Kari Rydman:
MOZARTIN VIIMEINEN VUOSI 9 (ulos 26.1.91)

© Kari Rydman 1991

NAAMIO SILMILLE JA LINNAN JUHLIIN!

­

Tänä sunnuntai-iltana 23. tammikuuta 1791 lähdemme Wienin keisarillisen palatsin Redoutensaalin tanssiaisiin. Arvatenkin usea lähtijöistä on jo päiviä valmistellut naamiaisasuaan. Itämaiset aiheet ovat nyt muodissa. Kapellimestari Mozart, jonka into ja lahjakkuus tanssijana on hänen vaimonsa Konstanzen mielestä jos mahdollista vielä suurempi kuin musikaalisuus, esiintyi juhlissa kerran intialaisena tietäjänä, ja jakeli lappusia joihin oli kirjoitettu arvoituksia ja jonkinlaisia viisaita lauseita.

 

Mutta keisarillisen järjestyksen mukaan on varottava säädyttömiä ja vastenmielisiä asuja ja naamioita, ja missään tapauksessa ei saa pukeutua papiston ja munkkijärjestöjen asuihin. Commedia dell'arten hahmot ovat tietysti hyvin tavallisia. Ne ovat juuri tavallisuutensa vuoksi niin viattoman tuntuisia, mutta niiden roolikuvan vuoksi on mahdollista laukoa sellaisiakin sukkeluuksia joita normaalioloissa pidettäisiin arveluttavina. Itse asiassa Mozartkin on harrastanut tämmöistä. Kahdeksan vuotta sitten esitti Burg-teatterin näyttelijäryhmä Redoutensaalin tanssiaisissa commedia dell'arte  -tyyppisen pantomiimin. Mozart, joka sekä ystävyyden että sukulaissiteitten kautta kuului tiiviisti tähän piiriin, oli tehnyt käsikirjoituksen ja musiikin ja esiintyi Arlecchinona. Konstanzen sisar Aloysia (johon Mozart oli ensin ollut rakastunut, ja jota hän oli ehtinyt kosiakin) oli Columbine, ja hänen miehensä Joseph Lange, kaupungin kuuluisa Hamlet, esitti Pierrotia.

 

Redoutensaalissa on ehdottomasti muistettava, että vaikka sinne saa tulla naamiossa, ja saa myös pysyä naamioituna halunsa mukaan vaikka läpi yön, on kuitenkin noudatettava virantoimituksessa olevan Herra Komissaarin käskyä, mikäli hän sellaisen esittää, ja tultava erityiseen huoneeseen poistamaan tämä naamio poliisien edessä. Minkäänlaisia terä- tai tuliaseita ei linnaan saa tuoda, ei edes keppejä. Palvelijoitten mieliin on teroitettava, että heidän tulee käyttäytyä nöyrästi viranomaisten ja vartijoitten edessä, he eivät saa tungeksia saleihin johtavilla portailla naamioväen tiellä, ja heidän on odotettava isäntäväkeään erityisesti tätä varten lämmitetyssä huoneessa.

 

Tanssin jälkeen ei ole soveliasta meluta ja taputtaa käsiä tai yrittää muuttaa tanssijärjestystä. Se on määritelty etukäteen seuraavasti: ensin puoli tuntia menuetteja, sitten kolme varttia "englantilaisia" (mikäli halukkaita on), ja sitten kolme varttia "saksalaisia" tansseja (mikä tarkoittaa ländlereitä ja valsseja). Puolen tunnin tauoin tätä toistetaan tanssiaisten loppuun asti.

 

Jos ei välitä menueteista, voi niiden ajaksi mennä syömään illallista ja seurustelemaan. Mutta kaikkinainen uhkapeli on täällä ankarasti kielletty. Syöminen ja juominen aika ajoin on kyllä tärkeää, sillä tanssiaiset alkavat kello 21, ja jatkuvat aina viiteen asti aamulla.

 

Niin, tämän läpi yön juhlimisen nämä rakkaat wieniläisemme kyllä osasivat. Järjestihän nuoripari Mozartkin kerran kotonaan tanssiaiset, jotka kestivät - niinkuin mies sanoi – "vain kello kuudesta kello seitsemään" - nimittäin iltakuudesta aamuseitsemään!

 

Nyt on kapellimestari Mozart jälleen kirjoittanut uusia kappaleita linnan tanssiaisiin. Sunnuntaina tammikuun 23. päivänä hän päivää luetteloonsa kuusi menuettia, ja muutamaa päivää myöhemmin samoin kuusi saksalaista tanssia. Ne on kirjoitettu hoviorkesteria varten; sen puhaltajat ovat kuuluisia taidostaan, ja kun heille antaa Mozartin tapaan myös itsenäisiä tehtäviä, niin tavalliset menuetitkin soivat ylen komeasti. Orkesteriin näissä uusissa tansseissa kuuluu: kaksi huilua (joista toinen soittaa välillä piccoloa), kahdet oboet, klarinetit ja fagotit, kaksi käyrätorvea, kaksi trumpettia, patarummut, sekä jouset, jotka on kirjoitettu kolmelle riville: I ja II viulut sekä basso. Vain siellä täällä orkesteri on täysi; useimmiten Mozart soitintaa upean läpikuultavasti, kuten 5. Ländlerin trio-osassa:

 

[esim: KV 600/5, trio]

 

Keveitä wieniläisiä sävyjä livahtaa siellä täällä sekä menuettien että ländlereitten joukkoon. Tällainen sievä trio on 4. ländlerissä:

 

[esim: KV 600/4, trio]

 

Ja kyllä näissä tämän vuoden ensimmäisissä tansseissa on jotakin tulevaisuuteenkin viittaavaa. Kuudennen ländlerin triossa

vuorottelevat fanfaarit ja kepeä "kuu kakkaa", jota voisi paremman nimityksen puuttuessa nimittää vaikkapa 'valssiksi':

 

[esim: KV 600/6, trio]

 

Minä uskon, että Redoutensaalin tanssiaiset tulevat olemaan meille kaikille myös musiikin puolesta hyvin ihastuttava kokemus.