Kari Rydman:
MOZARTIN VIIMEINEN VUOSI 11 (ulos 9.2.91)

© Kari Rydman 1998

Mozartin vaatteet. Helmikuun alun lehdistökatsaus.

Vaatteet ovat olleet ihmisen lähettämistä signaaleista vahvimpia, ehkäpä jo siitä lähtien kun alkuihminen ensimmäisen kerran alkoi ripustaa päälleen koristeita tai suojuksia. Tähän mennessä ei luullakseni tiedetä yhtään merkittävää ihmiskulttuuria tai yhteisöä, jossa alastoman ihmisruumiin päälle ladotuilla (enemmän tai vähemmän työstetyillä) artefakteilla ei olisi ollut merkitystä tämän kulttuurin struktuurille - tai (suomeksi sanottuna) nokkimisjärjestykselle.

Taiteilijat ovat läpi historian olleet vallanpitäjien palvelijoita. Heidän vaatetuksensa on näinmuodoin yleensä seurannut ruhtinaitten pukeutumista paria kolmea astetta alempaa. Renessanssin ajoista lähtien menestyneimmät taiteilijat ovat myös saattaneet pukeutua ylemmän kauppiasluokan vauraaseen tapaan. Osa taiteilijoista kuului uskonnollisiin järjestöihin, ja menestyneimmillä heistä oli juhlatilanteissa hyvin arvokas hengellinen asu.

Vasta 1800-luvulle tultaessa taiteilijat saivat alkuporvarillisessa yhteiskunnassa niin myyttisen roolin, että jotkut heistä saattoivat uhitella 'fantastisilla' tai 'köyhälistönsävyisillä' vaatteilla yhteiskunnan arvojärjestystä vastaan.

Wolfgang Mozart ei välttämättä ollut ensimmäinen musiikinhistorian "vapaa" taiteilija. Hän kyllä eli eurooppalaisen yhteiskunnan historiallisesti olennaisen murroksen aikana, mutta toivoi totunnaisen ajattelun mukaan viimeiseen saakka saavansa 'kunnon viran' jonkun ruhtinaan palveluksessa. Mutta hän ei myöskään ollut valmis vastaanottamaan mitä tahansa virkaa. Jo 1700 luvun lopulta peräisin oleva anekdootti kertoo, että Mozart olisi jonkin tanssisävellyksensä laskun sivuun kirjoittanut näin:

"Liian paljon siihen nähden mitä tein; liian vähän siihen nähden mitä olisin voinut tehdä".
Mutta nämä luonnehdinnat ovat lähtöisin siitä mitä jälkeenpäin tiedämme. Mozartin arkitodellisuus oli toista. Hän liikkui kyllä kaiken aikaa ylhäisön parissa; hän soitti monenmaalaisten ruhtinaitten hoveissa ja vallasväen saleissa. Hän, itse ammatissaan tietoisen ylhäisenä, joutui myös antamaan itsestään säädynmukaisen kuvan ylhäisön piirissä - sillä tuolla ylhäisöllä (ja yhä useammin myös porvaristolla) oli rahaa maksaa korkeanluokkaisista työsuorituksista.

Niinpä Mozart joutui maksamaan itsekin paljon, voidakseen esiintyä elegantisti hovin, aateliston ja rikkaan porvariston saleissa. Monista säilyneistä kirjeistä voi sitä paitsi päätellä, että kaunis, sievä ja sovelias pukeutuminen oli hänelle muutenkin tärkeää.

Virkamiesten muistiinpanojen tarkkuutta meidän on kiittäminen siitä, että tiedämme minkälaisia vaatteita Mozartilla oli kaapeissaan kun hän kuoli joulukuussa 1791. Tällainen oli säveltäjän jälkeenjääneitten vaatteitten luettelo:

Tämä huikea vaatevarasto kertoo, että Mozart joutui kaiken aikaa ylläpitämään hovi ja seurapiirikelpoista ulkoista verhoa, joka vastasi 'hyvin toimeen tulevan', ettemme sanoisi 'rikkaan' kauppaporvarin esiintymisasua. Meille on säilynyt paljon hintaluetteloita, joista voimme päätellä villaisen, pellavaisen ja varsinkin silkkisen juhlavaatetuksen erityisen korkean hankinta-arvon. Meille on sattumalta säilynyt myös Mozartin räätälilaskuja. Kaikki nämä yhdessä kertovat, että säveltäjän toimeentulokustannuksista vaatemenot olivat suurimpien joukossa.

