Ulkomaan matkoja, matkani

Olen käynyt jopa ulkomailla, sitä ei varmaankaan moni usko. Kävin meinaan savossa 1974 silloisen muijani kanssa, matkasta oli se hyöty, jätin meinaan muijan sinne, löysin uuden muijan, ohessa kuva:

Onhan se hieman karvaisempi kuin edellinen, mutta tälle en joudu ostamaan kallista minkkiturkkia kuten edelliselle muijalleni (10.000 mk), vieläkin makselen sitä.
Pahin puute on tissit, aika on jo tilattu silikonitissi klinikalta ja laitetaankin semmoset daisarit, että lättärinta-feministit purskahtaa itkuun.

Sen jälkeen lähdin timbuktuun, tai matkalaukkuni lähtivät minä jäin koneesta humatilan vuoksi, se oli kyllä pelastus koska olin jossain vaiheessa hukannut rahani, mitä sitä persaukisena ulkomailla tekisi. Niin siinä minun matkani ovat.

Jos joku nyt kuvitteli saavansa kunnon matkakertomuksen, varmasti yllättyi positiivisesti. (sivun kustansi savon matkailukirjasto, rymymatkat)

Varusmiesaikana palvelin Suomen Joutsen nimisellä aluksella konemiehenä, vastasin pääkoneitten huollosta ja siitä, että päästäisiin niiden avulla eteenpäin. Laivassahan on 2 peräpotkurin lisäksi, myös kaksi potkuria keulassa jäissäkulkua varten. Koristepurjeet vaikeuttivat etenkin myrskyssä liikkumista ja ne useasti jouduttiin laskemaan alas. Kerrankin kävi hassu tapahtuma Turun satamassa kun purjeet, unohtuivat yöksi ylös kun vinssiin tuli vika ja kukaan ei uskaltanut kiivetä mastoon, käsin laskemaan purjeita, ne siis olivat yön yli mastossa tuulettumassa. Ohessa kuva Joutsenesta, kun vedetään täyttähöyryä pohjanmerellä. Peruutuspurjeet mastossa menimme 3 solmua taaksepäin minuutissa. Joutsenen "purjeet" olivat vanhat Titanicin purjeet, jotka oli sukellettu 1956 haaksirikon jälkeen ja saatu sitten joutseneen. Joutsenen pääkoneet jotka on Johnsson Ltd valmistamat ovat edelleenkin hyvässä kunnossa ja aikaansaavat 35 solmun nopeuden, tosin ei joutsenessa.
Jokainen luulee, että joutsen olisi kolmimastoparkki, mutta kyllä se on kolmimastokuunari, koristepurjeilla. Rakennemateriaalina rungossa on alumiini ja kantavassa rungossa silumiini. Joutsen oli ensimmäinen moottorialus joka varustettiin satellittinavigaattorilla 1945 ja hyrräkompassi heitettiin tällöin pois. Sateelliitti navigaattori oli tosin käyttämättömänä 1960 saakka jolloin ensimmäinen satelliitti saatiin avaruuteen. Kun ei ollut kompassia käytiin kivellä, Marjaanien hautojen ainoalla karilla tyynellä merellä. Pohjaan tuli metrin halkeama jonka pojat paikkasi purukumilla. Kapteenina matkoilla oli Kaarlo Kustasson täyshullu hintti, joka joka satamassa homobaareista raahasi epämääräistä sakkia kapiniinsa, onneksi seuraavan ikäluokan valitukset auttoivat ja hän kuulemma sai potkut ja muutti kultamaahansa ruotsiin.(on kirjoitettu pienellä).

Onneksi jouduin palvelemaan Joutsenella vain 3 päivää, ja nekin vietin sairastuvalla Tilkassa.
Senkin ajan olin hammaslääkärin puhdistuspirtu kännissä.

Takaisin etusivulleTakaisin etusivulle