta. Kun kirjasessa puhutaan toiminnasta, siinä sanotaan: Luomakunta on niin kuin sen pitää olla. Kaikki on järjestyksessä!

Kaivalya Navaneeta
Kaivalyan liite
Kaivalya Navaneetan iäksi arvellaan noin 500 vuotta. Alunperin se on ilmestynyt tamilin kielellä ja ensimmäinen englanninkielinen käännös ilmestyi vuonna 1855 Leipzikissä ja Lontoossa. Kirjan nimi tarkoittaa "Vapautumisen Kerma". Siihen on koottuna pieniin kansiin kaikki Upanisadeista ja muista muinaisista kirjoituksista löytynyt tieto, joka käsittelee Advaitaa. Tässä kirjasessa se on kirnuttu vielä voiksi (kermaksi), joka sisältää vain kaiken oleellisen. Kirjan toinen kappale selvittää etsijälle syntyviä epäilyjä ja kysymyksiä. Tähän kirjaseen olen tehnyt liitteen erikseen, sillä sen sisältämän piirroksen rakentaminen jo valmiiseen kirjaan tuntui vaikealta. Liite kuvaa valaistumisen eri tasoja.

Laghu Yoga Vasishta
Alkuperäinen Yoga Vasistha sisältää 32000 säettä, joista on koottu tämä 6000 säkeinen Laghu (suppea) Yoga Vasistha. Yoga Vasisthan iäksi arvellaan noin 1000 vuotta. Laghu Yoga Vasisthan ensimmäinen englanninkielinen käännös ilmestyi vuonna 1896. Kuten kirjan esipuhe kuvailee se muodostuu Vasisthan Sri Ramalle antamista vastauksista kysymyksiin, jotka koskevat elämän ja kuoleman ja ihmisen kärsimyksen filosofian ongelmia ja se käsittelee Advaita Vedantan perusteita. Ilmeisesti tämä kirja on tarkoitettu pääasiassa etsijöille, jotka elävät itämaista elämää ja jotka tuntevat joogaa, jumalten palvontamenoja ja uskonnollisia tapoja ja tottumuksia. Mutta se sopii myös länsimaiselle etsijälle, joka ei takerru itselle tuntemattomiin termeihin ja käsitteisiin. Myös "Salaisen opin" kehittäjä Madam H. P. Blavatsky piti tätä teosta hyvin suuressa arvossa.

Ribhu Gita
Ribhu Gitan (Siva Rahasya) iäksi arvellaan noin 7000 vuotta. Ensimmäinen sanskritinkielinen teksti on ajoitettu noin vuosiin 300-500 jkr. Se käännettiin englannin kielelle (ensimmäisen kerran?) vuonna 1995. Kirjassa Siva opettaa Ribhun muodossa Nidaghalle korkeimman totuuden Itsestä (Brahmanista) tai miten sitä kukakin nimittää. Tästä tulee sen nimi Ribhun laulu. Kuten kirjoitukset ja opettajat sanovat, oppilaan on kuultava totuus uudestaan ja uudestaan, jotta hänen epäilyksensä hälvenisivät. Ribhu Gita nimenomaan toistaa totuutta uudestaan ja uudestaan eri puolilta. Oppilaan omat käsitykset kumotaan erilaisilla vertauksilla. Hänet palautetaan lopulliseen totuuteen ja häntä kehotetaan olemaan sotkeutumatta mielensä luomiin harhakäsityksiin. Kuten edellinenkin kirja, myös tämä on mitä ilmeisimmin kohdistettu itämaisille etsijöille. Mutta Vedantaa ja sanskritia tuntemattomille länsimaalaiselle kirjassa oleva sanasto on hyvänä apuna, jotta hän pystyisi ymmärtämään jonkin sanan tai käsitteen todellisen merkityksen. Tässä keskitytään yhteen aiheeseen, kun edellisessä kirjassa on kertomuksia, joilla selitetään oikeaa toimintaa erilaisissa olosuhteissa.

Sorupa Saram
Sorupa Saram (Ihmisen oman todellisen luonnon ydin) on noin 400 vuotta vanha teksti, jonka tamilpyhimys Sorupananda kirjoitti tamilin kielellä. Sen ensimmäinen englanninkielinen käännös ilmestyi David Godmanin kotisivulle vuonna 2004. Nimensä mukaisesti se keskittyy yhteen asiaan, Advaita Vedantaan (ei-kaksinaisuuteen). Tässä kirjasessa koko totuus esitetään 102 säkeellä ja niitä seuraavilla selityksillä. Totuuden ymmärtämiseksi ei tarvitse lukea tuhatsivuisia opuksia vedoista, puranoista, sutrista yms. Kirjasessa oleva säe 47. kuvaa tätä valaisevasti: Kysymys: "Ovatko kaikki muut kirjat, paitsi jnanan pyhät kirjoitukset, jotka puhuvat korkeimmasta autuudesta, valhetta?" Vastaus: "Kyllä ovat." Siten näistä kuudesta kirjasta yhteen tai kahteen syventyminen riittää todellisuuden oivaltamiseksi! Kirjassa "Eläminen Bhagavan sanojen mukaan" Maharshi sanoo eräälle oppilaalleen: "Mikäli haluat mokshan, kirjoita, lue ja harjoittele Ellam Ondren toimintaohjeita!" Hän tunsi mikä sopi kellekin!

