Matka- ja työkertomus, kultaavuolemaan lappiin

Menneenä vuotena saimme kavereiden kanssa oikein hyvän idean, eiköhän lähdetä Lappiin kaivamaan kultaa. Kakella oli sukulaismies joka omisti Täsmäjoen varrelta 18 km molemmin puolen rantaa. Epävirallisen luvan saatuamme, ostimme pari hakkua, lapion ja matkaeväät Alkosta. Lähdimme Kaken farmari Ladalla Helsingistä kohti Lappia. Make korkkasi heti matkaeväspullon kun päästiin Lahdetielle. Minä olen tehnyt raittiuslupauksen, etten autossa ota. Se piti Mäntsälään saakka, Lahdessa jo oksensin kunnolla. Kake rupesi hermostumaan kun autoon otettiin pari pimua ja piti välillä pysähtyä hoitelemaan asioita Kaakon Kievariin. Siinä meni paripäivää humputellessa. Paikkakunnan pitkätukat varastivat Ladasta ration ja Kake häippäsi tekemään rikosilmoitusta, me jatkoimemme tyttöjen kanssa juhlintaa, tästä osasta on vain vähäisiä muistoja nekin enimmäkseen Kaken. Rahojen loputtua tytöt häipyi, emme vieläkään tiedä mihin, Kake väitti tyttöjen kyllästyneen jatkuvaan ryyppäämiseen, Hah, hah, haa..
Kuinka kakea vituttikaan kun itse ei päässyt tyttöjen kanssa peuhaamaan. Rahaa haimme lisää pankista, jotta voisimme ostaa autoomme lisää menovettä. Matka jatkuu saavumme Jyväskylään, josta mieleenpainuvimmaksi muistoksi jäi ohitustie. Viitasaaren Alkosta ostimme lisää evästä, ja vetäsimme auton leirintäalueelle ja kehuimme kaikille minne ollaan menossa, kyllä tarjojia riitti, omat viinat säilyivät. Pahintahan on se jos juo pilaantunutta viinaa, aamulla on pää pipinä. Aamulla lähtiessämme jatkamaan matkaa oli jokaisella kaverilla vähintään 1.5 ..% veressä viinaa, (tai toisinpäin) kukahan kuskiksi, siinä aamupalaa (pullosta) nauttiessamme saimme oikein hyvän idean, varastetaan Viitasaaren Rätistä ja Lumpusta mallinukke ja jos poliisit pysäyttää, kuski pois ja mallinukke tilalle, onpi ainakin silloin selvä kuski. Sanoista tekoihin, hiivimme kauppaan, ja make laitettiin ostamaan muka vaimolleen rintsikoita, silläaikaa näyteikkunasta häipyi yksi mallinukke. Pääsimme n. 30 metrin päähän kaupasta kun poliisit raukkamaisesti pysäyttivät ja veivät meidän uuden tyttöystävän vääryydellä pois. Joka jannulle 350 mk sakkoa ja kaupan päälle meinattiin vielä saada pampusta. Sanonko ? ..
Jätimme sakot rohkeasti maksamatta ja kurvattiin kylmästi baanalle, make rattiin, hänellähän on todella mahtava parta, parran sisään ujutettiin ohut kumiletku mikä meni suuhun, letku takapenkille ja kytkentä täyteen jalkapalloon (toivottavasti jalkapallon täyttäjä ei ole ollut huurussa). Hieno keksintö meni täysin hukkaan, kukaan ei pysäyttänyt meitä, päästiin Ouluun. Oulun rantaleirintäalueella otimme opiksi ja vedettiin pitkäätikkua kuka on selvitäpäin huomenna, ettei tartis hyvää jalkapalloa puhkaista yksien poliisien takia. Viina virtaa, huuli lentää, viinat loppuu, huuli ei lennä, aamu koittaa sekä kankkunen. Vihdoin keksimme sen, palkataan kuski, joka kuljettaisi meidät kohteeseen, ja sehän onnistui, saimme 20 vuotiaan pitkätukka liimanhaistelijan kuskiksi. Ohjeeksi annoimme osoitteen ja Alkonkautta baanalle. Laulu raikaa matka joutuu. Vihdoin perillä, liimanhaistelijalle annoimme palkan ja bussirahan, hänestä ei ole senjälkeen kuultu mitään. Työkaluja tarkistaessamme huomaamme, ettei meillä ole ollenkaan dynamiittia, joudumme hakemaan sitä yöllä Keretin kaivokselta muutaman satakiloa aluksi, +nallit. Jo alkoi aamulla paukkumaan, kultaa vaan ei löydy, laitoimme oikein kunnon paukun, sillä seurauksella että kaivaminen loppui siihen paikkaan ja jokainen meistä sai 3 kk ehdollista ja n. sadantuhannen korvaukset. Kalat kuolivat jopa 2 km päästä. Meidän on pakko mennä uudestaan ensivuonna ja ne kaikki jotka haluavat mukaan ilmoittautukaa sähköpostitse, panostaja ja pari punapäätä puuttuu. Ps. Dynamiitilla kalastettu lohi on muuten nuotiolla paistettuna hyvää.

Kullan saa rahaksi, esim verkkokullassa Linkki