Kari Rydman:
MOZARTIN VIIMEINEN VUOSI 50 (ulos 10.11.91)

© Kari Rydman 1998

Marokko julistaa sodan Ruotsille! Requiem alkaa valmistua.

Marraskuun alku vuonna 1791. Pitkin mennyttä vuotta on Marokko kaiken aikaa nahinoinut Espanjan kuningaskunnan kanssa. Välillä Marokon Dej on tehnyt rauhan, seuraavassa hetkessä taas hyökännyt. Mutta nyt levisi Eurooppaan todella järkyttävä uutinen:

Marokon Dej on julistanut sodan Ruotsille!

Lehtimiehet kertovat, ettei oikein kukaan ymmärrä, miksi. He jättävät onneksi sanomatta, että Marokon sulttaani tuskin edes tietää, missä tämä Ruotsi sijaitsee...

Tarkemmin ulkomaanpalstoja seurannut pystyy kyllä rekonstruoimaan tapahtumia. Kesällä Venäjän laivasto pullisteli lihaksiaan Ruotsinsalmella Suomessa. Tukholma ilmoitti myös liikekannallepanosta, mutta kaiken aikaa lähetit silti kulkivat Tukholman ja Pietarin väliä. Sitten kerrottiin, lokakuun alussa, että sekä Kronstattissa että Tallinnassa venäläinen laivasto on riisunut takilansa ja poistanut aseet. Sitten, kolme viikkoa myöhemmin kerrotaan, että Ruotsi ja Venäjä ovat solmineet auhansopimuksen, mikä myös rauhoittaa Tanskan riemuksi koko Itämeren. Vain viikko tämän jälkeen tulee tämä järkyttävä pommi: Marokko julistaa sodan Ruotsille!

Ruotsi nimittäin teki vihdoin rauhan Venäjän kanssa, joka oli Turkin arkkivihollinen, vieläpä niin että Turkki lähes lopullisesti ajettiin pois Euroopasta. Turkin vihollisen kanssa rauhan tehnyt valtio oli tietysti myös Turkin ystävän vihollinen. Näin oikeauskoinen maailma jälleen kerran iski länsimaitten kimppuun, reaaliajassa...

Ehkäpä Hra Mozart ei kuitenkaan antanut tämän uutisen vaivata mieltään. Hän nimittäin epäilemättä huomasi lehdestä ilmoituksen, jonka otsikossa keskitettynä ja puolilihavalla luki, että

Taikahuilu,
Hänen Majesteettinsa Keisarin todellisessa palveluksessa olevan Hra Kapellimestari Mozartin ooppera, josta on saatavissa erilaisia kappaleita laulettavaksi pianon säestyksellä Lauschin musiikkikaupassa Weihburggassella viulunrakentajaa vastapäätä.

Musiikki kaikkinensa kävi Wienissä kaupaksi. Marraskuun 12. päivänä oli lehdessä Ilmoitus uusista musikaalisista instrumenteista. Siinä Hra Hammig Leopoldstadtista kertoo valmistavansa ja myyvänsä kaikenlaisia puhallinsoittimia, kuten oboeita, fagotteja, klarinetteja, huiluja (sekä englantilaista että saksalaista tyyppiä), sekä kaikenlaisten pienempien sotilassoittimien joukossa myös uutta keksintöä bassettitorvea, jonka loistaviin ominaisuuksiin kuuluvat matalat sävelet ja voimakkaampi ääni. Hra Hammig vetoaa moniin kuuluisiin hovimuusikoihin, jotka käyttävät hänen soittimiaan; ja niinpä voimme olettaa, että Hra Stadlerin bassettiklarinetilla, sillä Mozartin rakastamalla uudenaikaisella pelillä, on jotain tekemistä Hra Hammigin kanssa.

Mutta kyllä niitä oli todellisia sekatavarakauppiaitakin, kuten se, joka Valkoisen Hevosen talon luona Hohermarktilla ilmoitti myyvänsä 4 oikein hyvää viulua, alttoviulun, erilaisia nuotteja kuten Sinfonioita, Kvintettoja, Kvartettoja, Trioja, Duettoja, viululle tai huilulle, oopperoita kuten Senvillan palturi tai Pariisin kuivataiteilija (ihan totta, nimet väärin kirjoitettuina), ja ynnä sekä kaikenlaista muuta sellaista tavattoman hyvin ja oikein ja kauniisti kopioituna ja kovin halvalla, sekä kaikenlaista naistentavaraa, kudottuja liinoja, silkkinauhoja, käsineitä, villaneuleita ja muuta sellaista, niinikkää...

Kapellimestari Mozart kyllä istuu nyt voittopuolisesti kotona ja hahmottelee Requiemia. Sen ydin on oikeastaan tämä Dies irae-sekvenssi, maailmanloppua kuvaileva säkeistöruno keskiajalta.

Maailmanloppua, ukkosta tai muuta kovin kauhistavaa oli jo musiikissa, varsinkin oopperoissa, usein kuvattu. Niinpä "Vihan päivä kauhistava" lähtee liikkeelle aika tavanomaisesti:
[esim.: Dies irae]

Seuraava säkeistö kertoo 'tuomion torvesta' ("Tuba mirum"). Siinäpä sitten pasuuna soi bassosolistin kanssa, jylisevästi:
[esim.: Tuba mirum]

Sitten puhutaan pelottavasta tuomion majesteetista ("Rex tremendae majestatis"). Pelottavan tärisevää musiikkia, joka kuitenkin loppuu rukoukseen, aivan hiljaa: "Pelasta minut", "Salva me" - ja nyt Mozart alkaa tulla omimmille alueilleen:
[esim.: Rex tremendae; salva me...]

Takaisin alkuun / Back
Takaisin radiosivulle / Back to the radio page