Jossakin näistä asuista Mozart on jälleen osallistunut linnan Redoutensaal-tanssiaisiin. Niitä varten hän on taas säveltänyt uusia menuetteja, saksalaisia tansseja ja kontratansseja. Muutaman viikon kuluttua kuuntelemme tämän kevättalven tanssisatoa tarkemmin. Nyt nämä tanssit säestäkööt ajankohtaista lehdistökatsausta.

Wiener Zeitung 5. helmikuuta 1791:

Wienissä on pidetty lääketieteellinen kirurginen kongressi. Sen tuloksista raportoimme myöhemmin.
Pariisissa ovat yliopiston professorit ja opettajat rehtori Dumouchelin johdolla vakuuttaneet kansalliskongressille tukevansa sen vaatimusta demokraattiselle yhteiskunnalle annettavasta valasta.
Venäjä on vahvistanut joukkojaan Liivinmaalla, Valkovenäjällä ja Ukrainassa noin 150 tuhanteen mieheen, minkä lisäksi tulee suuri joukko uusia asevelvollisia.
Liègessä on julistettu lehdistö ja kirjapainosensuuri, "jotta vapauden väärinkäyttö, järjestyksen ja julkisen rauhan palauttaminen onnistuisi."

Schikaneder uusii teatterinsa ilmoituksen, jossa kumotaan huhut sen taloudellisista vaikeuksista. Vahakabinetit, näytöstenjärjestäjät ja tanssiaistenjärjestäjät ilmoittavat tilaisuuksistaan. Myytäväksi tarjotaan naamiaisvälineitä, naistentarvikkeita, tanssimusiikkia, kirjoja, taidejäljennöksiä, soittimia, taloja, tiloja, viininpuristimia, makeisia, jauhomyllyjä, sekä ihmeainetta joka kasvattaa uuden tukan 8 viikossa.

Wiener Zeitung 9. helmikuuta 1791:

Keisari on hovitanssiaisten jälkeen osallistunut seurueineen Redoutensaal-tanssiaisiin.
Marokon sulttaani on lopettanut Ceutan piirityksen, ja hyökännyt kaikkine voimineen valtaistuinta tavoittelevaa veljeään vastaan. Toistaiseksi sulttaani ei ole onnistunut voittamaan veljeään taistelukentällä, joten hän on luvannut 10 piasterin palkkion jokaisesta tämän kannattajan päästä.
Englantilaisilla on vaikeuksia Intiassa. Kenraali Meadows taistelee vastustajaansa Tippo Sahibia vastaan suurella menestyksellä ja valloittaa yhä uusia intialaisia kaupunkeja.

Schikaneder uusii teatterinsa ilmoituksen jälleen kerran. Tavanomaisten ilmoitusten lisäksi etsitään matkaseuraa Böömiin puolikatetuilla matkavaunuilla, ja - mikä kovin mielenkiintoista - myös Lontooseen, jonne mennään omilla hevosilla ja vaunuilla; asiasta kiinnostuneet ottakoot yhteyttä lehden konttoriin. Artaria & Co. tarjoaa Anton Gyrowetzin jousikvartettoja, Redoutensaal-tansseja, sekä uutuutena Joseph Haydnin muunnelmia klaverille.

Ja lopuksi kuuma vihje niille jotka tarvitsevat korkealuokkaista palkollista:

Nuori mies, joka puhuu ja kirjoittaa ranskaa, saksaa ja englantia, sekä hallitsee kampaajan ja parturin työt, etsii paikkaa kamaripalvelijana. Koska hän on opiskellut yllämainittuja kieliä myös grammatikaalisesti, hän uskoo voivansa toimia myös sihteerinä tai kanslistina. Hänellä on hyvät suositukset, ja lisää niitä voi saada myös suullisesti. Kannattanee ottaa häneen yhteyttä. Osoite on Teinfaltstrasse "Schöne Laternen" talossa, ensimmäinen kerros oikealla kädellä.
[9. helmikuuta -91. Kari Rydman, Wien.]