MOZARTIN VIIMEINEN VUOSI 07 (ulos 12.1.91)

© Kari Rydman 1991

 

Tanssiaiskausi alkaa. Kolme laulua lapsille.

 

Loppiaisena, tammikuun kuudentena vuonna 1791, alkoi Wienin perinteinen loistelias tanssiaissesonki, karnevaaliaika. Se tulisi huipentumaan maaliskuussa varsinaiseen karnevaaliviikkoon, jolloin ilo otettiin irti elämästä, pitkän paastonajan kynnyksellä. Tämä oli sitä tanssihullujen wieniläisten kuuluisaksi tullutta toimintaa, joka kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin antoi nimen sille kongressille, jonka oli määrä järjestää Eurooppa uudelleen Napoleonin sotien jälkeen. Ja vähän tämän jälkeen se sitten myös tuotti Straussien dynastian ja wieniläisen valssin.

 

On selvää, että hovikamarimusiikinsäveltäjä Wolfgang Mozartia tämä tanssisesonki työllistää kovasti, niinkuin se jo kolmena aikaisempana vuonna on työllistänyt, aina siitä saakka kun hän tämän virkansa keisari Joseph-vainajalta sai. Lontoon matkaltaan palannutta Haydnia tanssiaissesonki työllistää ensi vuonna, ja neljän vuoden kuluttua kirjoittaa kaupunkiin muuttanut bonnilainen nuori nero Ludwig van Beethoven näihin tilaisuuksiin ensimmäiset wieniläiset orkesteripartituurinsa.

 

Läsnäolo tanssiaisissa on Mozartille sekä velvollisuutta että huvia. Mutta yksi ulkopuolinen tilaustyö on kuitenkin kiireesti tehtävä. Mozartin ystävä ja vapaamuurariveli Ignaz Alberti on kaivertaja ja kustantaja; nyt hän on julkaisemassa laulukokoelmaa lapsille ja lasten ystäville pianon äärellä. Sen osastoon 'Kevätlauluja' Mozartin on määrä kirjoittaa muutamia kappaleita.

 

Säveltäjällä on muutama kelvollinen teksti edessään. Yksi niistä on nimeltään 'Sehnsucht nach dem Frühling' ("Kevään kaipaus"), ja sen tekijä on wieniläinen ikätoveri Christian Overbeck. Pienin korjauksin siitä tulee ihan hauska, miettii Mozart, ja hänellä jos jollain on kyllä silmää ja korvaa tekstin suhteen – erinomaisen

näppärä kirjoittaja kun on itsekin.

 

Näin tämä runo alkaa:

 

"Komm, lieber Mai, und mache die Bäume wieder grün..." ("Tule armas toukokuu ja pane puut vihertämään"). Käydään keskelle asiaa, ja iloisesti... Säveltäjän mielessä pyörii vielä viikko sitten valmistunut ja varsin onnistunut pianokonsertto:

[Esim.: Konsertto KV 595, finaalin alku]

 

Siinäpä hyvä alku laulullekin; ja kun vielä säestyksen tekee harrastelijoille sopivan helpoksi, syntyy pieni suloinen lastenmusiikin helmi:

[Esim.: Sehnsucht nach dem Frühling, KV 596]

 

Toinenkin Overbeckin teksti on Mozartin edessä: Das Kinderspiel ("Lastenleikkejä"). Teksti on vähän koukeroinen, mutta vanha totuus on, että musiikki kaivaa huonostakin tekstistä esiin sen parhaita puolia - ja niin 'Lastenleikeistä' tulee huikean siro ja elegantti iloittelu:

[Esim.: Das Kinderspiel, KV 598]

 

Kolmas laulu oli nimeltään Erwacht zum neuen Leben ("Herätkää uuteen elämään"), jonka sanat teki herra Sturm:

[Esim.: Erwacht zum neuen Leben, KV 597]

 

Kaikki nämä kolme laulua Mozart kirjoittaa sävellysluetteloonsa perjantaina tammikuun 14. päivänä. Sitten nuotit kustantajalle, ja vihkonen painoon. 'Kevään kaipuusta' tulee sen ensimmäinen laulu. Ja näin on tilaustyöt tältä erää tehty. Sitten vain virkatehtävien kimppuun, ja ajatukset keisarillisen linnan Redoutensalille

ja suuriin tanssiaisiin!

[esim.: …]