Kari Rydman: Valittuja pakinoita 6:

Luonnollisia asioita

Sievä pää - ja sen sisältö * Lisää sievistä päistä * Nyt esineellistän naisen * 2 in 1 * Luontokysymys * Suomalaisia kuvia I

Takaisin aloitussivulle


SIEVÄ PÄÄ - JA SEN SISÄLTÖ

Pohjanmaan turkistarhoissa riehuneet nuoret naiset ovat pitäneet lehdistötilaisuuden ja selittäneet toimintaansa.

Toimittajat ihmettelivät jutuissaan, kuinka sieviä ja viattoman näköisiä neidot olivatkaan niin hurjiksi terroristeiksi. Täytyy myöntää, että samanlainen ajatus kävi minunkin šovinistisessa päässäni. Minkäpä miesparka hormooneilleen mahtaa.

Mutta hetkinen. Eikös juuri sievissä naisenpäissä yleensä olekin kehittynyt historian ovelimpia juonia ja murhasuunnitelmia. Siinä missä miehet (murha mielessään) yleensä käyttäytyvät suorasuuntauksella ja yksinkertaisesti, siinä naiset käyttävät miesten mielestä joskus epäloogistakin mielikuvitustaan.

Usein se jopa toimii. Valtio- (ja muun rikos)historian neuvokkaimmat rötökset ovat ainakin kolmatta tuhatta vuotta olleet naisten sievissä päissä syntyneitä. Eikä tarvitse ajatella kuin suurten murhamammojen loisteliasta menestystä kirjallisuusrintamalla, Agatha Christiestä - niin, jopa Mary Shelleyn Frankensteinista alkaen.

Umberto Econ "Ruusun nimessä" kirjan kertojalle, noviisimunkki Adsonille tapahtuu eräänä yönä luostarin kellarissa hämmentäviä, mutta jotenkin ihania asioita. Kun jokunen aika tämän jälkeen asioitten aikaansaajaa, nuorta kylän tyttöä lähdetään viemään inkvisition hellään huomaan, nuorukainen tekee eleen mennäkseen pelastamaan rakastettunsa. Siihen vanhempi munkkiveli sanoo (hiukan yksinkertaistaen):

- Naisen kauneus pysähtyy ihoon. Sen alla nainen on samaa verta ja rapaa kuin mekin. Ja toinen munkki jatkaa suurinpiirtein näin: - Ja samaa verta ja rapaa hän tulee kohta olemaankin.

Olen kokeillut tätä romaanin kohtaa muutamiin taisteleviin feministeihin. He ovat raivostuneet.

Ehkäpä he haluavat yhtä aikaa syödä ja säilyttää piirakkansa.

Takaisin alkuun


LISÄÄ SIEVISTÄ PÄISTÄ

Nuoret neidot ovat suloisia - mistä siis tulevat ne ilkeät ämmät?

Näin kysyttiin muinoin. Ja me miesparat ihmettelimme ja ihmettelimme.

Nyt asiaa on tutkittu, vieläpä naisten voimin, ja todettu että pienet ihanat tytöt ne vasta oikeita piruja ovatkin.

Älkää nyt hyvänen aika viekö miehiltä viimeisiäkin unelmia! Työt ja ammatit ollaan jo viemässä, ja kohta mieskuoroihinkin vaaditaan sukupuolikiintiöitä. Ja nyt siis ollaan romuttamassa viimeisiäkin, selkäytimen sisältämiä ylimuistoisia haaveita ja myyttejä.

Mies käsittää itsensä hyvin ruumiillisesti; nainen sen sijaan - hänen käsityksensä mukaan - on peräisin jostakin muusta todellisuudesta. Nainen on kevyt, puhdas ja kaunis. Naisen askelista ei hiekkaan jää jälkeäkään. Nainen liihottelee kretongeissaan ja harsoissaan yli ketojen ja hän tuoksuu pelkästään hyvältä.

Siihen puhtauteen ja hyvään tuoksuun näyttävät viittaavan myös mystiset mainokset vuokkosineen ja orvokkeineen.

Olen jo kauan kauhistuttanut sivistyneitä ja hyvin käyttäytyviä seurapiirejä kokemukseen perustuvalla sukupuoliopilla:

Mies HIKOAA - naiselta kostuu kainalot
Mies PIEREE - naiselta pääsee paukku
Mies KUSEE - nainen pisii
Mies PASKANTAA - nainen käy isolla asialla
Mies KUORSAA - nainen tuhisee
Mies YRJÖÖ - nainen pirjoo
Mies HAISEE - naiselta pettää deodorantti
... ja niin edespäin.

Eikö nyt olekaan niin? Olemmeko Suuren Valheen verkossa?

