| koti | yleistä | tehtäväshakki | kokoukset | kilpailut | lehti | kirjat |
     | jäsenasiat | toimihenkilöt | hakemisto | linkkejä | English |

     koti > tehtäväshakki


PERUSTIETOA TEHTÄVÄSHAKISTA

  Tehtäväshakin yleiset säännöt on määritelty ns. koodeksissa.


Shakkitehtävä

Shakkitehtävä on shakkiasema, johon liittyy jokin kysymys. Esimerkiksi perinteisessä mattitehtävässä pitää keksiä, miten valkean on pelattava, jotta musta saadaan mattiin tietyssä siirtomäärässä.
Asema Shakkitehtävän on aina joku laatinut, se ei ole pelitilanne oikeasta pelistä. Tehtäväaseman on oltava laillinen eli pelin alkuasemasta sääntöjen mukaisin siirroin saavutettavissa.
Vaatimus Tehtävän asema esitetään yleensä shakkikuviossa, jonka alla on siihen liittyvä kysymys eli tehtävän vaatimus. Kuvion päällä on tehtävän laatijan nimi sekä tiedot siitä, missä tehtävä on ensimmäisen kerran julkaistu.
Ratkaisu Shakkitehtävään on yleensä ainoastaan yksi ratkaisu. Jos tehtävään löytyy muitakin ratkaisuja, kuin tekijän tarkoittama(t), on tehtävässä sivuratkaisu, joka pilaa tehtävän.


Tehtävätyypit

Mattitehtävät Valkea alkaa ja tekee mustasta matin vaaditussa siirtoluvussa kaikkia mahdollisia mustan puolustuksia vastaan. Siirtoluvun mukaan mattitehtävät jaotellaan 2-, 3- ja monisiirtoisiin..
Lopputehtävät Lähimpänä pelishakkia oleva tehtäväshakin haara. Vaatimuksena on joka valkean voitto tai tasapeli..
Apumatit Musta alkaa ja auttaa valkeaa tekemään mustasta matin vaaditussa siirtoluvussa. Apumateissa on usein enemmän kuin yksi ratkaisu..
Itsematit Valkea alkaa ja pakottaa mustan tekemään valkeasta matin vaaditussa siirtoluvussa. Musta taas pyrkii estämään tämän!.
Satutehtävät Erilaisia normaaleista poikkeavia tehtäviä, joissa on muutettu esim. 
  • laudan kokoa tai muotoa
  • pelisääntöjä
  • nappuloita
Retrotehtävät Tarkastellaan aseman syntymiseen johtaneita siirtoja..
Matemaattiset tehtävät Sekä määrättyyn asemaan liittyvät että yleisemmät kysymykset, joiden ratkaisemiseen käytetään laskemista tai matemaattisia kaavoja..


Terminologiaa

alkusiirto
Tehtävän ensimmäinen siirto.
duaali
Vaihtoehtoinen sivuratkaisun luonteinen jatko, joka myös johtaa haluttuun lopputulokseen (vert.muunnelma). Duaali heikentää tehtävää.
duplex
Apumateissa myös valkean alkaessa tehdään valkeasta matti.
edeltäjä
Aikaisemmin julkaistu tehtävä, jonka idea on sama kuin k.o. tehtävässä.
ensipainos
Tehtävän ensimmäinen julkaisukerta
esipeli
Ilman alkusiirtoa mahdollinen peli. Kahden siirron mattitehtävissä alkuasemassa mustan siirtoihin valmiina olevat mattisiirrot. (vert. vaihdelma)
houkutus
(Alku)siirto, joka melkein ratkaisee tehtävän, mutta kumoutuu yksimääreiseen vastustajan puolustussiirtoon.
miniatyyri
Tehtävä, jossa on korkeintaan 7 nappulaa.
muunnelma
Ratkaisun haarautuma joko uhkauksen torjuvan puolustussiirron tai siirtopakkotehtävän eri siirtovaihtoehtojen jälkeen.
ratkaisu
Alkusiirto, uhkaus ja kaikki muunnelmat, jotka torjuvat uhkauksen.
sarjasiirtoinen
Tehtävä, jossa vain toinen puoli siirtää. Esim. sarjasiirtoisessa apumatissa musta siirtää siirtoluvun mukaisen määrän ja sen jälkeen valkea tekee yhdellä siirrolla matin.
siirtopakkotehtävä
Tehtävä, jossa ei ole uhkausta, mutta jokainen alkusiirron jälkeinen siirto aiheuttaa haitan, jota vastapuoli voi käyttää hyväkseen.
sivuratkaisu
Tarkoitetun alkusiirron lisäksi esiintyvä toinen alkusiirto. Sivuratkaisu tekee tehtävän arvottomaksi.
teema
Tehtävän idea, joka on vaikea määritellä täsmällisesti.
uhkaus
Alkusiirron jälkeinen (2. tai myöhäisempi) siirto, joka johtaisi vaatimuksen toteutumiseen, jos vastustaja ei tekisi seuraavaa siirtoaan.
vaihdelma
Mattitehtävissä esipeli jokaisen mustan siirron jälkeen. Apumateissa ratkaisu ilman mustan ensimmäistä siirtoa.

Lyhyt sanasto eri kielillä on V. Kotesovecin sivuilla.


Lyhenteitä

2# tai 2X 2 siirron matti
3a# tai a#3 tai 3aX 3 siirron apumatti
4i# tai i#4 tai 4iX 4 siirron itsematti
+ voitto (lopputehtävissä)
= tasapeli (lopputehtävissä) tai patti (muissa)
sa# tai saX sarjasiirtoinen apumatti
* esipeli tai vaihdelma
2.1.1.1 apumateissa 2 erilaista ratkaisua alkusiirrosta alkaen
b), c) jne tehtävän eri muotoja


Laadintakilpailut


Ratkaiseminen


Arvonimet

Laadinnan arvonimet
Ratkaisijoiden arvot
Tuomareiden arvot
kansallinen tehtävämestari
A-luokan ratkaisija (kansallinen) 
kansallinen tehtävätuomari
tehtäväshakin FIDE-mestari
M-luokan ratkaisija (kansallinen) 
kansainvälinen tehtävätuomari
kansainvälinen tehtävämestari
ratkaisemisen FIDE-mestari
 
tehtäväshakin suurmestari 
ratkaisemisen kansainvälinen mestari
 
tehtäväshakin kunniamestari 
ratkaisemisen suurmestari
 


Lisätietoja

 ST:n kotisivulle


Sivun toteutus: © Hannu Harkola, Helsinki, 1998
Ylläpidetty 13.8.2017