Upadesa Undiyar
Keskustelut
Sad-Vidya
Itsetutkimus
Sri Ramana Gita
Henkinen opetus
Ramana smrti
Aduvai akkal
Advaita Bodha
Tämä kirja Advaita Bodha Deepika eli Ei-kaksinaisen Tiedon Lamppu opettaa ei-kaksinaisen todellisuuden toteuttamisen menetelmää alusta loppuu. Se valaisee Itsetutkimusta myös niiltä osin, jotka eivät välttämättä selviä tällä sivulla olevasta kirjasta 'Itsetutkimus'. Tämä kirja vaatii syventymistä ja syventymistä. Se ei selviä vain lukemalla, vaan sinne on mentävä 'sisään'! Ei silmillä, vaan sielulla. Kirja kuuluu siihen harvinaisten kirjojen ryhmään, jota Maharshi aina lainasi ja suositti.

Ole oma itsesi
Tämä kirja OLE OMA ITSESI eli Sri Ramana Maharshin Opetukset vastaa täysin aiemmin suomennettua ja nykyisin vaikeasti saatavilla olevaa Arthur Osbornen kirjaa Ramana Maharshin Opetuksia. Lisäksi se on paljon laajempi ja käsittelee myös sellaisia aiheita, joita kyseisestä kirjasta on jätetty syystä tai toisesta pois tai vähemmälle huomiolle. Se on polun etsijälle ja polulla olijalle todellinen kultakaivos.

Ulladu Narpadu
Tämä pieni kirjanen Ulladu Narpadu eli 40 säettä Todellisuudesta on Sri Ramana Maharshin itsensä kirjoittama kokoelma niistä peruskäsitteistä ja -tehtävistä, jotka etsijän on omaksuttava Todellisuuden saavuttamiseksi. Arthur Osborne on ne aikoinaan kääntänyt tamilin kielestä englanniksi. Nämä ohjeet ovat opetusten ydintä, mutta asian ytimeenhän on lopulta mentävä!

Kasvotusten
Ramanashram julkaisi vuonna 2005 Maharshin 125-vuotissyntymäpäivän kunniaksi ensimmäisen painoksen kirjasta "FACE TO FACE WITH SRI RAMANA MAHARSHI". Käännökseni on toisesta painoksesta, johon on koottu perätin 202:n Maharshin luona käyneen vierailijan ja paikalla asuneen opetuslapsen, kannattajan, kokemuksia. Kirja antaa vierailijoiden kokemusten kautta syvällisen vaikutelman Maharshin suuruudesta ja olemuksesta!

Guru Vachaka Kovai
David Godman julkaisi Sri Muruganarin kokoaman kirjan Guru Vachaka Kovai eli Korkeimman Totuuden Valo, johon on koottu kaikki mitä Itsetutkimuksesta voidaan esittää! Se syventää kehittyneen etsijän ymmärrystä ja antaa kaikille ohjeita oikeasta suunnasta.

Sadhanai Saram
1970-80-luvuilla Sri Sadhu Om kokosi Ramana Maharshin kannattajilta saamistaan kysymyksistä ja heille antamistaan vastauksista 3-osaisen kirjan, jonka nimeksi tuli 'The Path of Sri Ramana Maharshi'. Kirjasarja koskettelee kaikkia alueita, joita Maharshilta kysyttiin ja joihin Hän antoi vastauksia elämänsä aikana. Nyt esille tuleva osa on n:o 3, lisänimeltään 'Sadhanai Saram'. Tämä osa koostuu Sri Sadhu Omin kirjoittamista säkeistä ja lauluista, joilla hän vastasi Itsetutkimuksesta kyselevien Maharshin kannattajien kyselyihin. Osa 1 käsittelee pelkästään Itsetutkimusta ja osassa 2 on kolme lukua, jotka ovat 'Jumala ja Maailma', 'Rakkaus eli Bhakti' ja 'Karma'. Pyrin saamaan nekin osat tänne näkyviin myöhemmin.

Sri Ramana Polku 1
Tämä on nyt edellä kuvatun sarjan 1. osa.

Sri Ramana Polku 2
Tämä on nyt edellä kuvatun sarjan 2. osa.

Pariapuranam
Maharshi sanoi, että on olemassa kaksi polkua, Jnana ja Bhakti, jotka johtavat Todellisuuteen. Tämä kääntämäni kirja Pariapuranam kuvaa Sivan palvojia, jotka käyttivät tätä Bhaktipolkua. Kun Maharshi kertoi seuraajilleen erilaisia tarinoita todellisten jumalanpalvojien elämästä, monet niistä tarinoista perustuivat tähän kirjaan. Jo nuoruudestaan lähtien Maharshi rakasti tätä kirjaa yli kaiken.

Paraupanishad
Maharshin oppilas Lakshman Sarma kirjoitti 1920-luvulla Maharshin kirjoituksesta Ulladu Narpadu 701-säkeisen kommentin lisäselityksineen. 1930-luvulla Maharshi itse kehui tätä kommentaariota sillä hetkellä parhaaksi saatavilla olevaksi kommentiksi.
Kolme viisasta

KOLME VIISASTA APINAA eli Elä näe, kuule, eläkä puhu pahaa.

Jos sinulla on jotakin kysyttävää...
Posti (16K).

Sivuillani on käyty yhteensä kertaa avauspäivän 23.10.2011 jälkeen.
Viimeinen päivitys on tehty 8.4.2018