Myönnän, että lukemattomat kerrat, vielä aivan äskettäinkin 'viattomat neidot' ovat innokkaasti ja huolestuneina yrittäneet vakuuttaa minua siitä että he eivät suinkaan ole niin 'viattomia'. Christer Kihlmanin romaanissa "Varo, autuas" päähenkilö yllättää varastohuoneesta kollegansa puuhaamassa paikallisen Lucia- neidon kanssa, joka parhaillaan tolkuttaa miehelle: "Minäkin olen vain ihminen."

Vuonna -63 kolmivuotias esikoiseni tuli pihalta tohkeissaan ja haaveellinen kiilto silmissään, ja kertoi että "hänen tyttönsä" olivat pihalla. Neljä- ja kaksivuotiaat Beatricet, Laurat ja Juliat olivat todella siellä: heillä oli pitkä vaalea tukka, siistit ja kiiltävät kengät, valkoiset polvisukat ja valkoinen mekko pitsikoristein.

Danten Beatrice oli kahdeksanvuotias ja Petrarcan Laura kahdentoista kun kirjailijat rakastuivat heihin. Jos naiset nyt onnistuvat romuttamaan miesten viimeiset, selkäytimen ja myyttien tasolta periytyvät ikivanhat käsitykset, puhumattakaan siitä että insesti- ym. moraalihysteriatädit kummastakin sukupuolesta saavat lopullisen vallan, suuri kirjallisuus loppuu siihen paikkaan.

Sonetteja ei kirjoiteta, eikä yksikään Jaana tai Minna johdata ketään - ihanassa koltussaan mutta tavoittamattomana - Paratiisin porteille.

Takaisin alkuun


NYT ESINEELLISTÄN NAISEN

Niin sanotun Martini-pyllymainoksen surkuhupaista tarinaa ovat lukemattomat kirjoittajat jo ehtineet lehdistössä käsitellä ja ironisoida monipuolisesti. Minulta säästyy se vaiva.

Valituksen tehneen nuoren naisopiskelijan lausuntoon Ilta-Sanomissa sen sijaan voin puuttua. Valituksessa väitetään, että mainos on "seksistinen, naisen arvoa alentava ja naista esineellistävä". Lisäksi valittaja haastattelussa paheksuu mainoksen naisen "laitettua" ulkonäköä, että tämä oli itseään paljon vanhemman miehen seurassa, ja että tämä ilmeisesti lähti seuraamaan ketä tahansa, joka tarjosi hänelle jotain aineellista.

Eräissä muissa lausunnoissa on viitattu siihen, että naisella mahdollisesti ei ollut alushousuja. Mainoksen nähneenä en uskaltaisi olla asiasta niinkään varma. Naiset näyttävät käyttävän paljon uima- ym. housuja, joiden takaosa lähinnä muistuttaa narua. Koska takapuolta näkyi niin vihjeenomaisesti, luulen että mahdollinen housuttomuus on tässä tapauksessa enemmän katsojan omassa mielikuvituksessa.

Mainittu opiskelija on käynyt valituskampanjan myös Viking-Linen mainosta vastaan. Siinä hänen mukaansa "naisella oli punainen tiukka puku ja hänestä näkyi pelkkä selkä ja takapuoli. Naisen edessä seisoi mies, jonka kädet olivat melkein naisen takapuolen päällä. Eli ... että jos lähtee tanssimaan, niin mies alkaa heti käpälöidä."

Luulen että jo nämä lausunnot riittävät vihjaisemaan siihen suuntaan, että valittajan näennäiseen moralismiin ja feminismiin verhoutuu aivan muunlaisia pulmia.

Samaan viittaisi se myrsky vesilasissa, joka alkoi erinomaisen Yliopistolehden julkaistua alusvaatemainoksen. Mainostoimisto oli selvästi huomioinut akateemisen lehden korkean tason, ja tehnyt ilmoituksesta paljon hienovaraisemman ja kauniimman kuin mikään normaalilehdissä julkaistu.

Alusvaatemalli oli täysin siististi vaatteisiinsa puettu. Housuosa oli kuvan kannalta toisarvoisessa paikassa, oikeassa alakulmassa, ja housuistakin näkyi vain osa. Silti (paljon julkisuutta saaneessa feministirintaman hyökkäyksessä) väitettiin, että tarkoitus oli päästä nauttien katsomaan mallin takalistoa.
_ _ _ _ _

Meneeköhän tämä nyt vähän sairaaksi? Ja miksi juuri "opiskelleessa" porukassa tällaiset mielenilmaisut saavat niin suuren painon?

Ehkäpä siksi, että opiskelijoille opetetaan juuri sellaista tärkeäntuntuista sanastoa ja sanankäyttöä, sellaista "stiiknafuuliaa" (ks. Teuvo Pakkalan samannniminen novelli), jota voidaan käyttää niin hämäävästi, että se otetaan todesta ja vakavasti.

Opinnollinen siansaksa jääköön sikseen, mutta yritän perehtyä ilmaisuun "naisen esineellistäminen".

Mitä muuta se voisi tarkoittaa, kuin Barbie-nukkeja? Ei niitä vastaan tosin ainakaan minun muistini mukaan ole naisliikkeen puolelta vakavasti hyökkäilty. Entä patsaat sitten? No, Havis Amanda kyllä herätti joitakin intohimoja ensi alkuun.

Mutta edellä siteeratut kauhukuvat sopivat mainiosti myös niihin aivan kunnon normaalinaisiin, jotka joskus tekevät oikein perusteellisen meikin, panevat päälle jotain seksikkäämpää, ja lähtevät paikkakunnan yöhön ja ravintoloihin.

Eihän meidän tarvitse edes ajatella "tietyn ammatin harjoittajia" löytääksemme monenlaista käyttäytymistä naissukukunnan parista. Olisiko "naistaistelussa" sittenkin kysymys jostain naisten keskeisestä skabasta?

Olen monesti lukenut yleisönosaston kirjoituksia, joissa perheenäidit leimataan "huoriksi", nämä kun turvaavat toimeentulonsa "antamalla" miehilleen ja synnyttämällä pentuja tähän ylikansoitettuun maailmaan.

Jukoliste! Normaali nainen erottaa miehen kaikista kadulla vastaan tulijoista, ja saman tekee normaali mies naisista. Mies huomaa naisen niistä tunnusmerkeistä joita naisella on, karkeasti sanoen: "kaksi ylhäällä ja yksi alhaalla".

Ei jokainen mies, joka erottaa naisen miehestä, ole raiskaaja (ei edes silloin kun hän aukottomasti tai aukollisesti toteaa toisen sukupuolen). Tunnustan ja julistan, että jokainen minua vastaan tuleva nainen, olipa tämä lapsi, aikuinen tai vanhus, on sikäli alasti vaatteittensa alla, että tunnistan hänen sukupuolensa.

Pelkkä katse voidaan kuulemma kokea "sukupuolisena häirintänä". Joillekin naisille pelkkä miessukupuolen olemassaolo on "häirintää". Paljas iho ei tässä enää merkitse mitään oleellisen uutta; se vain vahvistaa jo tehtyä havaintoa - eikä tämä nyt ainakaan ole "esineellistämistä", ennemminkin hyvin luonnonmukaista "ruumiillistamista".

Nyt minä haastan verta nenästäni, ja esineellistän oikeasti nämä tavanomaista hankalammat naiset. Kävisikö tämä:

Kuva: Henry Rantaniemi

Takaisin alkuun


2 IN 1

1960-luvulta lähtien olen käyttänyt nestemäistä hammastahnaa. Joitakin vuosia sitten tämän yhden ainoan pesunesteen menekki oli laskenut niin paljon, että sen valmistus kauhukseni lopetettiin.

Mutta ei hätää. Tilalle tuli ulkomaisia merkkejä; lähikaupan hyllyllä purkkeja on jo ainakin neljä erilaista. Miksi niitä sitten myydään?

Vastaus on yksinkertainen: ne ovat nykyään tavattoman suosittua tyyppiä "2 in 1": "hammastahna ja suuvesi yhdessä"! Voihan sen niinkin sanoa, vaikka täsmälleen samanlaista tosin oli entinenkin pesuneste.

Saan siis olla kiitollinen siitä, että pöhköt uskovat mainoksiin. Onhan se tosi hienoa, kun nyt voidaan "wash and go" yhdellä kertaa, kun ennen piti ensin "wash" ja sitten erikseen "go"!

Markkinointitoimistoni ehdottaa uusia historiaan jääviä "2 in 1"-jippoja.
_ _ _ _ _

Miksi sinänsä ihan kunnollinen "Hyrysysy"-auto ei menesty? Koska sen kyljessä ei lue: "Hyrysysy GT 2000 De Luxe 2 in 1"! Ennen näet tarvitsit eri autot eteenpäin ja taaksepäin ajamista varten. Nyt ei tarvita kuin yksi: HYRYSYSYn vaihteissa on '2 in 1', eteenpäin ja pakki!

Suomalaisen paperin menekkivaikeuksiin suosittelen mullistavaa kirjepaperiuutuutta "A4 2 in 1", jonka molemmille puolille voi kirjoittaa.

Puolueet voisivat virallistaa jo vanhastaan käyttämänsä "2 in 1"-strategian: "Puhumme yhtä ja teemme toista!"

Aleksis Kiven kadun seksiyrittäjille ehdotan eräänlaista tukkupalvelua, jolle riittänee pelkkä tunnus: "2 in 1"!
_ _ _ _ _

"2 in 1" on itse asiassa vanha suomalainen keksintö. Jo kauan on suomalaisissa grilleissä kärventynyt lenkkimakkara, jossa yhdistyvät lihankaltaiset aineet ja viljatuotteet. Se täyttää siis suuren osan ravintoympyrän vaatimuksista, 2 in 1! Tämä tuote on - kuten tunnettua - suunniteltu nimenomaan Suomalaiseen Makuun, kuten lausuntojen mukaan on laita myös suomalaisten ketsupin kaltaisten tuotteiden.

Suomen ketsuppitehtaat voisivatkin mainostaa näitä aikaansaannoksiaan esimerkiksi näin:

"Oletko kyllästynyt paksuihin ja lisäaineettomiin ulkomaisiin tomaattitahnoihin! Kokeile nyt Suomalaista Ketsuppia 2 in 1! Tomaattisose ja E-sarjan suositut Lisäaineet nyt samassa purkissa! Suomalaista Ketsuppia on helppo käyttää, sillä olemme lisänneet siihen runsaasti vettä!"

Takaisin alkuun


LUONTOKYSYMYS

...Jaa minä... niin siis... jaa nyt heti...

...No kun minä tulin tänne sillon kohta parikymmentä vuotta sitten tuolta Helsingistä, niin minä sitten ajattelin että tutustun tähän seutuun vähän perusteellisemmin noin niinku historian ja maantieteen ja kasvillisuuden kannalta, ettei sitä nyt ihan pölhönä tarttis uudella paikkakunnalla olla, kun kumminkin tullaan kysymään, vaikkei se nyt sinänsä tää tutustuminen vaikeeta ollu, kun olin jo niin kauan näitä asioita harrastellu, ja poikanakin eläny tän saman maakunnan eteläisellä reunalla sotaevakkona ja silleen oppinu sitten sekä murteen että maatalon tavat niin talvella kuin kesällä, niin ettei nää asiat sinänsä tietysti mitään uusia ollu, mutta että tarkennusta kyllä vähän tarvittiin, varsinkin kun osa noista kasveistakin oli semmosia ettei niitä Uudellamaalla niinkään päässy keräämään, vaikka ne suvut ja heimot ja sellaset tiesikin latinaksi ja vähän suomeksikin, ja oli sillon muinoin saanu sen oman peltotilkunkin johon sitte kylvi kaikkia viljansiemeniä, olikohan se nyt nelisen neliömetriä se peltotilkku siellä Läyliäisissä ... niin että sitä on oltu pienviljelijänäkin ... mutta oikeestaan se historia oli sittenkin tärkeempää kun noi esi-isätkin aika monessa polvessa oli jonkinnäkösiä päälliköitä näillä seuduilla, ja sitä oli jo kauan ollu uskomatta niihin Ella Kivikosken aikaisiin väitteisiin ettei täällä muka ollu asutusta niinä pimeiksi sanottuina vuosisatoina, vaan että kyllähän nää hämäläiset sentään sen verran hittaita ovat ettei sitä niin vaan alvariinsa muutella ... heh heh ... mutta siis vakavasti ottain kun nämä järvet on ollu millon minkin kokosia ja joskus paljon pienempiäkin niin että niilläkin rannoilla on kasvanu metsää jotka nyt on veden alla, vaikka sillon viime vuosisadalla laskettiinkin Vanajan veden pintaa, kun noi kanavat sun muut rakennettiin, mutta saattaahan niitä kannokoita vieläkin olla siellä näkymättömissä, ja sitten kun täällä sentään on ollu sitä ihmisen liikennettä senkin verran kauan ja senkin verran ettäältä että noita harvinaisempiakin kasveja on tänne tullu ... anteeksi nyt etten puhu tota murretta vaan ihan tavallista helsinkiläistä, kun sitä murretta puhun oikein levveesti vaan sillon kun ne entisen syntymäkaupungin saakelin savolaiset ihmettelee että onko sitä elämää Pakilan pohjoispuolellakin, vaikka kyllä vaimoni joka on Satakunnasta - minkä sillon tällön huomaakin - sanookin että ... niin on se kyllä lapsuuttaan eläny Helsingissäkin... ja Turuus...

...Ai että se kysymys ... no on niitä kaksikin:

1) että onko sitä dendrokronologiaa tutkittu vedenalaisten kannokkojen kohdalla, ja kuinka pitkälle täkäläinen dendrokronologinen ajanmääritys ulottuu, ja toiseksi,

2) että miten sen sammakonkellon kanssa oikein on, sillä on jotenkin vaikea uskoa että tuota amerikkalaista kasvia on vain tämän kaupungin alueella Euroopassa - ja jos todella on, voisiko mahdollisesti selvittää noin kaukaisen migraation syyt ja reitit?

Takaisin alkuun


SUOMALAISIA KUVIA I

Takaisin alkuun


Takaisin alkusivulle